Holdet 2024 re/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Randi Arndtzen
Hold 2024 re/a (2a re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til religion
Titel 2 Inuit
Titel 3 Islam
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Buddhisme
Titel 6 Eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til religion

Dette forløb giver en kort introduktion til religionsvidenskaben og dens metoder.
Vi diskuterer, hvad religion egentligt er for noget, og vi ser på forskellige religionsdefinitioner. Eleverne bliver præsenteret for fagets centrale fænomener og begreber som fx myte, ritual, klassifikationssystem, kaos, kosmos, helligt/profant mv. Vi ser også på forskellige metoder, som vi senere skal bruge, når vi arbejder med religiøse fænomener og tekster.
Til slut ser vi på, hvornår de største verdensreligioner er opstået, samt hvordan de har udviklet sig og spredt sig geografisk over tid.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Inuit

Dette forløb giver en introduktion til inuitterne på Grønland og deres religion og kultur. Vi starter med at læse myter for derigennem at få indblik i inuitternes verdensopfattelse, gudsopfattelse og menneskeopfattelse. Vi arbejder med sjælelæren og prøver at få hold på begreberne inua, tarneq, ateq mm. Herefter ser vi nærmere på forskellige ritualer med særligt fokus på fangstritualer og angakokens shamanistiske rejser. Vi bruger begreberne mana og tabu for at prøve at forstå de mange rituelle regler og forbud. I denne forbindelse ser vi også nærmere på brugen af magi, amuletter og tupilakker. Til sidst ser vi på kristendommens indtog på Grønland, og inuitreligionens forskellige former i dag.

Forløbet har fokus på:
- Verdensopfattelse
- Gudsopfattelse
- Menneskeopfattelse
- Sjælelæren (inua, tarneq, ateq mm.)
- Forholdet til dyrene og fangstritualer
- Angakokens træning, rejser og rolle i samfundet
- Brugen af amuletter, tupilakker og magi
- Inuitreligionen i dag

Desuden arbejder vi med:
- Animisme
- Shamanisme
- Magi
- Mana og tabu
- Synkretisme

Tekster:
”De første mennesker”, s. 115
”Jordens skabelse og menneskets oprindelse”, s. 116
”Inuits kosmologi”, s. 117
”Havdyrenes oprindelse”, s. 122
”Dyresjælens vandring”, s. 145
”Fangstritualerne for en bjørn”, s. 158
”Førstefangstsritualet”, s. 160
”Bryllupsritualet”, s. 161
De ovenstående tekster er taget fra Klaus Engelbrechtsen & Jørgen Thomsen: ”Inuitisk religion og mytologi”, Ilinniusiorfik Undervisningsmiddelforlag, 2013

”Rejsen til havets moder”, fra ”Myter og Sagn fra Grønland”. Bind I. Gyldendal, 1921, s. 99.
” Mitsivarnianga-familiens tupilakér” og ” Qujaavaarsuks amuletter” fra Anders Bjørn: ”Sila – Grønlandsk religion”, Pantheon, 1992, s. 77-80
”Nanoraq´s helbredelse”, fra Brandstrup og Josephsen: ”Eskimoerne – en tekstcollage om religion og eksistens”, Gyldendal, 1996, s. 145
”Kristendom? Inuit-religion? Tre unge fortæller om troen i Grønland”, artikel fra https://www.religion.dk/tvaerreligiost/kristendom-inuit-religion-tre-unge-fortaeller-om-troen-i-gronland, d. 25. marts 2021, Ann-Sophie Greve Møller

Baggrundsmateriale:
Klaus Engelbrechtsen og Mikkel Jørgensen: ”Silamiut – Grønlands forhistorie”, Departementet for Uddannelse, Gymnasieafdelingen, 2016, s. 157-162, 182-186
Rasmus Augustesen og Krister Hansen: ”Grønland – historie, samfund, religion”, Systime, ebog, https://groenland.systime.dk/?id=1. Afsnit om ritualer, tabu og magi.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Dette forløb giver en grundlæggende introduktion til islam. Vi arbejder med islams religiøse verdensbillede og rituelle praksis gennem læsning af både oprindelige og moderne tekster.

Vi har fokus på:
-  Islams historiske oprindelse og udvikling.
-  Muhammed som profeternes sejl.
-  De 6 trosartikler: Gud, engle, bøger, profeter, dommedag og forudbestemmelse.
-  De 5 søjler: Trosbekendelse, bøn, faste, almisse og valfart.
-  Helligskrifter – Koranen og Hadith
-  Sharias oprindelse og moderne udformninger.
-  Islam i Danmark i dag.
-  Konversion

Tekster fra Koranen:
- ”Morgenlyset" (sura 93)
- "Allah – altets skaber” (sura 57, vers 1-7)
- ”Fordrivelsen fra haven” (sura 20, vers 116-127)
- ”Kvinderne” (sura 4)
- ”Den indtræffende” (sura 56)

Tekster til debat:
Moustapha Kaseem m.fl.: ”Vi tror på en sekulær islam” (Politiken, d. 8/2, 2008)
Imam Raêd Hliehel: "Fredagsbønnen i Det Islamiske Trossamfund i København" (Jyllands-Posten, 27. februar 2005)
Sherin Khankan: "Tørklædedebatten: Hvordan kan man forstå Koranens krav om kvindelig beklædning?"(fra www.religion.dk, 12. september 2003.)
"Den største storebror" (fra "Ud og se", juni 2007)

Video:
How islam began: www.youtube.com/watch?v=PDxKxnVZtgo
Sunni og shia: www.youtube.com/watch?v=lZF7KuP8VjI
Hajj: https://www.youtube.com/watch?v=q7q_LcqbvKI

Baggrundsmateriale:
Jens Forman: "Muslimernes religion", Systime, 2009: s. 9-56
Lene Madsen m.fl.: ”Grundbog til religion C”, Systime, 2012: s. 113-118.
Carsten Lykke-Kjeldsen m.fl.: "Begrebsnøglen til religion", Systime, 2016: s. 46-50
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendom

Dette forløb giver en indføring i kristendommen. Vi arbejder med religionens oprindelse, dens historiske udvikling og dens forskellige moderne former. Vi har fokus protestantisk kristendom og den danske folkekirke. Vi slutter forløbet af med at se på Pentekostal kristendom som et alternativ til folkekirken. Vi ser nærmere på voksendåb, tungetale og helbredelsesritualer, og vi tager på ekskursion til Alive-kirken her i Hillerød.

Der vil være fokus på:
- Skabelsesberetningerne i GT (gudsopfattelse og menneskeopfattelse)
- Messiasforestillinger i jødedommen og kristendommen
- Fremstillingerne af Jesus i de 4 evangelier i NT
- Etik: Den gamle pagt med Moseloven i GT (pligtetik) og den nye pagt med Jesus i NT (sindelagsetik)
- Passionsberetningen, påsken og nadveren
- Helligånden, pinsen og dåben
- Luther og Reformationen
- Pentekostal kristendom

Tekster fra Biblen:
Den apostolske trosbekendelse
1. mos. 1-3 (Skabelsesberetninger)
Es 11,1-8 (Davidsønnens fredsrige)
Dan 7, 13-15 (Menneskesønnen)
Es 52, 13-53 (Herrens lidende tjener)
Mark 1, 1-11 (Johannes Døber i ørkenen)
Luk 1, 26-38 (Jesu fødsel)
Johs 1, 1-13 (Ordet)
Mark 3, 1-6 (Manden med den visne hånd)
Mark 7, 14-23 (Spørgsmålet om rent og urent)
Matt 5, 27-48 (Bjergprædikenen)
Luk 10,25-37 (Den barmhjertige samaritaner)
Markus, 14,1-16,20 (Passionsberetningen)
Apostlenes Gerninger, 1,1-14 + 2,1-13 (Pinse-underet)

Tekster til debat:
Nanna Kinch: ”Etik i kristendommen”, www.religion.dk
Anna Rask: ”Den syriske flygtning er ikke min næste”, interview med Marie Krarup, kristedom.dk, oktober 2015
Marie Louise Poulsen: ”Svar til Marie Krarup. Den syriske flygtning i nød er også min næste,” kristedom.dk, oktober 2015

Video om ritualer i pinsekirken i Odense: https://www.youtube.com/watch?v=ye-KHrWauu4
Video: DR: ”De unge præster”, (afsnit 1), https://www.dr.dk/drtv/se/de-unge-praester_52117

Baggrundsmateriale:
Allan Poulsen og Jakob Schow-Madsen: "Kristendom i nutid", Gyldendal uddannelse, 2001, s- 44-53, 56-62, 133-135, 140-142.
Anne-Mette Thiel Hansen m.fl.: ”Religioner lever”, L&R Uddannelse, 2017, s. 82-90.
Lene Madsen m.fl.: ”Grundbog til religion C”, Systime, 2012: s. 86-88.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhisme

Dette forløb giver en introduktion til buddhisme som verdensreligion. Vi arbejder med buddhismens opståen, dens verdensopfattelse, menneskeopfattelse og frelses-forståelse. Vi sætter fokus på den tibetanske Mahayana-buddhisme og dens vej til Vesten, herunder Danmark. Vi slutter forløbet af med et besøg i "Buddhistisk Center København" på Svanemøllevej i Hellerup. Centeret tilhører Karma Kadjy linjen, og her får vi et oplæg og prøver at meditere.

Der vil være fokus på:
- Buddhismens religionshistoriske baggrund i hinduismen
- Buddha-legenden: Middelvejen
- Benares-talen: De 4 ædle sandheder
- Buddhismens kosmologi
- Theravada vv. Mahayana
- Etik
- Meditation: Samatha og vipassana
- Spiros teori om nirvanisk, karmisk og apotropæisk buddhisme
- Jørn Borups teori om immigrant vv. konvertit-buddhisme

Tekster:
"Buddha-legenden" fra Højholt: "Buddhas lære og den tibetanske buddhisme", Gyldendal, 1999, s. 12-15.
"Berarestalen", fra Højholt: "Buddhas lære og den tibetanske buddhisme", Gyldendal, 1999, s. 32-33.
"Dalai Lama om Avalokiteshvara", fra Højholt: "Buddhas lære og den tibetanske buddhisme", Gyldendal, 1999, s. 101-102.
Arakawa Genki: "De hellige skrifternes gode fortjenester", 1998
Jørgen Borup: "Japanere på pilgrimsfærd", Kristeligt Dagblad, 2003
Karma Kadju: "Meditation", fra buddha.dk

Baggrund:
Lene Højholt: "Buddhas lære og den tibetanske buddhisme", Gyldendal, 1999, s. 12-40.
Lene Madsen m.fl.: ”Grundbog til religion C”, Systime, 2012: s. 150-155
Anders Nielsen ”Buddhisme - introduktion og tekster,” Systime, I-bog: Afsnit 8.1: Buddhismens historie i Vesten, 8.2: Praksis særlig for buddhisme i Vesten. Immigrantbuddhisme og konvertitbuddhisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensforberedelse

Opsamling og introduktion til eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer