Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Religion B
|
Lærer(e)
|
Randi Arndtzen
|
Hold
|
2024 Re/2h3g (2h3g Re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Intro til religionsvidenskab
Dette forløb giver en kort introduktion til religionsvidenskaben og nogle af dens centrale teorier og metoder.
Vi diskuterer, hvad religion egentligt er for noget, og vi ser på forskellige religionsdefinitioner. Vi genopfrisker fagets centrale fænomener og begreber fra C-niveauet som fx klassifikationssystem, kaos, kosmos, helligt, profant, kanon, dogme mv.
Vi arbejder med forskelige myte- og ritualteorier, og eleverne får en kort introduktion til forskellige teoretikere som fx Eliade, Durkheim, Levi-Strauss, Bultmann, Van Gennep, Turner og Podemann Sørensen.
Materiale:
Carsten Lykke-Kjeldsen m. fl.: "Begrebsnøglen til religion", Systime, 2016: s. 66-71, 90-93, 108-116
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Asatro og senmoderne religiøsitet
Dette forløb giver en introduktion til asatroen, som vi kender den fra vikingetidens sparsomme kilder. Vi starter med at læse om kosmologi og eskatologi i Snorres ”Gylfaginning”, og vi bruger forskellige fænomenologiske, strukturalistiske og funktionalistiske teorier til at analysere disse myter med.
Herefter vil vi vende os mod den moderne asatro, shamanisme og animisme. Vi vil arbejde med forskellige opfattelser af guderne, og vi vil analysere ritualerne blot og sejd vha. Arnold Van Genneps og Jørgen Podemann Sørensens ritualteorier.
Til sidst vil vi arbejde med Anthony Giddens teorier og sammenligne religiøsitet i det traditionelle samfund og det senmoderne samfund. Vi vil også arbejde med 3 forskellige sociologiske teorier om, hvorfor folk bliver religiøse, nemlig deprivation, rational choice og socialisation.
Tekster:
Uddrag af ”Gylfaginning” (”Den yngre Edda”): Skabelsen og Ragnarok
Haakon den godes saga: ” Sigurd Jarls blot”
Erik den rødes saga, kap. 4: Vølvens besøg hos Torkel.
Jesper From: "En ualmindelig stor dag for Ea-Maivi", Dagbladet Køge, d. 30/4 2018.
Anne Korsholm: ”Tradition giver selvrespekt”: Kristeligt Dagblad, d. 18/3 2006
Dokumentar:
”Anne på herrens mark”: https://www.tv2kosmopol.dk/anne-pa-herrens-mark/anne-pa-herrens-mark-asatro
”Hedning på høje hæle”: https://www.dr.dk/studie/religion/himlen-over-danmark
”Sejd og shamanisme”: https://www.youtube.com/watch?v=ByD6EBi41hk&list=PLQCKG0VVuWjbLCMae4swFR_mIJOpT9r_Q&index=23
"Den anden dimension": Kristian Leth besøger Annette Høst: https://www.dr.dk/drtv/episode/den-2-dimension_165030 (s1e1)
Baggrundsmateriale:
Birgit Andersen m.fl.: ”Senmoderne religiøsitet i Danmark”, Systime, 2008: s. 7-26.
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl.: "Begrebsnøglen til religion", Systime, 2016: s. 11-13, 88-89, 120-122
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Karismatisk kristendom med værk
Karismatisk kristendom med værklæsning
I dette forløb arbejder vi med Jesus-bevægelsen og karismatisk kristendom.
Vi starter med at se på Jesus-bevægelsen og de første kristne. Vi bruger sociologiske teorier om religiøse fællesskaber og Max Webers teori om karisma og ser på evangeliernes forskellige fremstillinger af Jesus som karismatisk leder. Vi arbejder med Jesu opgør med jødedommen, hans død og den efterfølgende rutinisering af karisma. Vi læser i denne forbindelse hele ”Apostlenes Gerninger” (kap. 1-28) som værk, og ser bl.a. på den rolle helbredelse og tungetale spillede i udbredelsen af kristendommen.
Vi arbejder videre med den rolle, Helligåndens nådegaver spiller for nogle kristne i dag. Her sætter vi fokus på pentekostal kristendom og helbredelse ved håndspålæggelse. Som afslutning på forløbet besøger vi Alive Kirken i Hillerød. Denne kirke er en del af Mosaik-netværket og kan som sådan ses som en pinsekirke. Vi deltager i deres gudstjeneste og laver efterfølgende interviews med præsten Martin Lorenzen. Vi sætter fokus på voksendån og inddrager teori om religion i det senmoderne samfund.
Fokuspunkter:
- Jesusbevægelsen som en sekt
- Evangeliernes forskellige fremstillinger af Jesus
- Max Webers teori om karisma (magisk, heroisk og profetisk karisma)
- Jesus som karismatisk leder
- Rutinisering af karisma og grundlæggelsen af kristendommen
- ”Apostlens Gerninger” med fokus på Peter og Paulus
- Helbredelse og tungetale i Jesusbevægelsen og i dag
- Pentekostal kristendom og dens popularitet i det senmoderne samfund.
- Voksen- og barnedåb
Tekster:
Mark 1, 14-20: De første disciple kaldes
Mark 1, 1-11: Johannes Døber i ørkenen
Luk 1, 26-38+ 2,1-21: Jesu fødsel
Johs 1, 1-13: Ordet
Matt 5, 27-48: "Bjergprædikenen"
Mark 3, 1-6: Manden med den visne hånd
Matt 14, 13-21: Bespisningen af de fem tusinde
Markus, 14,1-16: Passionsberetningen
Matt 16, 13-28: Peters bekendelse
Luk 4, 1-13: Jesu fristelse i ørkenen
Værk: Apostlenes Gerninger
Tekster til debat:
Laura Lind: ”Kristen healing breder sig i Danmark”, Kristeligt Dagblad, d. 19/9 2009
Helene Jepsen: ”Hans helbreder syge med hjælp fra Gud - selv eksperterne er forbløffede”, https://livsstil.tv2.dk/samliv/2016-05-30-hans-helbreder-syge-med-hjaelp-fra-gud-selv-eksperterne-er-forbloeffede
Anne-Sofie Holm: ”Den katolske kirkes danske eksorcist: Mange mennesker tror mere på Djævelen end på Gud”, www.kristendom.dk, 30. maj 2018
Video:
Pinsekirken i Odense: https://www.youtube.com/watch?v=ye-KHrWauu4
Helbredelser på gaden i Vejle: https://lyttiljesus.dk/film-sponstane-helbredelser
"5 skarpe om Jesus": https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe
"5 skarpe om eksorcisme": https://lb.dr-massive.com/drtv/saeson/5-skarpe_354955
Hillsongs brug af musik og sociale medier: https://www.tv2kosmopol.dk/soendagsmagasinet/frikirken-hillsong-har-fat-i-unge-med-musik-faellesskab-og-sociale-medier
Dåb i Pinsekirken, Randers: https://www.facebook.com/watch/?v=1715716704220
Baggrundsmateriale:
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl.: ”Begrebsnøglen til religion – teori og metode”, Systime, 2016: s. 35-37, 63-65, 104-107.
Anne-Mette Thiel Hansen m.fl.: ”Religioner lever”, L&R Uddannelse, 2017, s. 82-90.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Jehovas Vidner
Dette forløb giver en introduktion til Jehovas Vidner. Vi arbejder med bevægelsens oprindelse og organisation, og vi ser nærmere på de centrale trosforestillinger som fx gudsopfattelsen og eskatologien (millenarisme). Vi arbejder med bevægelsens etik og leveregler og bruger forskellige religionssociologiske teorier til at se nærmere på det religiøse fællesskab og identiteten som minoritet. Vi arbejder med mission, konversion og udstødelse og diskuterer om bevægelsen kan kaldes en sekt. Forløbet afsluttes med et besøg af talsmanden fra Jehovas Vidner Jesper Broberg og Silje Jensen. Flere elever tager også på ekskursion til et møde i Rigssalen hos Jehovas Vidner i Hillerød.
Fokuspunkter:
- Jehovas Vidners Bibel: ”Ny Verden-Oversættelsen”
- Gudsopfattelse: Afvisning af treenigheden
- Etik og livsregler: Renhed
- Mission
- Eskatologi: Harmagedon, Paradis, de salvede
- Ritualer: Voksendåb, nadver
- Organisation
- Udelukkelse
Religionsvidenskabelig teori:
- Majoritet vv. minoritet
- Typer af religiøse fællesskaber: Kirke, sekt, denomination, kult
- Typer af integration: Assimilation, segregation, pluralistisk integration
- Religion i det traditionelle vv. det senmoderne samfund
- Beckfords ydre dimensioner: tilflugt, fornyelse af samfundet eller personlig udvikling
- Beckfords indre dimensioner: støtter, klienter, tilhængere, hengivne eller frafaldne?
- Rambos konversionsmodel
- Millenarisme
Tekster fra Jehovas Vidners hjemmeside: www.jw.org:
Videoen og sangen: ”Giv mig mod”: https://www.jw.org/da/bibliotek/musik-sange/sange/giv-mig-mod/?content=video
”Hvem kommer i himlen?”: https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/kommer-i-himlen/
”Teenagere”: https://www.jw.org/da/bibelens-l%C3%A6re/teenagere/
Video til børn: ”Adlyd Jehova” (Jehova hader magi): https://www.jw.org/en/bible-teachings/children/become-jehovahs-friend/videos/obey-jehovah/
Video til børn: ”En mand – en kvinde” (homoseksualitet): https://www.jw.org/en/bible-teachings/children/become-jehovahs-friend/videos/one-man-one-woman-marriage/
”Er Jehovas Vidner en amerikansk sekt?”: https://www.jw.org/da/jehovas-vidner/ofte-stillede-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l/ikke-en-sekt/
Tekster til debat:
Martin Herbst: ”Hvorfor udstøder Jehovas Vidner familiemedlemmer?”: https://www.bibelselskabet.dk/brevkassen-hvorfor-udstoder-jehovas-vidner-familiemedlemmer
Annika Hvithamar: ”Hvorfor afvises Jehovas Vidner af de fleste kristne?”, www.religion.dk, 13. juni 2013
Forskellige beretninger fra folk, der har forladt Jehovas vidner hentet på ”Støttegruppen for tidligere Jehovas Vidner”: http://xjv.dk/index.php
Dokumentar:
DR: ” Indefra med Anders Agger: Jehovas Vidner”: https://www.dr.dk/drtv/episode/indefra-med-anders-agger_-jehovas-vidner_53738
”Emma bryder med Jehovas Vidner”: https://www.youtube.com/watch?v=g9GB9n3SYl0&t=30s
Baggrundsmateriale:
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl.: ”Begrebsnøglen til religion – teori og metode”, Systime, 2016: s. 38-39, 46-50, 57-60, 104-107
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Feltarbejde
Eleverne får en kort introduktion til feltarbejde og deltagerobservation. Herefter planlægger og gennemfører de i par et feltarbejde, hvor de observerer et ritual og laver et interview med en eller flere af de religiøse deltagere. Herefter udarbejder hvert par en rapport og et mundtligt oplæg som afholdes for resten af klassen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mystik i islam
Forløbet starter med en kort introduktion til mystik som fænomen, hvorefter vi sætter fokus på sufisme.
Vi arbejder med sufismens oprindelse, organisering og sheikens rolle. Vi arbejder med ritualerne: dhikr og sama og læser tekster af bl.a. Rumi. Herefter vender vi os mod sufisme i Danmark i dag og ser på, hvordan dhikr-riutalet praktiseres inden for Burhaniya-ordenen i Rødover. Vi ser også på, hvordan Sherin Khankan bruger sufisme i sin feministiske kamp for en reform af islam.
Fokuspunkter:
- Mystik og unio mystica
- Sheikens rolle og organiseringen (karisma)
- Ritualer: Dhikr og sama
- Rumi og hans digtning (paradokser og metaforer)
- Forholdet mellem traditionel islam og sufisme
- Mystikeren som forandringsagent (karisma)
Tekster:
Rumi-digte fra Fra Karsten Lomholt: ”Elskere og asketer. Introduktion til islamisk mystik”, Museum Tusculanums Forlag, Århus, 1994, s. 77-98
Rumi: ”Historien om myren og pennen” fra Deniz Kitir: ”Moderne og klassisk islam” https://islam.systime.dk/?id=167
Interview med Sherin Khankan, fra Dorthe Enger: ”Mystik”, Systime: https://mystik.systime.dk/?id=152
Sherin Khankan: “Women are the Future of Islam” (uddrag) fra Dorthe Enger: ”Mystik”, Systime: https://mystik.systime.dk/?id=152
Videoer:
Dhikr-ritualet:
- https://www.youtube.com/watch?v=lP-RNYIyDKE
- https://www.youtube.com/watch?v=G5goISKPSH8
Kristian Leth: ”Den 2. dimension”: https://www.dr.dk/drtv/episode/den-2-dimension_165032
Baggrundsmateriale:
Bodil Junker Pedersen: "Begrebsnøglen til religion - teori og metode", Systime, 2017, s. 63-65
Hanne Følner m.fl.: ”Kuplen, muren, graven”, Gyldendal, 2002, s. 220-222
Deniz Kitir m.fl.: ”Tyrkiet. Historie, samfund, religion”, Systime: https://tyrkiet.systime.dk/?id=164#c425 (afsnit om ”Sufisme i teori og praksis”, ”Sufisme i Tyrkiet”)
Dorte Thelander Motzfeldt: ”Religion. Teori, fænomenologi, metode”, Systime, 2014, s. 94-96
Dorthe Enger: ”Mystik”, Systime: https://mystik.systime.dk/?id=152 (afsnit om ”Mystikeren som forandringsagent i nutidens islam”, ”Kvindens rolle i mystikken”)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Buddhisme
Dette forløb giver en introduktion til buddhisme som verdensreligion. Vi arbejder med buddhismens opståen, verdensopfattelser, menneskeopfattelse og frelses-forståelse. Vi sætter fokus på den tibetanske mahayana-buddhisme og dens vej til Vesten, herunder Danmark. Vi slutter forløbet af med et besøg i "Buddhistisk Center København" på Svanemøllevej i Hellerup. Centeret tilhører Karma Kadjy linjen, og her får vi et oplæg, laver interviews og prøver at meditere.
Der vil være fokus på:
- Buddhismens religionshistoriske baggrund i hinduismen
- Buddha-legenden: Middelvejen
- Benares-talen: De 4 ædle sandheder
- Buddhismens kosmologi
- Theravada vv. Mahayana
- Etik
- Meditation: Samatha og vipassana
- Spiros teori om nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme
- Jørn Borups teori om immigrant vv. konvertit-buddhisme
Tekster:
"Buddha-legenden" fra Højholt: "Buddhas lære og den tibetanske buddhisme", Gyldendal, 1999, s. 12-15.
"Berarestalen", fra Højholt: "Buddhas lære og den tibetanske buddhisme", Gyldendal, 1999, s. 32-33.
"Dalai Lama om Avalokiteshvara", fra Højholt: "Buddhas lære og den tibetanske buddhisme", Gyldendal, 1999, s. 101-102.
Arakawa Genki: "De hellige skrifternes gode fortjenester", 1998
Jørgen Borup: "Japanere på pilgrimsfærd", Kristeligt Dagblad, 2003
Karma Kadju: "Meditation", fra buddha.dk
Baggrund:
Lene Højholt: "Buddhas lære og den tibetanske buddhisme", Gyldendal, 1999, s. 12-40.
Lene Madsen m.fl.: ”Grundbog til religion C”, Systime, 2012: s. 150-155
Anders Nielsen ”Buddhisme - introduktion og tekster,” Systime, I-bog: Afsnit 8.1: Buddhismens historie i Vesten, 8.2: Praksis særlig for buddhisme i Vesten. Immigrantbuddhisme og konvertitbuddhisme.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Projekt
Eleverne arbejder individuelt eller i grupper med udarbejdelsen af deres eksamensprojekt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483632159",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483632159",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483632159"
}