Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Lene Wittrup
|
Hold
|
2024 re/j (2j re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
INTRO: religion i nutiden
Fokus vil være på følgende spørgsmål:
hvordan definerer man begrebet "religion"?
hvordan undersøger man religionerne i faget religion?
hvad er sekularisering?
hvorfor bliver man religiøs?
hvad karakteriserer religion i DK i nutiden?
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islam
Grundbog: Kuplen, muren og graven
Baggrundsstof: side 204-222
1) ISLAM 1 – Opståen - Muhammeds liv og islams grundlæggelse (s.204-207) og tekst 33 (himmelfart/ mytegenren)
2) ISLAM 2 - Gudsopfattelse, menneskesyn, skriftsyn (s. 210-11) - tekst 92 (gudsopfattelse), 93 (uddrivelse fra haven)
3) ISLAM 3 – DE 5 SØJLER – PDF: tekster om bøn og faste: (Wulf: txt 38,53, 56) PDf om Ramadan, samt videoklip fra SKAM-serien, hvor Sana taler om bøn og faste.
4) ISLAM 4 – VALFART (s. 214-15, samt s.28), PDF: model til overgangsritual, PDF: Malcolm X: ”Valfarten til Mekka”
5) islam 5: SHARIA (s. 216-17) + PDF: Abdul Wahid Pedersen om stening + Abdul Wahid i debat med Karen Jespersen
6) ISLAM 6: sharia. PDF: Tønnsen: ”Hvad siger Koranen om kvindens klædedragt” samt videoklip: https://www.youtube.com/watch?v=dtDzDXg2GQU
7) ISLAM 7: SUFI: video med dansende dervisher + gruppearbejde om 6 sufilignelser (fx. elefanten og de blinde)
8) ISLAM 8: SHIA: PDF: Ashura-brochure + videoklip
9) ISLAM 9: Uddrag af ”Tørklæderevolutionen”, https://www.dr.dk/drtv/program/toerklaederevolutionen-i-iran_267585
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Video om Mekka
-
islam - oprindelse og skæbnetro.ppt
-
myter 2023.pptx genretræk
-
Vi starter på islam:
-
Lektie 2: kildetekst nr. 33 A: Grundbog s. 114-115
-
Kildekritik i religion
-
Lektie: Kuplen, muren, graven: side 210-211 & 223-224.
-
Gud skrev en sms til Ibrahim.docx
-
Spørgsmål til baggrund og kilder + oplæg
-
skam-iv-4-24_00-27_30.mp4
-
Ninian Smarts model rund.pdf
-
Læs de tre kildetekster og brug den dogmatiske vinkel:
-
HVAD ER RAMADAN OG HVORFOR FASTER VI.docx
-
LÆS: Kuplen, muren, graven: side 212-214 (om de fem søjler)
-
Video med Malcolm X
-
Læs teksten og svar på spørgsmålene:
-
Mana - Wikipedia, den frie encyklopædi
-
Læs hhv. s.28 (om "ritual") og s. 214-15 (om valfart) elevoplæg om valfart: GUSTAV
-
Kig på denne analysemodel til overgangsritualer - hvordan passer den fx på konfirmation som ritual?
-
TIL GRUPPEARBEJDE:
-
Læs i bogen (kuplen, muren, graven): afsnittet om Sharias grundlag (s.216-17)
-
https://www.youtube.com/watch?v=2fNFvH29jck&ab_channel=volontusario
-
SHARIA 2017.pptx
-
Læs om stening - abdul Wahid
-
Model: typer af religiøse mennesker
-
LÆS: "abdul wahid om tørklæder"
-
LÆS kilde: "Hvad siger Koranen om kvinders klædedragt"
-
LÆS Baggrundsstof: Forholdet mellem kønnene - danske verdensreligioner s 214-21 (spring over kildeteksten om Laila)
-
Kuplen, muren, graven: side 208-209 om "Sunnisme og shiisme"
-
Læs brochure
-
Video fra Ashura
-
mere om sufisme, som kan bruges til gruppearbejdet
-
Om timen
-
LÆS BAGGRUNDSSTOF: Kuplen, muren, graven: s. 220-222 om ''Islamisk mystik''
-
LENES hjärpeMODEL for engagement med tal.pdf
-
Læs også denne sufi-tekst
-
Sufidans
-
Sufi lignelser til gruppearbejde.pdf
-
Grupper: Lav en "dramatisering"/fremførelse af lignelsen + hvis klassen ikke forstår pointen, så må I selv forklare den. HUsk pointerne om sufismen fra starten af timen. Vær tilbage 14.35
-
prøve 2s 2024.docx
-
grupper
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Grundbog: Kuplen, muren og graven
KRISTENDOM 1: Nadverdebat
KOPI: 1.korintherbrev 11 (om nadveren)
KOPI: Nadverdebat (gruppearbejde): ”Nadver skaber uenighed” (Politiken 20.3.02), ”Nadver uden kirke” (Kr.D. 10.10.03), Falsk nadver (30.03.00), Fynske bagere vil nu eksperimentere med alternativer (Kr.D. 24.02.05) Nadvermenu (Politiken 01.04.01)
KRISTENDOM 2: Påske
KMG: txt 67,68,69 Om påsken – Jesus tilfangetagelse, korsfæstelse, død og opstandelse
FILM: kort uddrag fra Passion of the Christ (døden på korset)
KRISTENDOM 3: Skabelse og syndefald
KMG: txt 59 og 60: Skabelse og syndefald (1.Mosebog) (side 182-183) + baggrund s.161-162
KRISTENDOM 4: Pinse og helligånd
KOPI: Apostlenes Gerninger, om pinsen – vers 1-47 + Baggrund KMG: 162-63 og 165-66 + teori - oversigt over typer af menigheder (fra McGuire)
TV-KLIP: Hans Bertnzen helbreder folk (”Den 2.dimension”) & Helbredelse i ”Guds bedste børn” (afsnit 1) 10 min.
KRISTENDOM 5: Luther og reformationen
KOPI: uddrag af de 95 teser, samt baggrundsinformation og ordforklaringer
FILM: uddrag af Eric Till: ”Luther” (2003) (fra starten – ind til de 95 teser slås op på kirkedøren, ca 40 min)
KRISTENDOM 7: Bud og Bjergprædiken
KMG Baggrund: s.176-8
KMG: txt 74 (uddrag fra bjergprædikenen) samt KOPI: Søren Krarup: Næstekærlighed og kristendom (1995)
TV-klip: Marie Krarup vs. Lisbeth Zorning om næstekærlighed (Deadline, 2 minutter)
JUL
juleprædiken og juleevangeliet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Til brug i timen
-
Svulstig og usund film - ortodoks anmeldt.docx Læs anmeldelsen her og find hovedpåstand og de centrale belæg
-
Medbring bogen, husk det... og vi samler op på filmen + læs anmeldelse på modulet i mandags (altså samme lektie som til det aflyste modul i mandags)
-
Den kristne grundmyte ifølge anonym 2.g. klasse.pptx
-
BAGGRUND: ALLE LÆSER i Kuplen, muren, graven: s.161-162 (den kristne grundmyte)
-
KILDE: Læs side 182-183 (tekst nr. 59 og 60)
-
De 7 dimensioner.docx
-
Afsnit
-
KILDE: Kuplen, muren, graven: side 187 - læs tekst nr. 71
-
OPLÆG & fokus til baggrundsstof i Kuplen, muren, graven 162-166:
-
Pinsedagen - hvad lærer vi om de første kristne her? Hvad lægger Peter vægt på? Hvad lærer vi om dem, der slutter sig til og hvordan de lever?
-
Stationsarbejde:
-
Messias-forestillinger: Læs kildetekst nr. 63, 64, 65 og 66 i grundbogen "Kuplen, muren, graven": side 184-185,
-
LÆS: Jesus uddriver dæmoner.docx
-
Præstedokumentar (8 min - debat om næstekærlighed)
-
Kuplen, muren, graven: læs side 167-8: "Etiske krav" med små oplæg:
-
læses i timen: Søren krarup
-
Kuplen, muren, graven: side 188-189 - læs tekst nr. 74
-
Luther - om filmens personer og årstal.doc
-
Synd og frelse i middelalderen.pptx
-
Spørgsmål til filmen:
-
Årsagsforklaringer og Historiens drivkraft.docx
-
LÆS: uddrag af de 95 teser (svær tekst) incl baggrundsviden
-
3) Powerpoint om nadverens betydning
-
1) ALLE: Læs (og medbring) i kuplen muren graven: "Apostlen Paulus” (s. 159-161) + oplæg: Signe og Sonja
-
2) ALLE: LÆS: 1 korintherbrev 11 om nadveren
-
4) LÆS KUN den tekst, som din gruppe skal arbejde med:
-
Gruppe 1
-
Opsamling fra sidst
-
Hvad er en prædiken? Læs de to tekster her:
-
Læs denne juleprædiken
-
Læs juleevangeliet, Lukasevangeliet, kapitel 2
-
Medbring bogen.
-
Læs julesalmen: Julen har bragt velsignet bud
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hinduisme
• Hindu 1: Introduktion (frelse og verdensbillede)
o Baggrund side 29-34: Filosofien om karma og genfødsel
o kilde s. 122 = tekst 2: Karma & tekst 1: Krop og forgængelighed
• Hindu 2:
o Baggrund side 40-46: Guderne
o Kilde 10 (s. 135-136): Shiva Purana – om Skabelsen
• Hindu 3: De tre frelsesveje/ bagavadghita
o Baggrund side 35-39 (Bhagavadgita) (og s. 91-92 de fire livsaldre)
o kilde 8 s. 133-134 (bhagavadgita forklaret for børn)
• Hindu 4: puja
o Baggrund side 56-60 (Tilbedelsen af guderne)
o PDF Kilde 17: PUJA – ofring til gudebilledet & Sakilas Puja (youtube) link
• Hinduisme 5: Mystik/ meditation og yoga
o Baggrund side 68-73 (yoga og meditation)
o kilde 21 s. 154-155 – Yogananda: kosmisk bevidsthed
• Hinduisme 6: Kaster
o Baggrund side 100-108 (kastesystemet)
o PDF – kilde ”lavkastehistorier” (Lodisama og Dhanabal) & tv-klip fra ”Vagn i Indien” (CFU)
• Hinduisme 7: hindunationalisme/ Ram
o Baggrund side 51-55: (Ramayana)
o PDF – Kilde (hindutva propagande): Glimt at antimuslimske tekster + kilde 13: Ram (s.142-144)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sekter og religionssociologi
Forløb om sekter og religionssociologi
Konversion (25.2 & 6.3)
• CFU: ”Hare Krishna Munk” (30 min) og ”En sang for Krishna i Vanløse» (29 min)
• Teori: uddrag fra «minoritetsreligioner i Danmark” s.27-31 (Lofland-Stark-modellen)
• Teori: Uddrag fra Grundbog til religion c: 4 sociologiske teorier om, hvorfor mennesker er religiøse” (s.246-249)
• Kilde: Laura Lind: ”Hare Krishna er min nye familie» (KD 04.07.09)
Ekskursion til Hare Krishna i Vanløse (21.3)
Typer af sekter og holdninger til sekter (28.3)
• Teori: Fordomme om sekter: Uddrag fra ”Er messias en vandmand?” (GAD 1993) (om konversion og hjernevask” (s.185-193)
• Teori: McGuires typer af religiøse grupper
Scientology
• Baggrund om & kilder til scientology: Uddrag fra «Minoritetsreligioner i Danmark” (s. 181 (baggrund). 184-188 (forestillinger og ritualer) ritualhåndbog s. 194-5, s. 200-202 (retsstilling)
• Teori: Uddrag fra Begrebsnøglen: Beckford om den inde og ydre dimension
• CFU: ”Danmark ifølge Bubber” – hos scientology (18.10.12) 25 min.
Millenarisme & David Koresh (1.5)
• Baggrund: Begrebsnøglen: ”Millenarisme”
• Kilde: Biblen ”De sidste tiders tegn og Jesu genkomst (LUK 21,25-36)
• CFU: Uddrag af dokumentar om David Koresh & Branch Davidians ”Vanviddet i Waco” (afsnit 1)
• Baggrund: opslag om Adventisme Fra lex.dk
• David Koresh: prædiken (oversat uddrag)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726706766",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726706766",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726706766"
}