Holdet 2024 Ng/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Naturgeografi B
Lærer(e) Adam Ring
Hold 2024 Ng/2 (3g Ng/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bornholm og geologien
Titel 2 Klimaforandringer
Titel 3 Tema 1: Kampen i Bangladesh
Titel 4 Tema 2: Kampen om Arktis
Titel 5 Den grønne omstilling -byer,befolkning & transport

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bornholm og geologien

Forløbet tager udgangspunkt i Bornholms geologiske udvikling med fokus på indvinding af mineralske råstoffer på Bornholm og i Danmark. Mineralers egenskaber og stregfarver (Mohs hårdhedskala). Vi har arbejdet med den geologiske cyklus, herunder de magmatiske, metamorfe og sedimentære bjergarter. Geologiske dateringsmetoder - relativ og absolut datering. Superpositionsprincippet. Råstofknaphed. Minedrift på Bornholm.


Opgaver/ empirisk, eksperimentelt & feltarbejde


GE-opgave (jordskælv & vulkanisme)
Bjergarters densitets forsøg
Kap 18 - mineralske råstoffer opgaver (mineralers egenskaber og stregfarver)
Forsøg når laven bobler
Øvelsesopgave om vulkantyper (GE)
Øvelse minedrift på Bornholm
Skriftlig aflevering Bornholm (med inddragelse af feltarbejde fra turen)

Kernestof

- Jordens geologiske processer
- Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
- Jordskælv og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
- Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme̶
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet


Faglige mål
̶ identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
̶ planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende
geofaglige fænomener
̶ opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort,
diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af
ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
̶ ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
̶ indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Klimaforandringer

Forløb om klimaforandringer i et langt perspektiv (naturlige klimaforandringer) og et nutidigt perspektiv med fokus på den globale opvarmning. Case om vand og oversvømmelser i Bangladesh og hvordan landet i særlig grad er sårbart over for havstigninger. Klimaforandringer i Arktis med fokus den thermohaline cirkulation. Danmarks krav på Nordpolen og stormagternes kamp om den arktiske region.  Vi har endvidere stillet skarpt på mineralske råstoffer og resurser i Arktis, herunder minedrift i Grønland.

Øvelser/Forsøg/feltarbejde/eksperimentelt arbejde

Feltøvelse og opgave_strålingsbalance
Vandbalance i Danmark & Bangladesh
Forsøg med havstigninger
Forsøg om tropiske orkaner
Forsøg_vinter&sommermonsun_databehandling
Bangladesh demografi (Befolkningsdata Bangladesh)
Forsøg - Erosion som følge af skovrydning
Havretskonventionen_Kan_Nordpolen_blive_dansk (Google Earth)
Øvelse - etablering af mine
opg_4_5_A_Er_der_olie_i_Groenland
Olieforsøg
Forsøg - den mørke is
Journalforsøg om Grønlandspumpen
Sejlruter



Kernestof

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår

Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår̶
Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Faglige mål

- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende
geofaglige fænomener̶
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort,
diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af
ekspertudsagn.

- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser

̶indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kan Nordpolen blive dansk? 13-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 1: Kampen i Bangladesh

Case om vand og oversvømmelser i Bangladesh og hvordan landet i særlig grad udsat for havstigninger. Fokus på landets sårbarhed over for de globale klimaforandringer og demografiske forhold

Øvelser/Forsøg/feltarbejde/eksperimentelt arbejde

Vandbalance i Danmark & Bangladesh
Forsøg med havstigninger
Forsøg om tropiske orkaner
Forsøg_vinter&sommermonsun_databehandling
Bangladesh demografi (Befolkningsdata Bangladesh)
Forsøg - Erosion som følge af skovrydning

Kernestof

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår

Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
Vandets kredsløb herunder grundvandsdannelse samt udnyttelse af vandressourcer
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår̶
Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Faglige mål

- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende
geofaglige fænomener̶
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort,
diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af
ekspertudsagn.

- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser

̶indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forsøg med havstigninger 26-11-2024
Forsøg om tropiske orkaner 05-12-2024
Skriftlig aflevering om Bangladesh 05-01-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 4 Tema 2: Kampen om Arktis

Tema om Klimaforandringer og råstofindvinding i Arktis med fokus den thermohaline cirkulation. Danmarks krav på Nordpolen og stormagternes kamp om den arktiske region. Vi har endvidere stillet skarpt på geologiske råstoffer og resurser i Arktis, herunder minedrift i bl.a. Grønland. Endvidere har vi arbejdet med mulige fremtidsscenarier for Grønland

Øvelser/Forsøg/feltarbejde/eksperimentelt arbejde

Havretskonventionen_Kan_Nordpolen_blive_dansk (Google Earth)
Øvelse - etablering af mine
opg_4_5_A_Er_der_olie_i_Groenland
Olieforsøg
Forsøg - den mørke is
Journalforsøg om Grønlandspumpen
Sejlruter

Kernestof

Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår

Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning

Faglige mål

- identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
- planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende
geofaglige fænomener̶
- opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort,
diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af
ekspertudsagn.

- ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser

̶indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets
omgivelser
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kan Nordpolen blive dansk? 13-01-2025
Journalforsøg om Grønlandspumpen 18-02-2025
Synopsis Arktis 25-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • IT
  • Lectio
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 5 Den grønne omstilling -byer,befolkning & transport

Dette forløb tager udgangspunkt i den grønne omstilling frem mod 2050. Fordele og ulemper ved de fossile brændsler og de vedvarende energikilder med fokus på anvendelsesmuligheder, miljøpåvirkninger og geografisk variation. Elbiler og brintbiler. Batterier og sjældne jordartsmetaller. Bæredygtige byer & byens klima med fokus på varmeø-effekten (Urban Heat Island). Erhvervsudvikling, urbanisering og Megabyer.  Demografi. Blackers transitionsmodel. Befolkningspyramider. Demografisk projekt med elevernes egen data.



Forsøg/Øvelser/Eksperimentelt, empirisk & feltarbejde:


Forsøg med brintbiler
Opgave_4_5_A _Baeredygtige_byer_Transport
Megabyer
Feltmålinger (byklima & landklima)
Øvelse - tegning af befolkningspyramider
Demografisk projekt (3g Ng2)



Kernestof

- Det globale kulstofkredsløb

- Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv

- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering

- Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport

- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte
stofstrømme og menneskers levevilkår

- FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling


Faglige mål:

forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af
virkeligheden
analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden
sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige
målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af
teknologiske og innovative løsningsmuligheder
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.






Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Demografisk projekt 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
  • Regneark
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde