Holdet 2024 De/DeB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Design B
Lærer(e) Jesper Bek
Hold 2024 De/DeB (3g DeB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kampagnedesign
Titel 2 Arkitekturprojekt
Titel 3 Lamper
Titel 4 Utopisk arkitektur
Titel 5 Eksamensprojekt og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kampagnedesign

Kampagnedesign
Forløbets formål er elevernes forståelse og brug af kommunikationsdesignets centrale begreber og deres kendskab til en række produkttyper, hvor det grafiske design spiller en væsentlig rolle. De skal arbejde med
viden om de grafiske virkemidler i eget arbejde med praktiske opgaver, hvor de skal styre en designproces med udgangspunkt i et individuelt valg af et af FNs 17 verdensmål samt et arbejde med en kampagne for en fiktiv aktør. De skal kunne analysere et grafisk design med henblik på at vurdere brugen af grafiske virkemidler i forhold til kommunikationsbehov, branding og målgruppe.
En del af arbejdet vil foregå på computer (Publisher, Canva, digital billedbehandling mm); men det er ikke et mål at øve brugen af grafiske programmer.
1) Hvad er en kampagne? Kommunikationsstrategi. Design og arkitektur, side 11
Busk og Yde, Design og arkitekturbogen, side 112-114
https://www.newnotefestival.dk/bliv-frivillig/
https://www.dr.dk/skole/understoettende-undervisning/praevention-fra-afholdenhed-til-paa-med-dutten#!/
https://meny.dk/ugensavis

2) FNs 17 verdensmål og aktører på områderne www.verdensmaalene.dk

3) Skrift, tekstopsætning, foto.  Praktisk tekst-og-foto-opgave
Design og arkitektur side 12-19

4) Forskellige medier der er relevante for kampagnen. Busk og Yde, side 111-112
Målgruppe og valg af kommunikationsplatform. Design og arkitektur side 74-76
Praktisk hjemmesideopgave.

5) Komposition, kontrasttyper Design og arkitektur side 20-25
Start på projektopgaven (valg af verdensmål, konstruktion af fiktiv aktør, overvejelse af
kampagnes formål, modtagere, ønsket effekt)

6) Logo samt aktørens grafiske identitet. Analyse af Design og arkitektur side 26-27
en verdensmål-aktørs grafiske identitet. Busk og Yde side 109-111
https://www.gnistbranding.dk/grafisk-identitet-guide/             
Projektopgaven: valg af verdensmål, konstruktion af fiktiv aktør, overvejelse af kampagnes formål, modtagere og grafisk identitet

7) Fælles analyse af en professionel kampagne
Arbejde med projektopgaven

8) 9)  10)   11) Arbejde med projektopgaven

12)  Fremlæggelser af de færdige projekter



Projektopgave – kampagnedesign
Du skal tage udgangspunkt i et af FNs verdensmål og lave en fiktiv kampagne, der – så realistisk som muligt -er rettet mod et af de problemer, som det udvalgte verdensmål omhandler.

Du skal opfinde en fiktiv aktør, der skal stå bag kampagnen. Søg inspiration gennem research af nogle af de aktører, der i virkelighedens arbejder på det pågældende område. Aktøren kan være en NGO, en statslig organisation eller f.eks. en privat virksomhed.

Du skal designe et logo og overveje en grafisk identitet for din fiktive aktør.

Du skal opfinde en kampagne: Bestemme kampagnens formål (den ønskede effekt),  modtagere/målgruppe, du skal fortage foretage medievalg og overveje hvordan du kan henvende dig til de relevante modtagere.

Du skal udforme to grafiske produkter, der skal indgå i din kampagne. Brug de to produkter til at vise, at logo og den grafiske identitet fungerer i flere medier. Du kan f.eks. vælge at lave en plakat, en flyer, forsiden til en hjemmeside, en reklame til et socialt medie, en reklame til et magasin, en tv-reklame, en bannerreklame eller en busreklame.

Du skal (af hensyn til eksamen) kunne dokumentere din research, dine skitser, overvejelser, analyser mm.

Du skal i kort og kontant form (fem min) fremlægge dit projekt for holdet: Fremlæg de valg, du har truffet, herunder en kort beretning om din proces med dens research og skitsefasens til- og fravalg. Kommenter de to færdige produkter og læg vægt på at forklare de vigtigste sider af dit arbejde med målgruppe, logo, grafisk identitet, brug af grafiske virkemidler og valg af medier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Arkitekturprojekt

ARKITEKTURPROJEKT, Slotsgade 10
3g DeB, sept. 2024

Målet er at eleverne skal designe en bygning og et byrum, der skal ligge i et af Hillerøds tætbebyggede områder, nemlig Slotsgade 10.  Eleverne skal kende og følge Hillerød kommunes arkitekturpolitik - ligesom de skal tage stilling til, hvordan tankerne om stedets ånd og teorier om byrumsarkitektur kan bruges i den konkrete sammenhæng.

Emne Lektie
Praktisk opgave i modulet
1 Byplan og byrum Busk og Yde side 181-186 Skitse til Slotsgadefacade
2 Design og byrum Busk og Yde side 186-191 Perspektivtegning af gården mod naboejendommen
3 Stedets ånd Busk og Yde side 197-201 Projektionstegning, skala
4 Besøg arkitektfirma
5 Fotosafari i Hillerød Hillerød Kommunes arkitekturpolitik (se nedenfor)
6 Stilhistorie Design og arkitektur, side 90-96 og 118-131 (kun uddragene om arkitektur) Tegn facade, der følger kommunens krav
7 Ekskursion Kbh Fx Gråbrødre Torv, Nørreport, Ørestaden, 8-tallet
8-12 Projektarbejde
13 Rapportskrivning
14 Arktekturanalyse 4c-modellen



Litteratur:
Jesper Bek, Design og arkitktur, L&R, 2017, side 90-115 og 118-131 (kun uddragene om arkitektur)
Busk og Yde, Design og arkitekturbogen, Columbus, 2022,  side 181-191, 197-201
Hillerød Kommunes arkitekturpolitik (Indre bykerne side 26 og ydre bykerne side 28) (vedtaget af byrådet i 2020):
https://hillerod.viewer.dkplan.niras.dk/media/94226/Arkitekturpolitik_vedtaget.pdf
Kort over Hillerød:
https://hillerod.viewer.dkplan.niras.dk/plan/7#/2300
(Mulighed for luftfoto)
https://drift.kortinfo.net/Map.aspx?Site=Hilleroed&SSO=0&page=Kommunekort
(zoom ind, vælg grundkort og læg fx matrikelskel og højdekurver på kortet)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lamper

Forløbets formål er:
- at eleverne opnår indsigt i professionelle designeres arbejdsproces og selv prøver at gennemføre en designproces med målgruppebestemmelse, brugerundersøgelse og researcharbejde og eksperimentelt arbejde
- at eleverne opnår viden om nogle hovedtendenser i de seneste 100 års lampe-designhistorie
- at eleverne kan analysere produktdesign
- at eleverne gennemfører et praktisk projekt hvor de skal designe en lampe
- at eleverne kan udvikle og præsentere deres kreative ideer gennem tegning og modelbyggeri

https://www.bolius.dk/gode-raad-om-indendoers-belysning-17952 (læs!)
https://www.bolius.dk/gode-raad-om-udendoers-belysning-17954#&gid=429548&pid=16 (kig billeder!)
Bek, Design og arkitekturside, 28-33, 105, 108, 117, 122.
https://www.isabellas.dk/bolig/tips-og-tricks/lysdesignerens-tips-skab-afslapning-med-lys
https://bobedre.dk/indretning/lamper/saadan-faar-du-bedre-lys-i-dit-hjem

Besøg med rundvisning i Louis Poulsens showroom i Kbhn.
Besøg på udstillingen 'Vandet kommer' på Dansk Arkitekturcenter.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Utopisk arkitektur

Med afsæt i udstillingen Vandet Kommer på Dansk Arkitekturcenter arbejdes der med visionære ideer om arkitektur til en fremtid, hvor vandstandsstigninger udfordrer bosætning.
Fælles:
https://dac.dk/viden/artikler/arkitekten-som-utopist/
Gruppearbejde og fremlæggelser om
a) Futurismen i 1920’erne     https://magazine.artland.com/imagining-new-worlds-or-how-architecture-has-dreamt-of-utopia/
b) BIG – mars   pdf’er +https://www.youtube.com/watch?v=kbzcNk4xDu0
c) Visualiseringsformer     https://magazine.artland.com/imagining-new-worlds-or-how-architecture-has-dreamt-of-utopia/
https://www.archigram.net/portfolio
d) Open Platform  https://www.open-platform.dk/projects
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksamensprojekt og eksamensforberedelse

Det afsluttende forløb indeholder: Orientering om eksamen, valg af individuelle eksamenstemaer, arbejde med et selvdefineret  projekt samt forberedelse af eksamenspræsentation.

Projektdelen skal være et selvvalgt emne, der kan rumme analyse, research og kreativt arbejde - enten med et helt nyt emne eller i forlængelse af et af de 'gamle' projekter. Emnet skal have fokus på det individuelt  valgte eksamenstema
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer