Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Henriette Mørkeberg Trier
|
Hold
|
2024 me/3g (3g me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Æstetik og dramaturgi + pilotproduktion
I dette forløb trænes elevernes kompetencer i at analysere citater med henblik på grundige næranalyser af æstetiske og dramaturgiske virkemidler.
Første pilotproduktion udvikles, produceres og evalueres også.
Primærlitteratur:
Levende billeder s. 21-65
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Auteur - Tim Burton
I forløbet arbejder eleverne med Tim Burton som auteurinstruktør. Auteurbegrebet introduceres, og efterfølgende arbejder eleverne med at finde træk hos Burton, hvor hans brug af æstetik, dramaturgi, genrer og temaer er i fokus.
Eleverne ser "Beetlejuice II", "Corpse Bride" og "Sleepy Hollow".
Derudover vises klip fra "Batman" og "Beetlejuice", og holder ser første afsnit i første sæson af "Wednesday".
Artikler:
"Den visionære outsider", Politiken
"Tim Burton" fra Kosmorama
Videoer om Burton som auteurinstruktør:
StudioBinder: https://www.youtube.com/watch?v=xcOh6iWq8DA&ab_channel=StudioBinder
IMDB: https://www.youtube.com/watch?v=NnWpR1DKo8M&ab_channel=IMDb
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
True Crime
I forløbet arbejdes med tre dokumentaristiske fortælleformer: Den observerende, den autoritative og den interaktive.
Derudover kigges der på brugen af fiktionskoder og faktakoder og autenticitetsmarkører.
I forløbet er der specielt fokus på dokumentarer med true crime som gennemgående tema. Også titelsekvenserne i true crime-serier fokus for analyserne.
Klip vist til into af dokumentarens fortælleformer og virkemidler:
- Ungdomshuset indefra
- Kokainens pris
- Danmark ifølge Bubber
- Nissen flytter altid med
- Operation X - Hash pusher
- Armadillo
- Kandis for livet
Klip fra forløbet med fokus på true crime:
- Blekingegadebanden
- Making a murderer
- Hvid mands dagbog
- Smugler
- Three identical strangers
- Muldvarpen
- Spionkrigen i Ringsted
- Kokainens pris
Holder ser første afsnit i sæson 1 af "The Jinx", og vi arbejder med den som eksampel på true crime.
Klip med fokus på tværmedialitet:
- Hvid mands dagbog + Podcasten: I en danskers blodspor
Litteratur:
- Levende billeder
- Artikel om true crime, "Den ultimative fortælling" fra Berlingske
- Artikel om titelsekvensen i "The Jinx" fra 16:9
- Artikel, "True Crime- Forbrydelse, fortælling og dom" fra Berlingske
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Repetition, eksamensproduktion og eksamensforbered
Eleverne udvikler og producerer eksamensproduktionen. Vi samler op på emnerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483490399",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483490399",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483490399"
}