Holdet 2024 Sa/2r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Mogens Høyrup
Hold 2024 Sa/2r (2r Sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sociologi: Identitet og skillelinjer
Titel 2 Politik og økonomi: Velfærdsstatens fremtid
Titel 3 Politik: Spillere og spilleregler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sociologi: Identitet og skillelinjer

I et demokrati som det danske bliver Individet på én gang tilpasset samfundet og påvirker samfundet. Det første forløb ser på, hvordan vi som individer tilpasses samfundet. Forløbet bygger på tema 2 og 3 i lærebogen (”Samf B”, 2018), men suppleres løbende med andet materiale. Da begreber spiller en afgørende rolle i samfundsfag, defineres et begreb som et abstrakt ord, der er præcist defineret. Umiddelbart herefter defineres begreberne deskriptivt og normativt.

Grundlæggende begreber knyttet til socialisering og identitet omtales først. ”Hvorfor er jeg, som jeg er?” – svaret kan være biologisk arv og/eller socialt miljø. Samfundsfag kan dog kun sige noget om det sociale miljø, og begreber som fx norm, sanktion, rollemodel og socialisering gennemgås grundigt. Normer for adfærd i det offentlige rum inddrages, og der gennemføres et mindre feltstudie af, hvordan mennesker i bymidten håndterer deres skrald. Feltstudiet afsluttes med en skriftlig aflevering i form af et læserbrev. Identitet er svaret på spørgsmålet ”Hvem er jeg”, og identitet behandles vha. Herbert Meads begreber, hvor de vigtigste er rolletagning, jeg’et og mig’et.

I arbejdet med de forskellige samfundstyper arbejder eleverne med at sammenligne de tre samfundstyper omtalt i lærebogen vha. en række begreber som fx familie/slægt, tradition, horisont, arbejde og teknologi. Lærebogens omtale af det senmoderne samfund belyses vha. synspunkterne hos Giddens, Ziehe, Sennett og Rosa. Synspunkterne sammenlignes, og der ses på forskelle og ligheder mellem synspunkterne. Samtidig understreges det, at synspunkterne er udtryk for en teori (altså en begrundet formodning) og ikke for sikker viden. De sociale mediers betydning for samvær og selvopfattelse (identitet) behandles med udgangspunkt i omtalen i lærebogen af Turkle og Goffman.

Kriminalitet er strafbelagte handlinger - altså overtrædelse af formelle normer, hvor der er angivet en negativ sanktion. Eleverne orienteres om begreber og fakta knyttet til arbejdet med kriminalitet som fx mørketal, kønsfordeling, forskellige strafformer samt den lovgivende, den udøvende og den dømmende magts rolle. Desuden orienteres de kort om teorier om årsager til kriminalitet. Der læses en artikel fra Faktalink om bande- og rockerkriminalitet, og vha. viden om det senmoderne samfund drøftes det, om der er træk ved samfundet i dag, der kan gøre det tiltrækkende for visse unge mænd at blive medlemmer af en bande. Endelig vises DR-dokumentaren "Med døden til følge" (2011), der følger en retssag mod en tidligere rocker, der er tiltalt for vold med døden til følge.

Omtalen af skillelinjer indledes med at se på social ulighed. Blandt andet Bordieus begreber kapitaler, habitus og felter inddrages i en omtale af social arv, som desuden undersøges ud fra tabelmateriale i lærebogen om danske forhold. Herefter ses der nærmere på etniske skillelinjer ved mødet mellem en majoritetskultur og forskellige minoritetskulturer. Forskellige måder for kulturer at leve tæt sammen belyses vha. begreberne assimilation, integration og segregation. Som eksempelmateriale benyttes materiale om danske forhold - bl.a. tv-dokumentaren "Kampen om mig" (2019) med Halime Oguz. Tv-udsendelsen tematiserer samfundstyper, "mig" og "jeg", socialisering samt integration og assimilation. På baggrund af eksempelmaterialet (der også omfatter udleveret statistik og avismateriale) samt stoffet i lærebogen prøver eleverne for første gang at lave en synopsis. Synopsen afleveres skriftligt, og det samme er tilfældet med en afsluttende prøve uden hjælpemidler, hvor elevernes forståelse af de helt centrale begreber og teorier i forløbet bliver testet.

Umiddelbart efter forløbet - den 14. november - afsættes tre moduler til et fagpakkeprojekt, hvor samfundsfag arbejder sammen med psykologi (fagpakken "Individ og samfund"). Emnet er bandekriminalitet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 27,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Politik og økonomi: Velfærdsstatens fremtid

I forløbets titel indgår der både et normativt og et deskriptivt aspekt; altså "hvordan bør velfærdsstaten udformes i fremtiden?" og "hvad er velfærdsstaten, og hvilke økonomiske udfordringer står den over for i fremtiden?". Det sidste forudsætter viden om samfundsøkonomi. Forløbet inddrager tema 5 og 7 i lærebogen ("Samf på B", 2018).

Forløbet indledes med det normative aspekt, idet elevernes viden om de tre klassiske ideologier - (liberalisme, konservatisme og socialisme) - repeteres og udbygges. I gennemgangen fokuseres bl.a. på, hvordan hver ideologi prioriterer hvert af de tre delsamfund i samfundet: Stat, marked og civilt samfund. Desuden inddrages begreberne negativ og positiv frihed samt proces- og resultatlighed. I forlængelse af arbejdet med ideologierne gennemgås de tre velfærdsstatsmodeller, der knytter sig til de tre klassiske ideologier: den residuale, den selektive og den universelle model.

Det deskriptive aspekt indledes med en detaljeret statistik over den offentlige sektors udgifter fordelt på opgaver. Hér introduceres et centralt begreb, nemlig SUS-sektoren. Eleverne finder herefter selv størrelsen af udgifterne på individniveau for en række overførselsindkomster og serviceydelser som fx folkepension, dagpenge, hospitalsindlæggelse og plads på gymnasium/hf. Den offentlige sektors indtægter behandles i første omgang mere kortfattet. Herefter rettes opmærksomheden mod forsørgerbyrden, som danner overgang til en gennemgang af produktionen af de knappe goder, som velfærdsstaten fordeler på en anden måde, end markedet umiddelbart gør. Indledningsvis vises vha. en uddelt figur med historiske data fra 1870 til 1995, hvordan det først og fremmest er en voldsom udvikling i produktiviteten, der forklarer, at Danmark hører til blandt verdens rigeste lande.

En række grundlæggende begreber præsenteres ifm. økonomi: goder, penge- og varestrømme, penges funktion, værdi/BNP og produktivitet samt forskellen på varer og serviceydelser. Udbuds- og efterspørgelseskurverne forklares primært med udgangspunkt i grænseomkostninger og grænsenytte, og "den usynlige hånd" præciseres som den spontane fastlæggelse af markedspris pr. stk. og samlet udbudt mængde. I tilslutning til pris og mængde inddrages begreberne planøkonomi, blandingsøkonomi og markedsøkonomi. Eleverne arbejder desuden med en øvelse om det økonomiske kredsløb. Politiske mål for indgriben i en blandingsøkonomi som den danske omtales grundigt gennem gruppearbejde og efterfølgende fremlæggelse for klassen. Det fremgår, at der både er tale om mål, der er politisk enighed om, og om mål, der ikke er politisk enighed om. I denne sammenhæng omtales konjunkturforløb (og betydningen for beskæftigelse og inflation) samt Gini-koefficient og Lorenz-kurve. Læreren gennemgår desuden begrebet faste priser. Eleverne afleverer en skriftlig øvelse, hvor bl.a. viden om procent og indeks trænes på grundlag af statistik om økonomiske forhold. Som overgang til økonomisk politik forklares betydningen af rente og valutakurser som prisen på hhv. kontanter og en fremmed stats penge. Herefter gennemgås konjunkturpolitik (finans-, penge- og valutapolitik) og strukturpolitik. Ligeledes gøres der i denne sammenhæng mere ud af den offentlige sektors indtægter - bl.a. gennem omtale af progressiv indkomstbeskatning. Eleverne arbejder selv med de økonomiske politikker vha. opgaver til "Vismandsspillet" (vismandsportalen.dk). Fastkurspolitikken og EU-medlemskabets betydning for brugen af de økonomiske politikker inddrages. Keynesianere og klassikeres forskellige syn på det mulige og ønskelige i at føre økonomisk politik indgår og suppleres med første udsendelse i udsendelsesrækken "Kampen om verdensøkonomien" fra 2002. Udsendelsen (60 min.) bærer titlen "En strid om teorier". Endelig omtales begrebet globalisering, WTO, det økonomiske samarbejde i EU og Danmarks samhandel med omverden. Afslutningsvis får eleverne en skriftlig test uden hjælpemidler i det stof, der er gennemgået i forløbet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 29,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politik: Spillere og spilleregler

Forløbet fokuserer på politiske aktører, institutioner og procedurer i primært Danmark, men med inddragelse af EU. Forløbet er opbygget som en gennemgang af tema 4 og tema 6 i den anvendte lærebog, "Samf på B" (2018). Som introduktion vises en lille film fra Folketingets hjemmeside (ft.dk): "Styreformer". Andre film fra denne hjemmeside vises desuden løbende under gennemgangen af stoffet nævnt nedenfor.

Politik defineres som "fastsættelse og fordeling af værdier med gyldighed for et samfund" (Erik Rasmussen), og begreberne fordelingspolitik og værdipolitik nævnes. Ordet demokrati er for upræcist til at kunne kaldes et begreb, men følgende begreber ifm. demokrati gennemgåes grundigt: Direkte demokrati, indirekte demokrati, deltagelsesdemokrati og konkurrencedemokrati. De to sidste begreber er primært normative. Desuden omtales det omvendt proportionale forhold mellem antallet af deltagere i en beslutning og graden af politisk styring. I forbindelse med magt anvendes følgende begreber: direkte magt, indirekte magt (styre valgmuligheder), bevidsthedskontrollerende/diskursiv magt (overtalelse) og institutionel magt (vanens magt). Grundloven omtales, og magtens tredeling behandles grundigt. Med hensyn til den udøvende magt gennemgås forskellen på parlamentarisme og præsidentialisme, og forholdet mellem den lovgivende og den udøvende magt illustreres via den parlamentariske styringskæde. Valg til den lovgivende magt i form af repræsentative forsamlinger omtales med inddragelse af flertalsvalg i enkeltmandskredse og forholdstalsvalg.

Folketingets to hovedopgaver - lovgivning og parlamentarisk kontrol - omtales nærmere. Det gennemgås mere grundigt, hvad der ifm. lovgivning sker i forberedelsesfasen og beslutningsfasen, hvorimod der gøres mindre ud af implementeringsfasen. De politiske partier er de helt centrale - men ikke de eneste - aktører, og forskelle og ligheder mellem partier, interesseorganisationer og græsrodsbevægelser bliver gennemgået. Herefter arbejder eleverne i et modul selv med spørgsmål til et konkret lovforslag (L 38, 2007-08, 2. samling); spørgsmålene bliver besvaret vha. oplysninger på Folketingets hjemmeside (ft.dk). Efterfølgende behandles parlamentarisk kontrol.

Gennemgangen af nyhedsmediernes rolle i politik inddrager kort begreber som nyhedskriterier (AVISK) og medialisering (FKIP). I omtalen af falske nyheder betones det, at den bedste måde at undgå dem på er at gøre det til en vane at få sine nyheder fra et nyhedsmedie, hvor professionelle i form af en journalist og en redaktør har medvirket.  Spørgsmålet om mediernes påvirkning af modtagerne behandles kort ved at gennemgå tre teorier: Kanyleteorien, totrinshypotesen og markedsteorien.

Institutioner og spilleregler i EU er en del af dansk politik, og den historiske udvikling belyses bl.a. vha. en film på Folketingets hjemmeside (ft.dk). Den vanskelige diskussion om staters reelle selvbestemmelse uden for og i EU belyses vha. en parallel til det at leve som single sammenlignet med det at leve i et (selvvalgt) parforhold. Herefter omtales begreberne mellemstatsligt samarbejde og overstatsligt samarbejde grundigt, og Jacques Delors påstand om, at EU er en UPO, præsenteres (Unidentified Political Object). Med udgangspunkt i magtens tredeling omtales opgaver og sammensætning for Det Europæiske Råd, Ministerrådet, Kommissionen, Europa-Parlamentet og EU-domstolen. Spørgsmålet om demokrati inddrages, og på grundlag af uddrag af tre artikler om EU og demokrati arbejder eleverne i undervisningstiden med at fremstille en overordnet problemformulering og tre problemstillinger på hhv. det redegørende, det undersøgende og det diskuterende taksonomiske niveau.

Globalisering er omtalt tidligere ifm. gennemgang af økonomi. Begrebet globalisering defineres som verdensomspændende påvirkning og/eller samarbejde, der er drevet frem af først og fremmest den teknologiske udvikling med containertransport og internet. Der skelnes mellem økonomisk, politisk og kulturel globalisering, og en optimistisk og mere skeptisk holdning til globalisering nævnes. Menneskerettigheder omtales med inddragelse af formelle rettigheder og rettigheder mht. resultat (jf. tidligere gennemgåede lighedsbegreber). Ved at koble rettighederne med ordene "formelle" og "resultat" bliver det desuden muligt at se to generationer af menneskerettigheder, som er knyttet til hver sin ideologi. Det planlægges at inddrage en aktuel nyhedsartikel om krænkelser af menneskerettigheder ét eller flere steder på verdensplan.

Partier og vælgere udgør sidste del af forløbet. Blandt de politiske aktører fokuseres der specielt på de politiske partier. Udviklingen i erhvervsstrukturen de sidste godt 100 år gennemgås med udgangspunkt i begreberne primære, sekundære og tertiære erhverv. Denne udvikling i erhvervsstrukturen kobles med de politiske partiers udvikling med inddragelse af begreber som massepartier, firepartisystem, fordelingspolitik, kernevælgere, catch all-partier, værdipolitik og marginalvælgere. Herudover omtales partiernes funktioner i dag som det at sammensætte de "pakkeløsninger", som befolkningen kan vælge mellem ved valgene. Baggrunden for, at partierne indtager de holdninger, de gør (partiadfærd), belyses vha. Downs medianvælgerteori, Molins model og Kaare Strøms begreber. Disse begreber illustreres vha. et nyhedsklip fra 30/1-2014, hvor SF trådte ud af Helle Thornings regering pga. DONG-sagen. I gennemgangen af vælgeradfærden inddrages bl.a. begreberne class voting, issue voting samt fordelingspolitik og værdipolitik. Afslutningsvis omtales Minervamodellens blå, grønne, rosa og violette segmenter kort, da denne model er i stand til at fange nogle skillelinjer - som også er politiske - mellem de ca. 80 pct. af befolkningen på arbejdsmarkedet, der i dag arbejder inden for den tertiære sektor (eller sagt lidt mere præcist: Som arbejder med produktion af serviceydelser inden for den private og offentlige sektor).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis: Holdninger til EU 03-04-2025
Synopsis: Velfærdsstaten 06-05-2025
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer