Titel
5
|
Hjernen -om tænkning og adfærd
I dette forløb skal vi blive klogere på vores hjernes betydning for vores adfærd, tænkning og læring, samt hvordan perception påvirker menneskets forståelse af sig selv og omverdenen.
Vi skal både arbejde med hvordan den adfærd eller de valg, som vi træffer og umiddelbart antager er fornuftbaseret, også vigtige at anskue og forstå ud fra den biologiske baggrund.
På den måde vil vi kunne nærme os en forståelse for, hvordan menneskets tanker, følelser og adfærd forklares ud fra viden om, hvordan hjernen fungerer. Hvorfor er der nogen der både lærer og husker bedre end andre? Kan vi stole på det vi husker? Hvorfor og hvordan kan hjernen snyde os til at blive afhængige af forskellige ting, som vi godt ved ikke er gode for os? Vi skal både kigge på hvad der sker i vores inderste indre, ud fra et ydre perspektiv som kan iagttages udefra og måles (behaviorismen), fra et intrapsykologisk perspektiv (kognitiv psykologi) samt en masse nyere neuropsykologiske analyser og undersøgelser!
Efter undervisning i dette forløb forventes du at kunne redegøre for:
• Behaviorisme; Adfærd, stimuli, respons og reaktion
• Kognition; tænkning, hukommelse, glemsel,
• Vidnepsykologi; genkaldelse, falsk erindring, recovered memories, fortrængning
• Opmærksomhed og perception
• Neuropsykologi; hjernens opbygning og belønningssystem
• Læring; adaptation, assimilation, akkomodation, stilladsering og ZNU
• Samspils -og motivationsprocesser, selvbestemmelsesteorien, mesterlære
•
Centrale teoretikere, forsøg og begreber:
• John B. Watson; behaviorisme, indlæringspsykologi, stimuli og respons. "Albert og den hvide rotte"
• Ivan P. Pavlov; Klassisk betingning, forsøget "Pavlovs hunde", betinget og ubetinget reaktion
• Edward Lee Thorndike; Trial and error
• B. F. Skinner; Operant betingning, forstærkning, straf og belønning. "Skinner-boksen"
• Albert Bandura; Social indlæringsteori, social-kognitiv læringsteori, modelindlæring
• Herman Ebbinghaus; hukommelse og glemsel. Magiske nr. 7 +/- 2
• Frederic Bartlett; hukommelse og mening, kognitive skemaer
• Max Wertheimer; gestaltpsykologien og helheder
• Atkinsons & Shiffrins hukommelsesmodel; sensorisk hukommelse, korttids -og langtidshukommelsen
• Elisabeth Loftus' eksperiment om øjenvidners forklaring, "Car crash" og "Lost in the mall"
• Jean Piaget; kognitiv læringsteori
• Lev Vygotsky; samspilsprocesser, zonen for nærmeste udvikling
• Lars Qvortrup (ud fra G. Bateson); vidensformer, kvalifikationer, kompetencer og kreativitet
• Deci & Ryan; selvbestemmelsesteorien, kompetence, autonomi og samhørighed
Diverse klip, film og dokumentarer;
• Uddrag af dokumentaren: "Farlige forklaringer"
• Uddrag af dokumentaren "Hjernevask"
• Uddrag af dokumentaren "Din forunderlige hjerne"
• Diverse Youtubeklip med forsøg, eksperimenter, eksempler og ekspertviden.
• Case "9.z mod Kina"
• Arbejdsperspektiv med AI og læring
Psykologiens Veje (2018, 3. udg.); primært uddrag i kap. 9, 11 og 13:
S. 137-146 (Behaviorisme), 167-176 (Kognitiv psykologi), 189-195 (Hukommelse), 195-199 (genkaldelse og glemsel) , 227-230 (kognitiv læringsteori), 232-238 (mening, ZNU og mesterlære), 244-246 (hjernens opbygning), 255-258 (hjernens belønningssystem),
Fra temaer til psykologi; grundbog til psykologi C; om indre/ydre motivation, selvbestemmelsesteorien
|