Titel
3
|
betydningen af en tryg tilknytning
I dette forløb ser vi på, hvordan mennesket udvikler sin personlighed og individualitet gennem samspillet med miljøet, herunder, hvordan især den tidlige udvikling er med til at forme et menneskes personlighed. Forløbet starter med at I arbejder kort med Freuds teorier, og fortsætter med Freuds efterfølgere John Bowlby og Daniel Stern, er har særlig fokus på vigtigheden af relationen mellem omsorgspersonen og barnet.
Fra fortrinsvis at have arbejdet med barnets sunde udvikling, vil vi i slutningen af forløbet, fokusere på omsorgssvigt og de konsekvenser en manglende tilknytning kan have for barnets udvikling. Vi skal også arbejde med resiliensbegrebet og se på, hvad der trods dårlige odds, gør at nogle personer får et godt liv.
Kap. 16, Freud (skim 277-280. Læs 280- 284),
Kap. 6, Stern, Udviklingspsykologi (læs nederst s 83- 85 eksperimentelle metoder), 85-94,96, 98,
Bowlby, Ainsworth s. 100-106
Kap. 8, Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt rumænske, børnehjemsbørn s. 117-120, 123-126,
Børns reaktioner på omsorgssvigt s. 126-129,
Læs om risko og resiliens s. 131 (midt)-132 (læs til ved Kauai).
-artikel om Den vigtige tilknytning
-om Psykopati (udleveret materiale) s.23-26 (fokus kun psykopati-ikke narcissisme)
-artikel om mønsterbrud
-James Fallons case (den god psykopat)
-artikler: Simona, case Mohammed
-Artikel om resiliens
doks: Er du mors lille dreng (Jørn), Simona overlever, Lundin- en fremmed vender hjem, børneadvokaten. Prinsesserne på blokken 8 år senere.
Begreber/forsøg:
Freud: personlighedsmodel, lidt om faserne,
Bowlby, selektiv tilknytning, emotionel frakobling
Harlows abeforsøg
Ainsworth og fremmedsituationstesten
rumænske børnehjemsbørn og adoptionsundersøgelser
Reaktioner på omsorgsvigt, psykopati
resiliens, risikofaktorer
mentaliseringsevnen
Stern: affektiv afstemning, ansigtsduetter, understimulering/overstimulering, fejlafstemning, RIGer mm
|