Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Josef Batikha
|
Hold
|
2024 Sa/2ah3g (2ah3g Sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Integration i Danmark
Forløbet beskæftiger sig med:
- Flygtninge i Danmark: Omfang, årsager og konsekvenser.
- Integrationsstrategier
- Dansk udlændinge og integrationspolitik og politologiske forklaringer herpå
- Socialisering og identitetsdannelse blandt indvandrere og efterkommere.
- Karakteren og betydningen af fordomme overfor indvandrere
- Betydningen af social arv på integrationsområdet.
- Diskursanalyse af indvandrerdebatten.
- Integration på arbejdsmarkedet og indvandringens økonomiske konsekvenser.
Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i fokus
- identitetsdannelse og socialisering
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forbrydelse og straf
Forløbet beskæftiger sig med:
- Magtens tredeling og retsvæsenet opbygning.
- Retssikkerhed, bevis og vidner.
- Varetægtsfængslinger.
- Generelle teorier om straf: Den retfærdige og nyttige straf.
- Kriminalitetsteorier: Kontrolteorien, kulturteorien, og motivationsteorien.
- Hvordan måler vi kriminalitet og hvad er mørketal?
- Hvem er overrepræsenterede i kriminalitetsstatistikkerne?
- Partiernes retspolitik.
Faglige mål i fokus
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige
problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemstillinger
̶ undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof i fokus:
̶ social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.
̶ politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
̶ magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
̶ komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode
Materiale:
- I Ravnkilde, Lise: Ret og rimelighed – retssystem, retfærdighed og kriminalitet, iBog fra Forlaget Systime. (2013):
Under kapitlet om ”Retssystemets opbygning:
"Magtens tredeling”
”Domstolene som statsmagt”
”Domstolene som konfliktløser”
”Instanssystemet”
”Når domstolene pålægger straf”
Under kapitlet ”Bevis og vidner” læser I:
”Forskellige former for beviser”
”Bevisbyrde”
Under kapitlet ”Uskyldighedsformodning og varetægtsfængsling”:
”Frihedsberøvelse inden dom”
”Betingelser for varetægtsfængsling”
”Danmark i konflikt med menneskerettighederne”
Under kapitlet om "Straf":
”Straf og etik”
”Formålet med straf”
”De forskellige typer af straf”
”Betingelserne for straf – straffeloven”
Under kapitlet ”Kriminalitet”:
”Samfundets syn på kriminalitet”
”Kriminologi”
”Hvordan måles kriminalitet?”
”teorier om kriminalitet”
- Kend din Ret:
https://gymnasie.kenddinret.dk/tema-2/
https://gymnasie.kenddinret.dk/tema-3/
https://gymnasie.kenddinret.dk/tema-4/
- Marlene Duus: "Får offeret også en chance til?" i Politiken d. 20. februar 2012
- Med døden til følge (Dansk dokumentar fra 2011, 58 minutter)
- Britta Søndergaard: “Ny rapport sår tvivl om kriminalitet blandt indvandrere” I Kristeligt Dagblad d. 12. marts 2019
- Tabel 2.4 og 2.5 om straffeovertrædelser for forskellige grupper. Hentet på ret om rimelighed.
- Første 20 minutter af debatprogrammet: ”Farlige fængsler”
https://www.dr.dk/lyd/p1/p1-debat/p1-debat-2023-09-05
- Kriminalforsorgens Statistik 2021, Kapitel 5, s. 35-44,
https://kriminalforsorgen.dk/wp-content/uploads/2022/12/kriminalforsorgen-statistik-2021-aa.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk politik
Forløbsbeskrivelse:
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger.
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold.
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder
statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af
fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog
Kernestof:
Politik
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund ,herunder ligestilling mellem
kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DRTV - Statsministerens nytårstale
-
Meningsmåling | Få seneste meningsmåling Danmark | Politik | DR
-
Lektie:
-
Opgaver:
-
Skov, Matthiesen og Bjørnstrup, Samf på B, (Columbus, 2018); sider: 13-14, 87-110, 115-140, 184-208
-
Samf på B, kap. 6.1.pdf
-
Cases:
-
Samf på B, kap. 6.2.pdf
-
Repetition vedr. partiadfærd:
-
Opgaver vedr. vælgeradfærd:
-
Samf på B, kap. 6.3.pdf
-
Samf på B, kap. 6.3 (1).pdf
-
Links:
-
Projekt om udvalgte partier.docx
-
Samf på B, kap. 4.2.pdf
-
Hængeparti fra sidst:
-
Hvis vi kan nå det, tager vi indfødsretstesten.
-
Demokrati skal ikke kun finde sted hvert fjerde år. Borgerne skal ind og sidde med ved bordet
-
Magttyper:
-
Hæv spærregrænsen: Der er simpelthen forskel på kvaliteten af synspunkter
-
Styr på lektien-opgaver:
-
20091 l49 som fremsat.pdf
-
Lømmelpakken - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
EU-tidslinjen
-
Forberedelse af interview:
-
Samf på B, kap. 4.7 (del 2).pdf
-
Danskernes brug af nyhedsmedier 2023 ONLINE.pdf
-
Opgaver til lektien:
-
Medier og politik - øvelse.docx
-
Politisk kommunikation i medierne.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Velfærd og økonomi
Beskrivelse:
Forløbet er et klassisk økonomiforløb, hvor eleverne opnår viden om dansk økonomis udvikling, konjunkturer og kriser fra finanskrisen til i dag med inflation osv.. Fokus er dels på forskellige angivelser af vækst, de økonomiske mål, hvad der driver væksten og dermed på sammenhængen mellem vækst og beskæftigelse. Og dels er forløbets fokus på de forskellige former for finanspolitik og strukturpolitik, som staten kan tage i anvendelse for at styreøkonomien.
I forløbet indgår desuden betydningen af det danske EU-medlemskab i forhold til at statens muligheder for fx at føre ekspansiv finanspolitik.
I undervisningen stifter eleverne også bekendtskab med forskellige former for statistisk materiale, der viser i udviklingen i dansk økonomi, og eleverne trænes således i simple talmæssige bearbejdninger, fx procent- og indekstalsomregninger.
I slutningen af forløbet kobles der til velfærdsstatens udfordringer, herunder den demografiske med diskussion af forskellige økonomiske og politiske løsningsforslag. Endelig diskuteres forskellige typer af velfærdsstatsmodeller.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne
beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof - økonomi:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomiskstyring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og
arbejdsmarkedsforhold.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483684901",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483684901",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64483684901"
}