Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Claus Peter Thormann
|
Hold
|
2024 Ma/p (2p Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
I-bog: plus B hf
I undervisningen er brugt følgende i-bog, som ikke kan medbringes og opbevares lokalt, og som derfor må tilgås online under delprøve 2 til terminsprøve og til skriftlig eksamen:
iBog: plus B hf (læreplan 2017)
af Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby
https://plushfb.systime.dk/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Andengradspolynomier
Simple andengradsligninger: x^2=t.
Andengradsligningen ax^2+bx+c=0, diskriminanten d.
Kvadratsætninger. Nulreglen.
Andengradspolynomiet: parablen, grafisk betydning af a, b, c og d for parablen, toppunkt, rødder, skæring med akserne, faktorisering, parallelforskydning af graf.
Modeller med andengradspolynomier, andengradsregression, optimering.
Bestemmelse af toppunktet og ligning for tangenten i (0,c) vha. differentialregning (gennemgås senere under differentialregning).
Polynomier af højere grad, deres grafer og antal rødder.
Gennemgået i i-bogen plus B hf (læreplan 2017) af Dalby, Madsen, Overgaard og Studsgaard, systime 2018:
Kapitel 1:
Afsnit 1.1-1.4
Kapitel 3:
Afsnit 3.1-3.5 og 3.7
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Differentialregning
Sekant og tangent.
Tretrinsreglen for differentiation.
Differentialkvotient for kendte funktioner.
Regneregler for differentialkvotient.
Tangenthældning og tangentligning.
Væksthastighed og monotoniforhold.
Produktreglen for differentiation.
Sammensat funktion f(g(x)) og differentiation.
Gennemgået i i-bogen plus B hf (læreplan 2017) af Dalby, Madsen, Overgaard og Studsgaard, systime 2018:
Kapitel 6:
Indledende afsnit
Afsnit 6.1, 6.2, 6.3.1, 6.4-6.6
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Analytisk geometri
Linjer:
Linjens generelle ligning, ortogonale linjer, skæring mellem linjer, afstand mellem punkt og linje, hældningsvinkel, vinkel mellem linjer.
Cirkler:
Afstandsformlen, cirklens ligning, kvadratkomplettering, tangent til cirkel, skæring mellem cirkel og linje.
Gennemgået i i-bogen plus B hf (læreplan 2017) af Dalby, Madsen, Overgaard og Studsgaard, systime 2018:
Kapitel 2:
Afsnit 2.1, 2.2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sandsynlighed, binomialfordeling
Stokastisk variabel, middelværdi, varians, spredning, normale og exceptionelle udfald.
Binomialfordelingen, binomialforsøg, middelværdi, spredning.
Binomialtest, med vægt på dobbeltsidet (tosidet).
95%-konfidensinterval.
Gennemgået i i-bogen plus B hf (læreplan 2017) af Dalby, Madsen, Overgaard og Studsgaard, systime 2018:
Kapitel 7:
Afsnit 7.1, 7.2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Harmoniske svingninger
Ministeriets forberedelsesmateriale "Harmoniske svingninger", til skriftlig eksamen.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition 1
Gennemgået i i-bogen plus B hf (læreplan 2017) af Dalby, Madsen, Overgaard og Studsgaard, systime 2018:
Kapitel 6:
Afsnit 6.3.1, 6.4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Funktioner
Stykkevist defineret funktion.
Logaritmefunktioner.
Potensfunktioner.
Gennemgået i i-bogen plus B hf (læreplan 2017) af Dalby, Madsen, Overgaard og Studsgaard, systime 2018:
Kapitel 3:
Afsnit 3.6
Kapitel 4:
Afsnit 4.1
Gennemgået i i-bogen plus C hf (læreplan 2017) af Dalby, Madsen, Overgaard og Studsgaard, systime 2025:
Kapitel 3:
Afsnit 3.1-3.2
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64598493262",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64598493262",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64598493262"
}