Titel
2
|
Islam
Islam forløb 2024
Bøger:
”Muslimernes religion”, Jens Forman, Systime 2006, s. 9-14, 19-24, 25-29, 35, 49-56,
Tekster i Muslimernes Religion:68-69, 70-72, 77-79, 91, 81-82, 111-112
”Grundbogen til Religion C”, Systime 2013, 97-103 (De fem søjler)
”Religioner lever. Grundbog til religion”, Lindhart og Ringhof 2002, Om Sharia – s.112-115, Om tekstanalyse s. 27-28
Gads leksikon om islam, 2008 – opslagsord til emner til gruppeoplæg: Shia, kvinder i islam, jødedom og islam, demokrati i islam, de sataniske vers, natterejsen, Klippemoskeen, kalifatet, kalif, Hizb ut-Tahrir.
Tekster til samme emner i Muslimernes religion
Film:
Dokumentar om valfarten til Mekka: Hajj – min pilgrimsfærd til Mekka (2003)
Dokumentar/TV2: Victors hellige krig (2016)
Klip: Det slører stadig, om svinekød, 2013
Andet:
Hjemmeside: www.islamsvar.dk.
Islam startpakke + kvindedragter (kasser med beklædning, bedetæppe, kompas osv)
Besøg i moskeen på Dortheavej med foredrag og rundvisning og overværelse af bøn.
Modul1 Introduktion til islam – Arabien og Muhammed
Læs: Muslimernes religion s.9-14 og Tekst 8. Muhammed som sand profet (s.70-72)
Arbejdsspørgsmål:
1) Hvad betyder ordet ’Islam’? (s.9-10)
2) Beskriv religionen i Mekka i den periode, hvor Muhammed bliver født og vokser op (s.10).
3) Følgende årstal er vigtige i islam – hvad sker der? 570 e.v.t., 610 e.v.t., 622 e.v.t., 630 e.v.t., 632 e.v.t: (tallene står spredt over siderne)
4) Hvad kendetegner de åbenbaringerne, som Muhammed får i hhv. Mekka og Medina? (s.12)
5) Redegør for Muhammeds relation til jødedommen. Kom ind på de grundlæggende forskelle mellem Abraham-traditionen i jødedommen og Ibrahim-traditionen i islam. (s.13)
Tekst 8 side 70-72: Muhammed som sand profet. Gennemgå argumenterne et ad gangen. Find modargumenter.
Modul 2 Troens seks punkter: Gud, engle og Koranen
Læs: Muslimernes religion s.19-24+ Tekst 12, Muslimsk koranforståelse s. 77-79
1. Troens 6 punkter. (s. 19 øverst) Der er 6 centrale forhold, man som muslim skal tro på. Skriv dem op på en liste.
2. Troens 6 punkter. (s. 19 øverst) Der er 6 centrale forhold, man som muslim skal tro på. Skriv dem op på en liste.
3. Gør rede for Allahs væsen og for Allahs rolle i forhold til mennesket. (s.19)
4. Hvad har englene, djinnerne og Iblis som opgave? (s.20)
5. Hvilke skrifter har Allah sendt ned til menneskene før Koranen? Og hvad er der sket med dem? (s. 21 øverst)
6. Hvad betyder ordet Koran? Og hvordan er Koranen blevet til?(s.21)
7. Hvad består Koranens enestående stilling i ? (s.21) Og hvilke problemer kan denne stilling også siges at give?
8. Hvordan kan muslimer hævde, at islam er den ældste i forhold til Abrahamsreligionerne dvs. jødedom og kristendom? (s.21)
9. Når man ser på skemaet s. 23-24 om, hvordan Muhammed er blevet påvirket af andre religioner, kan man så sige, hvilken religion islam ligner mest?
10. Tekst 11 s. 77 Sura 3,11-8. Hvad siger denne tekst fra Koranen om Koranen?
11. Tekst 11 s. 77 Sura 10,37-38. Hvad siger denne tekst fra Koranen om Koranen?
12. Tekst 11 s. 78 Sura 4,80 Hvad siger denne tekst fra Koranen om Koranen? Og hvordan forklarer Madsen, der har lavet en tidligere oversættelse af Koranen til dansk, teksten? Fodnote 1.
Modul 3 Troens seks punkter: Profeterne, dommedag og forudbestemmelsen
Læs: Muslimernes religion s.25-29 + Tekst 14. Koranen om dommedag s. 81-82
1.Muhammed er den sidste profet. Hvem har der været før ham? Hvor mange har der været? Hvad er der sket med deres budskaber? Er der nogen profeter efter Muhammed? (s.25)
2.Hvem er ”bogens folk”? Hvorfor kaldes de sådan? Hvad er ”dhimma” og hvad går den ud på? (s.25-26)
3.Muhammed er en rollemodel for alle muslimer, men der er en række problematiske sider af hans liv set med ikke-muslimske øjne. I hans biografi fra 700-tallet er de beskrevet. De nævnes øverst på side 27. Hvad går de ud på?
4.Hvad er profetens sunna? Og hvad er hadith? (s.27)
5.Hvordan får Allahs fjender det efter dommedag? Og hvad med Allahs venner? Hvordan kan man blive regnet for Allahs ven efter døden? Hvad vil med sikkerhed føre til at blive Allahs fjende? Hvad sker der med hinduister og buddhister efter døden? Og hvad med jøder og kristne? (s.27-28)
6.Hvad betyder ”inshallah”? Og hvorfor er det et udbredt udtryk i den muslimske verden? Har mennesket en fri vilje i islam? (s.28-29)
7.Sura 56,1-56. Hvordan er der i lyksalighedens haver? Hvordan er der for dem til højre? Og dem til venstre? (s.81-82)
8.Sura 23,102-105 Hvordan er det for dem med tunge vægtskåle? Og hvad med dem med lette vægtskåle? Hvad mon det betyder at have lette/tunge vægtskåle? (s.82)
9.Sura 4,115-117 Hvad sker der for dem, der sætter sig op imod ”udsendingen”? Hvad sker der med dem, der sætter andre guder ved siden af Allah? (s.82)
Modul 4 De fem (seks?) søjler1.Trosbekendelsen, 2.Bønnen,3. Almissen, 4.Fasten, 5.Valfarten (6. Jihad) + film om Victor (Jihad)
Lektie: Grundbog til Religion C, 97-103 (De fem søjler) + s. 35 i Muslimernes religion
Dokumentar/TV2: Victors hellige krig (2016) 44 min
1.Hvad er de 5 søjler? Hvordan finder muslimerne ud af, hvordan søjlerne konkret skal leves ud i livet?
2.Gør rede for 1. og 2. søjle. Indhold og udførelse. Hvilke funktioner har den for den enkelte muslim og det muslimske fællesskab? Prøv at finde indefra og udefra argumenter
3. Gør rede for de 3 søjle. Indhold og udførelse. Hvilke funktioner har den for den enkelte muslim og det muslimske fællesskab? Prøv at finde indefra og udefra argumenter
4.Gør rede for de 4 søjle. Indhold og udførelse. Hvilke funktioner har den for den enkelte muslim og det muslimske fællesskab? Prøv at finde indefra og udefra argumenter
5.Gør rede for de 5 søjle. Indhold og udførelse. Hvilke funktioner har den for den enkelte muslim og det muslimske fællesskab? Prøv at finde indefra og udefra argumenter
6. Hvad er den store jihad og den lille jihad? (s. 35 i Muslimernes religion)
Modul 5, sharia + film om valfarten (Religioner lever s.112-115 – kopi)
Hvad betyder ordet sharia? Hvad betyder halal og haram?
Hvad bygger sharia på? (sharias kilder)
Dokumentar om valfarten til Mekka: Hajj – min pilgrimsfærd til Mekka (2003) 60 min Link i PPT
Modul 6 Moderne Sharia, Muslimernes religion s.49-56 Læs kun det med stor skrift.
Klip: Det slører stadig
Hjærpes sharia-model
1.Hvad går traditionalisme ud på? (49-51)
2.Hvad går sekularisme ud på? (s. 51-52)
3.Hvad går modernisme ud på? (s.52-54)
4.Hvad går fundamentalisme ud på? (s.54 – 55)
Alle spørgsmål: Gå ind på www.islamsvar.dk. Personen bag udlægger sharia, idet han argumenterer vha. Koranen og Hadith = eksempel på Sharia i praksis i en moderne kontekst. Tilhører hjemmesiden traditionalisme, sekularisme, modernisme eller fundamentalisme? Begrund dit svar?
Fordel gruppearbejdet for modul 7 og 8.
Modul 7 Emner og gruppearbejde
Alle grupper bruger grundbogen ”Muslimernes religion” og startpakken (hvis relevant). Dertil kommer opslag i Gads leksikon om islam – opslagsordene scannes og lægges på lectio. Oplægget må vare 7 minutter og give tid til spørgsmål. Brug mange billeder. Mundtlig fremlæggelse. I skal på forhånd have aftalt, hvem der siger hvad. Oplægget lægges på lectio, så alle kan se det.
1. Sunni og shia islam – Hvorfor splittelsen? Hvilke forskelle og ligheder er der i dag? (Opslagsord: Shia-islam, Kerbala) Bogen side 17-18
2. Kvindens stilling i islam – Er kvinden undertrykt i islam? (Opslagsord: Kvinder i islam) Bogen s. 150-151 og artikel om ”Islamforskere foreslåer…”
3. Jøder og islam – Er islam antisemitisk? (Opslagsord: Jødedom, Aber og svin) Bogen s. 13, 14, 23-24
4. Islamisk demokrati – Er et demokrati muligt i et islamisk land? (opslagsord: demokrati) Bogen s. 161 og artikel om Broderisme
5. De sataniske vers – Redegør for, hvad de sataniske vers er. Har de haft nogen betydning for islam og synet på Muhammed? Har de betydning i moderne tid? (Opslagsord: sataniske vers) Bogen 12, 14, 27
6. Natterejsen – Hvad går myten om natterejsen ud på? Hvilken betydning har den fået for islamisk tro og praksis samt for de politiske forhold i den moderne verden? T6 i Muslimernes religion, Koranen 17;1 (Opslagsord: Isra, Klippemoskeen, Jerusalem)
7. Kalifatet – Hvad er kalifatet, og hvilken betydning har det i moderne islam? F.eks. for bevægelsen Hizb ut-Tahrir? (Opslagsord: kalif, Hizb ut-Tahrir) Bogen s. 14-16
Modul 8 Fremlæggelser
Modul 9 Tekstanalyse s. 27-28 i Religioner lever + Tekst 7 s. 68-69 i ”Muslimernes religion” : Hadith om Profetens forbøn.
1.Hvad går redegørelse/karakteristik og kontekstualisering ud på ? (s.27)
2.Hvad går analyse og fortolkning ud på? (s.27)
3.Hvad går perspektivering/diskussion ud på? (s.28)
4. Lav en tekstanalyse i de tre trin på tekst 7.
Modul 10 Test og prøveeksamen
Test. Skriftlig. Uden brug af hjælpemidler.
Prøveeksamen. Tekst-analyse. Tekst 29 s. 111-112, Osama bin Ladens krigserklæring
Evaluering af undervisningen
|