Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Liv Kudahl Lauge Nielsen
|
Hold
|
2024 re/m (2m re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hinduisme
Forløbet er udover fokus på hinduismen en introduktion til myte- og ritualanalyse
Hinduismens opståen/vedaerne/offer/kastesystem (Grundbogen til Religion C s. 122-126)
Upanishaderne/karmalov (s. 127-129)
Frelsesveje i Bhagavadgita (s. 127-131)
Gudsopfattelse i Puranaerne (s. 132-133)
Den religiøs praksis/ritualer, især puja (s. 134-137)
Begrebsapparat til myte-analyse (s. 251-252) og ritual-analyse (s. 254-255)
Læste tekster:
Purusha-hymnen
Maitrayania-Upanishad 1 om forgængelighed (Grundbogen s. 129)
Bhagavadgita (uddrag af kap. 1, 2, 6 og 8)
Shiva Purana: Vishvanath og Varanasi
Mother Ganges (video)
Hinduer strømmer til Ganges (Grundbogen s. 136)
Huyler: Puja for gudinden
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære 2m
-
Hinduisme begrebsark (re C 2024).docx
-
Grundbogen til religion C; sider: 122-137, 251-252, 254
-
Kasteløs - og hva' så?
-
åbenbaring | lex.dk – Den Store Danske
-
To indefrakilder om kastesystemet.docx
-
Læs om renhed og klassifikation her: https://www.religion.dk/leksikon/renhed samt genlæs om kasterne i Grundbogen s. 124-126. Tjek din læseforståelse ved at svare på dette spørgsmål i elevfeedback: Hvordan er kastesystemet opstået, og hvordan kommer
-
Er Purusha-hymnen en myte.doc
-
Myte - oplæg.mp4
-
Arbejdsark - Karma-upanishad.docx
-
Overblik: fra vedatid til upanishader
-
På et stykke papir: skriv tre spørgsmål, du vil stille til vores gæst fra Hare Krishna. Du kan hente inspiration på hjemmesiden her: Krishna.dk og i dette 13 minutter lange tv-indslag: Fra hash til Hare Krishna | TÆT PÅ | TV 2 ECHOMedbring også en no
-
Er Bhagavadgita en myte.docx
-
Google Earth - Varanasi
-
Er Shiva Purana - Vishvanath og Varanasi en myte.docx
-
Puja for gudinden.docx
-
Forbered en puja for klassen.docx
-
Medbring desuden noget, du kan ofre i modulet (du får det tilbage) - fx ris, frugt, krydderier, kokosnød, blomster, kontanter, slik. Se billedet her som inspiration
-
Dan dig et overblik over det gennemgåede stof i hinduismeforløbet (se liste nedenfor), så du er klar til at give den gas i et opsamlingsspil i modulet samt besvare en skriftlig prøve i hånden (eneste hjælpemidler: bogen og et printet selvudfyldt begr
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Jødedom
Forløbet om jødedom har især haft et fokus på forholdet mellem myte og ritual, idet vi har lavet ritualanalyser af sabbat, bar/bat-mitzwah og pesach. Analysemodeller: Jørgen Podemann Sørensens model og Arnold van Genneps model
Herudover har vi set en del på jødedommens narrativer (et udvalgt folk, pagtstanken) og i den forbindelse ridset linjerne fra Abraham, Moses, Kong David, Det babylonske eksil og romernes besættelse samt set på jødedom i nyere tid i form af zionisme og holocaust og teodicéspørgsmål.
Vi har også kort berørt Hjärpes model
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kristendom
Forløbet lagde ud som en forlængelse af jødedomsforløbet med vægt på kontinuitet og brud mellem jødedom og kristendom
- Jesus som Messias jf. Messiasforestillinger i GT
- Paulus som konvertit og teolog
- Ritualer, der lægger sig op af den jødiske tradition, men nyformulerer indholdet (påske og pinse)
- etik i Moseloven vs. Bjergprædiken
- pagten i GT vs. NT
Dogmer i fokus:
- Skabelse og syndefald samt løsning/frelse (den kristne grundmyte)
- Gudsopfattelse - straffende/dømmende OG kærlig/barmhjetig
- Menneskeopfattelse - skabt i Guds billede vs. syndigt
- Tonaturlæren
- Treenighedsdogmet
- Retfærdiggørelseslæren
Den luthersk-evangeliske kristendom
- dåbsritualet
- nadverritualet
Det nutidige perspektiv har været til holdninger til homo-vielser. Her har vi brugt Jan Hjärpes model til at sætte fagbegreber på de mange holdninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Islam
Forløbet giver en kort intro til islams formative periode (Muhammed i Mekka og Medina samt retur til Mekka), efterfulgt af faglig vægt på søjler (især har vi foretaget ritualanalyser af tidebøn/salah og valfart/hajj) og trosartikler (især Gud, bøgerne, profeterne og dommedag incl. læsning af Koran-suraer og hadither).
Herefter ser vi på islam i nutiden, især med begreberne sharia og jihad i fokus samt en inddragelse af Jan Hjärpes model med henblik på at opnå et sprog til at tale om muslimernes forskelligartethed samt udfordringer ved at leve som muslim i DK:
Vi runder af med konversionsanalyse vha. Rambos model
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726712088",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726712088",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726712088"
}