Titel
1
|
Kampagnedesign
Kampagnedesign
Forløbets formål er elevernes forståelse og brug af kommunikationsdesignets centrale begreber og deres kendskab til en række produkttyper, hvor det grafiske design spiller en væsentlig rolle. De skal arbejde med
viden om de grafiske virkemidler i eget arbejde med praktiske opgaver, hvor de skal styre en designproces med udgangspunkt i et individuelt valg af et af FNs 17 verdensmål samt et arbejde med en kampagne for en fiktiv aktør. De skal kunne analysere et grafisk design med henblik på at vurdere brugen af grafiske virkemidler i forhold til kommunikationsbehov, branding og målgruppe.
En del af arbejdet vil foregå på computer (Publisher, Canva, digital billedbehandling mm); men det er ikke et mål at øve brugen af grafiske programmer.
1) Hvad er en kampagne? Kommunikationsstrategi. Design og arkitektur, side 11
Busk og Yde, Design og arkitekturbogen, side 112-114
https://www.newnotefestival.dk/bliv-frivillig/
https://www.dr.dk/skole/understoettende-undervisning/praevention-fra-afholdenhed-til-paa-med-dutten#!/
https://meny.dk/ugensavis
2) FNs 17 verdensmål og aktører på områderne www.verdensmaalene.dk
3) Skrift, tekstopsætning, foto. Praktisk tekst-og-foto-opgave
Design og arkitektur side 12-19
4) Forskellige medier der er relevante for kampagnen. Busk og Yde, side 111-112
Målgruppe og valg af kommunikationsplatform. Design og arkitektur side 74-76
Praktisk hjemmesideopgave.
5) Komposition, kontrasttyper Design og arkitektur side 20-25
Start på projektopgaven (valg af verdensmål, konstruktion af fiktiv aktør, overvejelse af
kampagnes formål, modtagere, ønsket effekt)
6) Logo samt aktørens grafiske identitet. Analyse af Design og arkitektur side 26-27
en verdensmål-aktørs grafiske identitet. Busk og Yde side 109-111
https://www.gnistbranding.dk/grafisk-identitet-guide/
Projektopgaven: valg af verdensmål, konstruktion af fiktiv aktør, overvejelse af kampagnes formål, modtagere og grafisk identitet
7) Fælles analyse af en professionel kampagne
Arbejde med projektopgaven
8) 9) 10) 11) Arbejde med projektopgaven
12) Fremlæggelser af de færdige projekter
Projektopgave – kampagnedesign
Du skal tage udgangspunkt i et af FNs verdensmål og lave en fiktiv kampagne, der – så realistisk som muligt -er rettet mod et af de problemer, som det udvalgte verdensmål omhandler.
Du skal opfinde en fiktiv aktør, der skal stå bag kampagnen. Søg inspiration gennem research af nogle af de aktører, der i virkelighedens arbejder på det pågældende område. Aktøren kan være en NGO, en statslig organisation eller f.eks. en privat virksomhed.
Du skal designe et logo og overveje en grafisk identitet for din fiktive aktør.
Du skal opfinde en kampagne: Bestemme kampagnens formål (den ønskede effekt), modtagere/målgruppe, du skal fortage foretage medievalg og overveje hvordan du kan henvende dig til de relevante modtagere.
Du skal udforme to grafiske produkter, der skal indgå i din kampagne. Brug de to produkter til at vise, at logo og den grafiske identitet fungerer i flere medier. Du kan f.eks. vælge at lave en plakat, en flyer, forsiden til en hjemmeside, en reklame til et socialt medie, en reklame til et magasin, en tv-reklame, en bannerreklame eller en busreklame.
Du skal (af hensyn til eksamen) kunne dokumentere din research, dine skitser, overvejelser, analyser mm.
Du skal i kort og kontant form (fem min) fremlægge dit projekt for holdet: Fremlæg de valg, du har truffet, herunder en kort beretning om din proces med dens research og skitsefasens til- og fravalg. Kommenter de to færdige produkter og læg vægt på at forklare de vigtigste sider af dit arbejde med målgruppe, logo, grafisk identitet, brug af grafiske virkemidler og valg af medier.
|