Holdet 2024 TY/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Kasper Pretzmann Klith Bøcher
Hold 2024 TY/3g (3g TY)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Liebe und Beziehung (eksamen)
Titel 2 Vergangenheitsbewältigung (eksamen)
Titel 3 Terrorismus in Deutschland (eksamen)
Titel 4 Hamburg Besuch in der Grosstadt
Titel 5 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Liebe und Beziehung (eksamen)

I forløbet har eleverne brugt on-line ordbog, google docs samt systimes I-bogspakke.
Omfang ca 35%

Med inspiration fra bogen "Sternstunden" har vi i forløbet fokus på forskellige tilgange til og oplevelser med kærlighed, både tilbage i tiden  ("Sturm und Drang", Freud) samt i en mere nutidig sammenhæng, herunder "kunstig kærlighed".

Materialer:

I "Sternsunden in Österreich (L. Ebbesen, M.Thellesen, Praxis 2024):

Introduktion til emnet, side 64-65
Kort om Mozart med enkelte nedslag i "Die Zauberflöte", også med video
Arthur Schnitzler: "Traumnovelle"
Kort elevintro til Freud
Katja Jungwirth. "Die Sorge"

Film: "Ich bin dein Mensch"

I Systime I-bogen Stürmer und Dränger" (K. Fuchs og M. Sinding):
Goethe: "Heidenröslein med tilhørende opgaver"
Goethe: "DIe Leiden des jungen Werthers" (Auszug 1,2,3,4) med tilhørende opgaver
Goethe: "Willkommen und Abschied" (https://lyrik.antikoerperchen.de/johann-wolfgang-von-goethe-willkommen-und-abschied,textbearbeitung,79.html#google_vignette)

Film: Goethe! (Stölzl, 2014)

supplerende (stil)

I "Schreibfreude", Tyskforlaget 2023:
"Eine neue Liebe", aus: "Mängelexemplar", Fischer Verlag 2009

"Linus" fra sidste års eksamensstile



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Vergangenheitsbewältigung (eksamen)


I forløbet har eleverne brugt on-line ordbog, google docs samt systimes I-bogspakke.
Omfang ca 25%

Et forløb, der har til hensigt at øge elevernes viden om og forståelse af fænomenet "Vergangenheitsbewältigung" både på det individuelle og det nationale plan.
Særlig fokus på NS-tiden og på DDR (Ostalgie).

Materiale:
Indledning til emnet på dansk i: "Niemals vergessen", Systime e-bog, side 8-11
Dokumentar fra NDR: KZ-Aufseherin: Das dunkle Geheimnis der Hilde M. 17/3 - 2015, NDR:  kortlink.dk/2b5h3
Kurt Kister: "Trotzdem mein Vater" i: Georg Lupold, "Kursbestimmung", Arena Verlag 1989
Doris Dörrie: "Ohne Gepäck", i Dörrie: "Was wollen sie von mir?", Diogenes Verlag 1989
Doris Dörrie: "Es tut mir leid", i: Dörrie:  "Was wollen sie von mir?", Diogenes Verlag 1989
Spielfilm. "Der Vorleser", DVD
Inledning til DDR-delen på dansk, "Niemals vergessen", Systime e-bog,
Mario Röllig: "Begegnung mit der Vergangenheit", i:  "Niemals vergessen", Systime e-bog,
Clueso: "Geisterstadt" (lied), i:  "Niemals vergessen", Systime e-bog,
Spielfilm: Goodbye Lenin, DVD

suppl: "Glückskind mit Vater", stil, i: Schreibfreude, Tyskforlaget

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Terrorismus in Deutschland (eksamen)

En undersøgelse af den spændte stemning i Vesttyskland i forbindelse med ungdomsoprør og tiltagende terrorisme fra slut 1960 med særligt fokus på RAF.
Herudover fokus på terrorismens forskelligartede udgangspunkter fra RAF og frem til i dag - er der forskel politisk mm? Eleverne kan redegøre for 3 faser i terrorismens historie i Tyskalnd. (Undervejs i forløbet var der valg til Bundestag, hvilket vi brugte et par moduler på)

Materiale:

baggrund: „Terrorismus“ https://tyskbogen.systime.dk/?id=130

“Deutsche Geschichte: RAF”. https://www.planet-wissen.de/geschichte/deutsche_geschichte/raf/index.html

film: Der Baader-Meinhof-Komplex.  Reg. Uli Edel (2008)

In seiner frühen Kindheit ein Garten“ von Christoph Hein (2006). Aus Gibson: Wir sind wir. Gyldendal.

“Politik und Neonazismus heute”. Aus Niemals Vergessen. iBog. Systime

“Naziterror in Deutschland”. https://www.nachrichtenleicht.de/nazi-terror-in-deutschland.2042.de.html?dram:article_id=285927

"Wie sich der Terror in Deutschland gewandelt hat"/https://www.tagesspiegel.de/politik/raf-nsu-islamistische-terroristen-wie-sich-der-terrorismus-in-deutschland-gewandelt-hat/21118932.html

Spielfilm: "Aus dem nichts" (Fatih Akin) 2017

3. November 2020 Rede von Bundeskanzler Sebastian Kurz an die Bevölkerung nach dem Terroranschlag in Wien (https://www.bundeskanzleramt.gv.at/bundeskanzleramt/bundeskanzler-sebastian-kurz/reden-bundeskanzler-sebastian-kurz/rede-von-bundeskanzler-kurz-an-die-bevoelkerung.html)

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hamburg Besuch in der Grosstadt



I forløbet har eleverne brugt on-line ordbog, google docs samt systimes I-bogspakke.
Omfang ca 10%

I forbindelse med rejse til Hamburg er følgende materiale behandlet

1. https://hamburgspezial.de/interessante-fakten-ueber-hamburg/
2.

3. https://dd.systime.dk/?id=145


4. https://tyskbogen.systime.dk/?id=254#c1131

5. Wolfgang Borchert, ”Hamburg” .Gedicht:

https://www.gedichte7.de/in-hamburg.html

https://en.wikipedia.org/wiki/Beatles-Platz

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Beatles_in_Hamburg

https://www.bunker-stpauli.de/en/

https://www.st-michaelis.de/en/

https://www.ndr.de/geschichte/schauplaetze/St-Michaelis-Kirche-Hamburger-Michel-trotzt-Braenden-und-Krieg%2Cmichel247.html

https://www.hamburg.de/tourismus/sehenswuerdigkeiten/michel-hamburg-306340

https://en.wikipedia.org/wiki/Reeperbahn

Die Elbphilharmonie - wie ein neues Wahrzeichen entstand - Geschichtsbuch Hamburg

https://www.hamburg-tourism.de/sehen-erleben/sehenswuerdigkeiten/schanzenviertel/  

Schanzenviertel| Sehenswürdigkeiten | HTI

https://www.hamburg.de/tourismus/sehenswuerdigkeiten/landungsbruecken-artikel-298738

https://www.hamburg-tourism.de/sehen-erleben/hamburg-maritim/alter-elbtunnel/?_gl=1*15etwsj*_gcl_au*Mjg0OTA3MTk0LjE3NDU0MDQ0NjU.*_ga*OTU2NDU4MjQ1LjE3NDU0MDQ0NjY.*_ga_G0SQ0BF5HQ*MTc0NTQwNDQ2NS4xLjAuMTc0NTQwNDQ2NS42MC4wLjA.  



Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer