Holdet 2024 Ps/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Camilla Bindslev
Hold 2024 Ps/3g (3g Ps)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 intro til psykologi
Titel 2 Personlighed-  arv og miljø
Titel 3 Unge Folkemødet
Titel 4 Radikaliseringens bødler og ofre
Titel 5 køn, kønsidentitet og partnervalg
Titel 6 feltforsøg

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 intro til psykologi

Vi starter ud med en kort introduktion til psykologi. Vi skal bla. arbejde med artikler, hvor I selv skal finde frem til relevante psykologiske problemstillinger  og fremlægge dem for hinanden på plancher.- så ser vi hvor meget I kan huske fra sidste år. I forløbet skal vi også genopfriske og arbejde med de forskellige psykologiske hovedretninger og se på, hvordan de måske nok undersøger det samme genstandfelt- mennesket, men har vidt forskellige syn på, hvad mennesket er for en størrelse. Forløbet skal danne grundlag for det videre arbejde med de psykologiske retninger og deres teorier i de efterfølgende forløb.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Personlighed- arv og miljø

I dette forløb om personlighed - arv og miljø skal vi beskæftige os med spørgsmål som, hvad personlighed er for en størrelse, og hvad gør os til dem vi er, hvordan spiller arv og miljø sammen, og hvad gør nogle mennesker i stand til at bryde med den sociale arv.   

Vi skal arbejde med trækteorien/The big five og reflektere over, hvad personligheden er for en størrelse, og hvordan man forsøger at måle den. Vi skal arbejde med en række teorier, der på forskellig vis ser på dobbeltheden i den menneskelige natur og hvorfor nogle mennesker er hhv. mere risikovillige typer eller mere forsigtige typer.

Vi skal også diskutere arv/miljø-problematikken bla.i forbindelse med filmen Min indre Kode med Lone Frank, der gennem sin forskning og sin egen personlige historie, belyser, hvad personligheden er for en størrelse, og stiller spørgsmålet om arv og miljø, og om vi kan forandre vores personlighed og den vi er.

Senere i forløbet skal vi arbejde med begrebet mentalisering, og se på, hvad tilknytningen betyder for den emotionelle hjerne og for barnets evne  til at aflæse egne og andres følelser samt regulere egne følelser.

Afslutningsvis skal vi se på forskning i de rumænske børnehjemsbørn, der var udsat for massiv institutionel svigt, og se på hvordan de har klaret sig. Vi skal perspektivere til anbragte børn i Danmark og arbejde med teori der belyser, hvorfor nogle mennesker er i stand til at bryde den sociale arv- har de en særlig personlighed? kan man tale om en særlig resiliens?  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Unge Folkemødet

Vi skal besøge Unge Folkemødet og i den forbindelse skal I finde en interessant problemstilling, som I kan undersøge på Folkemødet ved at tale med folk, høre foredrag og gå rundt til diverse boder. I skal bl.a. planlægge og udføre et interview og evt. spørgeskemaundersøgelse, der belyser jeres problemstillinger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Radikaliseringens bødler og ofre

Vi skal i det kommende forløb beskæftige os med, forskellige teorier der kan forklare radikalisering, men også hvilket konsekvenser radikalisering kan have.
Vi skal beskæftige os med både individualpsykologiske og  gruppepsykologiske perspektiver og med forskellige cases.   

I forløbet skal i stifte bekendtskab med så forskellige radikale grupper som fx.incels, terrorgrupper som ISIS, og Mansonkulten og se på, hvordan en lydig gruppekonformitet og moralsk frakobling skabes gennem fx. bevidsthedskontrol, en stærk autoritet og stereotyper og fordomme.

I forløbets anden del skal vi også se på konsekvenserne af denne radikalisering og beskæftige os med torturofre og ofre for terrorangreb, se på, hvad det er der gør, at nogle mennesker er resiliente og kommer igennem en krise og andre får PTSD og  varige psykiske men. Vi skal i den forbindelse bl.a. se filmklip fra Utøya -katastrofen og  arbejde med Daniel Ryes case (fange hos ISIS).  Vi skal også se på den emotionelle hjerne, og hvad der sker i hjernen, når vi er udsat for en traumatisk hændelse og vi skal fokusere  på en populær behandlingsform Den kognitive adfærdsterapi .

(forløbsbeskrivelsen er ikke klar)  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 køn, kønsidentitet og partnervalg

I dette forløb fokuserer vi på forholdet mellem kønsidentitet, kønsroller og partnervalg. Vi starter forløbet med at arbejde med spørgsmålet om, hvor kønnet kommer fra- om det er medfødt (biologisk) eller tillært fx gennem opdragelsen (nature vs. nuture) og vi skal stifte bekendtskab med forskning i køn, herunder diverse empiriske undersøgelser af køn.

Vii skal arbejde med teorier som ser på kønnet som biologi, herunder evolutionspsykologien og neuropsykologien, og vi skal arbejde med teorier, der ser på kønnet som kultur, herunder bl.a. teorier som behaviorisme/social indlæringsteori, den kognitive psykologi, psykoanalysen, den postmoderne psykologi og social psykologien. Retningerne har alle meget forskellige teorier om, hvad der skaber vores køn og hvad køn er.

Vi skal bl.a arbejde med teorierne i forbindelse med cases, hvor man i en børnehave afprøver en kønsneutral pædagogik og vi skal se Mellem 2 køn, hvor vi følger en transvistit og en transgender.

Du skal kunne anvende din viden i analyse af cases og undersøgelser og kunne deltage i en diskussion af de forskellige syn på køn og kønsforskelle generelt.

ikke færdig ...

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 feltforsøg

forløb i metode
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer