Titel
3
|
Barndommens betydning for et godt liv
I dette forløb arbejder vi frem mod at kunne besvare spørgsmålet om”Hvordan børn får det bedste fundament for et godt liv?” Vi arbejder med den pind i læreplanen der hedder: tilknytning, sårbarhed og resiliens.
Du skal kunne redegøre for de gængse teorier om børns udvikling:
• Freud (personlighedsmodel (ægget), forsvarsmekanismer, psyko-seksuel udvikling)
• Erikson (livslang udvikling, ”hver-fase-sin-krise”, moratorium, psykosocial udvikling)
• Stern (lagdelt udviklingsmodel, det kompetente barn), ansigtsduetter, affektiv afstemning, RIG'er
• Bowlby (tilknytning) /Ainsworth (tilknytningstyper)
Du skal kunne redegøre for og analysere konsekvenserne af en barndom, hvor forældre ikke har været i stand til at tage sig godt nok af deres børn – dér hvor vi taler om omsorgssvigt.
Som forudsætning for dette forventes det at du kender til:
• De forhold og betingelser, der giver en ”god” udvikling (jfr teorierne om børns udvikling)
• Typer af omsorgssvigt
• Reaktioner på omsorgssvigt
• Beskyttelses- og risikofaktorer
• Tilknytningsmønstre og betydningen af at have oplevet voldsomme svigt i barndommen
Det forventes, at du kan besvare og diskutere bla disse spørgsmål:
• Hvad karakteriserer den gode og hensigtsmæssige udvikling i barndommen?
• Hvad er konsekvenser af omsorgssvigt?
• Hvilke muligheder er der for at gøre noget for omsorgssvigtede børn – påvirke negativ social arv?
gennemgået stof:
PV1: 73-75 (Erikson), 80-89 (Stern), 122-126 (reaktioner på omsorgssvigt),
CtS (kopi): 11-18 (god omsorg, omsorgssvigt, risiko-og beskyttelsesfaktorer),
Temaer til Psykologi (kopi): 93-96 (De vigtige relationer - tilknytning), 103-105 (Digitalt og offentligt omsorgssvigt),
Psyk C (kopi): s. køn og kønsidentitet
ppt: Mønsterbrud og resiliens,
Videoklip: 0-2mdr, Ansigtsduetters betydning (2 klip), Harlow's aber, Strange Situation, Lisbeth Zornig-klip, Rumænske børnehjemsbørn, Simona overlever, Vincent vil ikke sættes i bås, Daginstitutioner bag faciaden,
metode: us om rumænske børnehjemsbørn,
case: Dit ansigt er dit barns bedste legetøj, Michael (fra CtS), Pia blev misbrugt, Stephanie en mønsterbryder, At gå i skole er ikke det samme for en dreng som for en pige, Uopmærksomhed i uv, Forældreløs og tæsket, Heidi 2 år, PIgerne på kanten, Du er grim og dum,
|