Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Adam Ring
|
Hold
|
2024 Ng/2 (3g Ng/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bornholm og geologien
Forløbet tager udgangspunkt i Bornholms geologiske udvikling med fokus på indvinding af mineralske råstoffer på Bornholm og i Danmark. Mineralers egenskaber og stregfarver (Mohs hårdhedskala). Vi har arbejdet med den geologiske cyklus, herunder de magmatiske, metamorfe og sedimentære bjergarter. Geologiske dateringsmetoder - relativ og absolut datering. Superpositionsprincippet. Råstofknaphed. Minedrift på Bornholm.
Opgaver/ empirisk, eksperimentelt & feltarbejde
GE-opgave (jordskælv & vulkanisme)
Bjergarters densitets forsøg
Kap 18 - mineralske råstoffer opgaver (mineralers egenskaber og stregfarver)
Forsøg når laven bobler
Øvelsesopgave om vulkantyper (GE)
Øvelse minedrift på Bornholm
Skriftlig aflevering Bornholm (med inddragelse af feltarbejde fra turen)
Kernestof
- Jordens geologiske processer
- Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
- Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme̶
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
Faglige mål
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
̶ planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende
geofaglige fænomener
̶ opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort,
diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af
ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
̶ ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
̶ indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Klimaforandringer
Forløb om klimaforandringer i et langt perspektiv (naturlige klimaforandringer) og et nutidigt perspektiv med fokus på den globale opvarmning. Case om vand og oversvømmelser i Bangladesh og hvordan landet i særlig grad er sårbart over for havstigninger. Klimaforandringer i Arktis med fokus den thermohaline cirkulation. Danmarks krav på Nordpolen og stormagternes kamp om den arktiske region. Vi har endvidere stillet skarpt på mineralske råstoffer og resurser i Arktis, herunder minedrift i Grønland.
Øvelser/Forsøg/feltarbejde/eksperimentelt arbejde
Feltøvelse og opgave_strålingsbalance
Vandbalance i Danmark & Bangladesh
Forsøg med havstigninger
Forsøg om tropiske orkaner
Forsøg_vinter&sommermonsun_databehandling
Bangladesh demografi (Befolkningsdata Bangladesh)
Forsøg - Erosion som følge af skovrydning
Havretskonventionen_Kan_Nordpolen_blive_dansk (Google Earth)
Øvelse - etablering af mine
opg_4_5_A_Er_der_olie_i_Groenland
Olieforsøg
Forsøg - den mørke is
Journalforsøg om Grønlandspumpen
Sejlruter
Kernestof
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår̶
Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Faglige mål
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende
geofaglige fænomener̶
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort,
diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af
ekspertudsagn.
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
̶indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
|
Indhold
|
Kernestof:
-
5.7.4.3 El Nino i 1998.pdf
-
Gruppearbejde om naturlige klimaforandringer.docx
-
5.4.2.3 Vulkanudbrud.pdf
-
5.4.6.2 Milankovitch-teorien.pdf
-
1.5.4.6.3 Solpletteorien.pdf
-
Solteorien.pdf
-
Medbring (Naturgeografi - Jorden og Mennesket) den sorte bog!
-
2.3.1 Strålingsbalancen
-
Almanak /Torben Hermansen
-
figur-59_width_.jpg
-
Feltøvelse og opgave_strålingsbalance (1).docx
-
23_width_.jpg
-
Naturgeografi - Jorden og Mennesket; sider: 150-152, 217-223
-
Gruppearbejde om naturlige klimaforandringer (1).docx
-
energy-consumption-by-source-and-country (7).png
-
global-energy-substitution (1).png
-
Forsøg om vindenergi (1).docx
-
Windy.com
-
Vindretning i Danmark.jpg
-
RES_DK99_50pct.gif
-
Præsentationen af naturlige klimaforandringer
-
3.1.4 Økologiske fodspor.pdf
-
DRTV - De superriges privatfly
-
Arbejdsark til bæredygtighed (2).docx
-
Footprint calculator
-
GEOdetektiven; sider: 61-67, 71-79, 83-85
-
Nuclear Energy
-
Deadline (18.01.2022)
-
Danmarks energikilder.png
-
Spørgsmål til kronikken (Politiken) + energistatistik.docx
-
Electricity generation_word (2020_2050) (1).xlsx
-
Debat_ Atomkraft giver mening -bare ikke i Danmark (e8a699ab).pdf
-
Webquest om Bangladesh.docx
-
vind H til L.mp4
-
Demonstrationsforsøg - ITK-zonen (2).pdf
-
DRTV - Jagten på det vilde vejr
-
Intertropical Convergence Zone (ITCZ) - What, Why, How, When?
-
windy.com
-
Arbejdsseddel_ITK,Monsunregn & Bangladesh.pdf
-
Alverdens Geografi s. 44-46 (Sanden et al. 2008).pdf
-
Arbejdsark_VandiBangladesh - Kopi.docx
-
Figurer vandets kredsløb (Bangladesh) (1).pptx
-
Living Atlas
-
Om vand - Geografihåndbogen.pdf
-
Klimatopmøde_Kompendie november 2024.docx
-
Bangladesh Documentary climate change
-
Bangladesh og klimaforandringer (filmspørgsmål) (1).docx
-
Erosion and Soil
-
Vandbalance i Danmark & Bangladesh.docx
-
Skole GIS
-
COP26: What climate summit means for one woman in Bangladesh
-
2. 9 Vandbalance.pdf
-
Bangladesh_skovrygning.jpg
-
Forest-cover-of-Bangladesh-1930-1975-1985-1995-2006-and-2014.png
-
Jordbunden i Danmark.png
-
Nettonedbør Danmark.jpg
-
Undnyttelsesgrad af grundvandsmagasinerne.jpg
-
Vandbalance Midtsjælland og Vestjylland.jpg
-
Bangladesh demografi (3g Ng2).docx
-
Befolkningsdata Bangladesh.xlsx
-
Urbanisation driving demand for sand in Bangladesh
-
Urbanization in Bangladesh
-
Forsøg_vinter&sommermonsun_databehandling (1).xlsx
-
'Vinter' (Bangladesh).png
-
Sommer (Bangladesh).png
-
Sofie P, Laura, Luna og Dea præsenterer deres demografiske data om Bangladesh
-
2.6.2. Monsunsystemet.pdf
-
Forsøg med havstigninger.docx
-
opg_2_9_A_bilag_Vandstand_i_havet_data_1880_2018 (8).xlsx
-
Himalayas is smelter i rekordfart
-
Sommermonsun.jpg
-
Vintermonsun.jpg
-
Sidr_2007_track.png
-
222_width_.jpg
-
Fosøg om energi i tropisk orkan - også kaldet latent varme (2).xlsx
-
Sidr_2007-11-15_0657Z.jpg
-
2.6.3 Tropiske cykloner.pdf
-
5.7.4.4 Supercyklonen Sidr i Bangladesh d. 17. november 2007.pdf
-
Monsunregn i Bangladesh (kondenseringsforsøg).docx
-
Nedbør (Naturgeografi - vores verden s. 256-258).pdf
-
nedbørstyper.png
-
Skriftlig aflevering_Bangladesh (3g Ng2).docx
-
Quiz og byt - vand i Bangladesh.docx
-
HHMI Biome Viewer
-
jordbund_regnskov&Danmark.jpg
-
Kulstofkredsløbet.jpg
-
Vahls diagram (klimazoner & plantebælter).png
-
Opgaver til Regnskoven.docx
-
Regnskoven (Naturgeografi vores verden s. 99-119).pdf
-
vandets-kredsløb.jpg
-
hydrological-cycle-in-bangladesh.png
-
Forsøg - Erosion som følge af skovrydning.docx
-
Morgenmad torsdag
-
Arbejd selv modul_Arktis_konflikt_eller_samarbejde (1).docx
-
Holder freden når Isen forsvinder?
-
Deadline 08.06.2020
-
Havretskonventionen_Kan_Nordpolen_blive_dansk (9).docx
-
Kontinentalsokkelprojektet (m. dansk tale og danske undertekster). Video af Kenneth Sorento
-
FN’s Havretskonvention | a76.dk
-
3g Ng2_Tider til fremlæggelse_130125
-
Klar til at fremlægge jeres PP (eller Google Slide) som skal indeholde billeder, diagrammer, kort og screendumps fra Google Earth som er oplagt til at dokumentere faglige sammenhænge og give et begrebsmæssigt overblik. Husk at benytte et fagsprog når
-
mobile.jpg
-
MiMa – Skal vi åbne en mine?
-
REE smart phone.png
-
Spørgsmål til REE-mine i Grønland - side 283-291 i tekst fra MiMa GEUS 2017.docx
-
SJLDNE_1.PDF
-
En verden af mineraler i Grønland.pdf
-
mineralklasser.png
-
Grønlands skatkammer – oplæg om de vigtige mineraler ⛏🧈
-
Jernmalm til stål - Mineralske råstoffer bæredygtighed og innovation - MiMa GEUS - 2017 side 255-263.pdf
-
Data
-
Baggrund for Grønlands mineraler.pdf
-
Processer ved en mine (3).pptx
-
DRTV - Deadline: Drømmen om Grønlands undergrund
-
Mining Tools in 2022—A Guide to Mining Equipment and Mining Machines
-
Mining equipment
-
5 scenarier for Grønland - 5 fremlæggelser (3g Ng2).docx
-
5.9.1.11 Fem scenarier for det grønlandske samfunds fremtid.pdf
-
Til_gavn_for_Groenland.pdf
-
5.9.1.9 De økonomiske rammer.pdf
-
5.9 Grønland Fremtiden i Arktis.pdf
-
oil_gas_dk
-
Kaldenoniske.jpg
-
opg_4_5_A_Er_der_olie_i_Groenland (1) - Kopi.docx
-
Begreber oliedannelse.docx
-
Oliedannelse (figurer) (3).pptx
-
På oliejagt i Arktis - hvem rydder op?
-
Olie i Arktis_(arbejd-selv-modul).docx
-
Geologiske ressourcer - olie og gas.docx
-
Vigtige begreber til lektien (markeret med sort i selve teksten) Udfyld gerne skemaet hjemmefra
-
opg_4_2_A_ekstra_Isudbredelse_data.xlsx
-
Fig 4.3.png
-
Forsøg - den mørke is (2).docx
-
Fig. 4.6.png
-
Grønlands grå og beskidte indlandsis smelter hurtigere
-
Forsker advarer: Tegn på, at Golfstrømmen kan være på vej mod kollaps
-
Figur 4.8.png
-
Figur 4.7.png
-
Truet havstrøm er tæt på 'tipping point' - politiken.dk.pdf
-
The Gulf Stream Explained
-
Forstå den nordatlantiske Golfstrøm – derfor er den så vigtig
-
Geofaglige problemstillinger
-
Husk at medbringe GEOdetektiven!
-
Husk at medbringe GEOdetektiven
-
opg_4_3_A_Sejlruter.docx
-
Tidsplan til fremlæggelse af synopsis om Arktis 3g Ng2 (27/2-2025)
-
Husk at have præsentationen klar til det valgte tidspunkt
-
Tidsplan for fremlæggelse af synopsis.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kan Nordpolen blive dansk?
|
13-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
36 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tema 1: Kampen i Bangladesh
Case om vand og oversvømmelser i Bangladesh og hvordan landet i særlig grad udsat for havstigninger. Fokus på landets sårbarhed over for de globale klimaforandringer og demografiske forhold
Øvelser/Forsøg/feltarbejde/eksperimentelt arbejde
Vandbalance i Danmark & Bangladesh
Forsøg med havstigninger
Forsøg om tropiske orkaner
Forsøg_vinter&sommermonsun_databehandling
Bangladesh demografi (Befolkningsdata Bangladesh)
Forsøg - Erosion som følge af skovrydning
Kernestof
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår̶
Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Faglige mål
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende
geofaglige fænomener̶
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort,
diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af
ekspertudsagn.
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
̶indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Forsøg med havstigninger
|
26-11-2024
|
Forsøg om tropiske orkaner
|
05-12-2024
|
Skriftlig aflevering om Bangladesh
|
05-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Tema 2: Kampen om Arktis
Tema om Klimaforandringer og råstofindvinding i Arktis med fokus den thermohaline cirkulation. Danmarks krav på Nordpolen og stormagternes kamp om den arktiske region. Vi har endvidere stillet skarpt på geologiske råstoffer og resurser i Arktis, herunder minedrift i bl.a. Grønland. Endvidere har vi arbejdet med mulige fremtidsscenarier for Grønland
Øvelser/Forsøg/feltarbejde/eksperimentelt arbejde
Havretskonventionen_Kan_Nordpolen_blive_dansk (Google Earth)
Øvelse - etablering af mine
opg_4_5_A_Er_der_olie_i_Groenland
Olieforsøg
Forsøg - den mørke is
Journalforsøg om Grønlandspumpen
Sejlruter
Kernestof
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Faglige mål
- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende
geofaglige fænomener̶
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort,
diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af
ekspertudsagn.
- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
̶indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Kan Nordpolen blive dansk?
|
13-01-2025
|
Journalforsøg om Grønlandspumpen
|
18-02-2025
|
Synopsis Arktis
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- IT
- Lectio
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
5
|
Den grønne omstilling -byer,befolkning & transport
Dette forløb tager udgangspunkt i den grønne omstilling frem mod 2050. Fordele og ulemper ved de fossile brændsler og de vedvarende energikilder med fokus på anvendelsesmuligheder, miljøpåvirkninger og geografisk variation. Elbiler og brintbiler. Batterier og sjældne jordartsmetaller. Bæredygtige byer & byens klima med fokus på varmeø-effekten (Urban Heat Island). Erhvervsudvikling, urbanisering og Megabyer. Demografi. Blackers transitionsmodel. Befolkningspyramider. Demografisk projekt med elevernes egen data.
Forsøg/Øvelser/Eksperimentelt, empirisk & feltarbejde:
Forsøg med brintbiler
Opgave_4_5_A _Baeredygtige_byer_Transport
Megabyer
Feltmålinger (byklima & landklima)
Øvelse - tegning af befolkningspyramider
Demografisk projekt (3g Ng2)
Kernestof
- Det globale kulstofkredsløb
- Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte
stofstrømme og menneskers levevilkår
- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling
Faglige mål:
forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af
virkeligheden
analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden
sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige
målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Demografisk projekt
|
06-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Selvtillid
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Lectio
- Regneark
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483529160",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483529160",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483529160"
}