Holdet 2024 re/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Sally Eldridge Bergholdt
Hold 2024 re/f (3f re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hinduisme
Titel 2 Kristendom
Titel 3 Islam
Titel 4 Jehovas vidner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hinduisme

Grundbog: Allan Poulsen: Hinduismen

1) Introduktion
Baggrund: ”Fakta om hinduisme” (Grundbogen til religion C s. 92)

("5 skarpe om Hinduismen" dr.dk/undervisning)


2) Teenageren og gudinden
"Teenageren og gudinden" dr.dk/undervisning

Formål: generelt indblik i danske hinduisters religiøse liv + begrebstræning


3) Skabelsesmyte

Baggrund: s.22-28

Andet:
Kildetekst 29 (Rigveda): "Purusha-myten"

Formål:
- Introduktion til hinduisme som verdensreligion og de centrale begreber (samsara, reinkarnation, moksha, atman, brahman)
- Myteteori


4) Karma og kastesystemet

Baggrund: s 29-34

Andet:
Tekst 5: ”Vishwanathan: Reinkarnation forklaret for børn”

Formål:
- Viden om kastesystemets oprindelse, opbygning og brug.
- Begrebstræning


5) Bhagavadgita – tre frelsesveje

Baggrund: s. 38-39 (midt)

Andet:
Tekst 8 s. 133-134 "Vishwanathan: Om Bhagavadgita"

Formål:
- Kendskab til de tre frelsesveje
- Grundlæggende kendskab til de hellige skrifter og deres sammenhæng med frelsesvejene


6) Guderne og gudsopfattelse

Baggrund: Kapitel 5. Guderne og deres ”familier” s.40-42 + 48-50

Brahma-familien (s.42-43) + Gudinden og Shaktismen (s.46-48) + Vishnu-familien og Vishnuismen (s. 43-45) + Shiva-familien og Shivaismen (s.45-46)

Formål:
- Kendskab til nogle af de vigtigste guder
- Forståelse af hinduismens komplekse gudsopfattelse (polyteisme, monolatri, monisme)


7) 4 livsaldre og 4 livsmål

Baggrund: afsnit 13.1 + 13.2 s. 91-92

Andet:
Tekst 28 Huyler: Det tilbagetrukne stadium
Tekst 21 ”Kosmisk bevidsthed”


Formål:
- Viden om yogaens betydning i forhold til frelsesforståelsen
- Viden om de fire livsaldre og deres sammenhæng med frelsesvejene
- Kendskab til andre livsmål ud over moksha


7) Hare Krishna

Baggrund: s. 68-73

Andet:
Dokumentar: ”En sang for Krishna” dr.dk/gymnasium

Formål:
- Kendskab til munkenes liv i Hare Krishna bevægelsen (ISKCON)
- Dybere forståelse af sammenhængen mellem yoga/meditation og frelse


8) Hare Krishna - fortsat

Andet: "Hare Krishna - Brevkasse" (eksamenslignende tekst)

Formål: Træning af religionsfaglig tekstanalyse



9) Opsamling – stationsarbejde

Andet:
”Oplev din indre guddommelighed” (Religion C, s. 141)
"Kosmisk bevidsthed" Tekst 21 i "Hinduismen"
"Shiva Purana: Om skabelsen” Tekst 10 i "Hinduismen"

Formål:
- Anvendelse af viden om hinduismen
- Repetition af myteteori
- Træning i tekstanalyse


CENTRALE BEGREBER I DETTE FORLØB:
Atman
Brahman
Karma
Samsara
Moksha
Reinkarnation
Gudsopfattelse - polyteisme, monolatri, monisme
Trimurti - Brahma, Vishnu, Shiva
Darshan
Kastesystemet
Gandhi
Hare Krishna bevægelsen
Yoga
Meditation
Askese
Myte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Kristendom

I dette forløb skal vi arbejde med protestantisk kristendom med fokus på emner som kristendommens opståen, gudsopfattelse, menneskeopfattelse, messiasforestillinger, frelse, kristen etik og passionsberetningen.



1) Skabelse og syndefald
1. Mosebog kapitel 1-3 (Verdens skabelse, Adam og Eva, Syndefaldet)
Den apostolske trosbekendelse

Formål:
Basisviden om kristen gudsopfattelse
Træning af myteteori (bl.a. kosmogoni, teogoni, antropogoni, ætiologi)



2) Historisk baggrund
Kristendom i nutid, s. 133-135ø
1. mosebog, kapitel 12: Abrams udvandring til Kana'an
1. mosebog, kapitel 15: Herrens pagt med Abram
2. mosebog, kapitel 19: Åbenbaringen på Sinaj
2. mosebog, kapitel 20: De ti bud

Formål:
Kendskab til pagtslutningerne (gamle og nye pagt)
Kendskab til Abraham og Moses – deres betydning i/for KD
Overblik over det jødiske folks historie + betydning for KD (KD’s baggrund)



3) Påske
Mennesket og Magterne, s. 73-75
Passionsberetningen/lidelseshistorien, Markusevangeliet kap. 14-16 (uddrag)
Jesu korsord: Markusevangeliet, kapitel 15, vers 33-34 + Lukasevangeliet, kapitel 23, vers 46 + Johannesevangeliet, kapitel 19, vers 30:

Formål:
Kendskab til hændelserne i påskedagene
Kritisk tilgang til mytiske fortællinger versus historiske kendsgerninger
Stillingtagen til "skyldsspørgsmålet"
Vurdering af Jesu korsord



4) Ritualer og helligdage

Eleverne arbejder i grupper om selvvalgt kristen ritual, helligdag eller tradition fra denne liste:
Ritualer: Dåb, Konfirmation, Nadver, Bryllup, Begravelse
Helligdage:Påske, Pinse, Jul, Kristi Himmelfart
Traditioner: Allehelgensaften, Mortens aften, Fastelavn, Sankt Hans, Lucia, Advent

Formål:
Kendskab til et udpluk af kristne ritualer, helligdage og traditioner, samt stillingtagen til vigtighed i forhold til forskellige parametre (bl.a. tro, fællesskab, livsstadier)



5) Pinse og Helligånden
Mennesket og Magterne, s. 77-78 + 80
Apostlenes gerninger kap. 1-2

Begrebstræning: Urmenigheden, pinseunderet, Helligånden, gudsriget, nærforventning, sakramente, Babelstårnet, profeti, eskatologi, dåb, nadver, tro

Formål:
Kendskab til Helligånden som del af treenigheden
Viden om pinseunderet og troen på dets betydning for udbredelsen af kristendommen



6) Bjergprædikenen
Uddrag af Bjergprædikenen, Matthæusevangeliet, kap. 5
Podcast ”Bibelen Leth fortalt” om Bjergprædikenen
Sang: Panamah ”Split det ad”

Formål:
Forståelse for det kristne grundvilkår "arvesynd"
Kendskab til den kristne sindelagsetik
Kendskab til "Det dobbelte kærlighedsbud"
Forståelse af den kristne vej til frelse



7) Messias
Mennesket og Magterne, s. 64-65, s. 68-70, s. 72
Davidssønnens fredsrige, Esajas, kapitel 11, 1-10
Synet om de fire dyr, Daniels bog, kapitel 7,1-14

Johannes Døber i ørkenen. Markus, kapitel 1,1-13
Bebudelsen af Jesu fødsel. Lukas, kapitel 1,26-38
Ordet. Johannesevangeliet, kapitel 1,1-18


Formål:
Kendskab til to forskellige Messiasforestillinger, der opstod i jødedommen
Kort stillingtagen til hvorvidt Jesus lever op til disse


8) Jul
Vi arbejder løst med udvalgte julesalmer


9-10) Luther
https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-martin-luther
"5 skarpe om Martin Luther"
Uddrag af de 95 teser

Formål:
At opnå viden om reformation der affødte delingen af kristendommen i katolicisme og protestantisme.
Kendskab til Luthers teser, protester mod kirken og virkning.


11) Tekstanalyse
Lignelsen om den barmhjertige samaritaner

Formål:
Grundig træning i religionsfaglig tekstanalyse


12) Sammenligning af religioner

Formål:
Overblik over ligheder og forskelligheder mellem de religioner, vi kommer til at arbejde med i løbet af året.


13) Prøve

Formål:
Test og demonstration af opnået viden gennem forløbet.


CENTRALE BEGREBER FOR DETTE FORLØB:

Gudsopfattelse, verdensopfattelse, frelsesopfattelse, menneskeopfattelse, tidsopfattelse
Treenighed
Monoteisme
Tro
Skabelse, skabelsesberetning
Synd, syndefald
Messiasforventninger
Pagt - den nye pagt og den gamle pagt
Abraham
Moses
Jesus, Messias, Kristus
Sonoffer
Påske - Passionsberetningen / lidelseshistorien
Pinse - Helligånden
Nærforventningen
Bjergprædikenen
Næstekærlighed, det dobbelte kærlighedsbud
Nadver
Dåb
Ritual
Myte
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

I dette forløb arbejder vi med at opbygge en grundlæggende viden om islam, samtidig med at vi møder flere forskellige former for islam, og ser nogle af de forskellige fortolkningstilgange der findes inden for religionen. Eleverne skal derudover opnå en dækkende begrebsforståelse inden for religionen.
Vi tager udgangspunkt i en række fordomme, vi oplever findes omkring islam - især i Danmark.


1) Intro + fordomme
Video: ”5 skarpe om islam”


2) Den sande religion
Dagens spørgsmål: Mener muslimer at islam er den eneste sande religion?

Tekster:
Uddrag fra Sura 3 + 20
Koranrecitation https://www.youtube.com/watch?v=RFN2Cuzt_Vo

Vigtige begreber:
De seks trosartikler: Allah, Englene, Bøgerne, Profeterne, Dommedag, Forudbestemmelsen
Gudsopfattelse
Muhammed, profeternes sejl
Koranen
Islam, kristendom, jødedom: bogens folk


3) Muhammed
Dagens spørgsmål: Hvorfor er Muhammed så vigtig?

Tekster:
"Hvem var Muhammed?" https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvem-var-muslimernes-profet-muhammed
"Muhammeds kaldelse"

Vigtige begreber:
Muhammeds sunna
Profet. profeternes sejl
Mekka
Medina


4) De 5 søjler - fokus på bøn
Dagens spørgsmål: Skal man overholde mange regler som muslim (eller er der plads til variation)?

Tekster:
Om bønnens udførelse: https://www.youtube.com/watch?v=4uPJbJVEkIk
"Profetens natterejse"

Vigtige begreber:
Bøn
Halal og haram
Menneskeopfattelse



5) De 5 søjler - fokus på hadj
Dagens spørgsmål: %

Tekster:
Baggrund: Muslimernes Religion s. 33-35
"Oplevelse af valfarten"

Van Genneps model for overgangsritualer

Vigtige begreber:
Pilgrimsrejse (hadj)
Kaba'en, Mekka
Muhammed
Abraham, Ismael, Hagar

Overgangsritual
   Separationsfasen
   Liminalfasen
   Integrationsfasen



6) De 5 søjler - fokus på jihad
Dagens spørgsmål: Er det velset at dø som martyr i islam?

Tektser:
Baggrund: "Hvad er sharia" https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvad-er-sharia
Baggrund Grundbogen til religion C s.

Jan Hjärpes model for moderne islamformer

Vigtige begreber:
Sharia
Jihad, hellig krig
Martyr
Frelse
Dommedag
Islamisk stat, ISIS
Terrorisme


7) Sharia og Dommedag
Dagens spørgsmål: Skal sharia styre alt i livet og samfundet?

Tekster:
Baggrund Grundbogen til religion C s. 27-28 + s. 49
"Islam står ikke i vejen for demokrati"
Sura 56, vers 1-56
"Spørgsmål og svar om paradis"

Vigtige begreber:
Koranen
Fortolkning
Maksimalisme/minimalisme
JanHjärpe
Dommedag
Martyr


8) Kvinder i islam
Dagens spørgsmål: Er islam kvindeundertrykkende? Og skal kvinder gå med tørklæde?

Tekster:
Kate Østergaard: "Forholdet mellem kønnene: Lighed eller ligeværd?"
"Om Koranen og tørklædet"

https://www.youtube.com/watch?v=_J5bDhMP9lQ  (min. 0-7)

https://www.youtube.com/watch?v=tM2Lsd-hanE
https://vimeo.com/79645532
https://www.youtube.com/watch?v=DclppILcDcg
https://www.youtube.com/watch?v=_1mt7t9Md7I
https://www.youtube.com/watch?v=SojGTdL_Y4o


Vigtige begreber:
Ligestilling / ligeværd
Tørklæde
Ægteskab


9) Konversion
Dagens spørgsmål: Er det lige så godt at konvertere til islam, som at være født muslim?

Tekster:
Baggrund: Begrebsnøglen om Konversion
"Personlige beretninger fra konvertitter om deres vej til islam" https://cfdk.dk/konvertit-i-danmark/konvertitberetninger/
Rambos konversionsmodel
Domumentar: "Når naboens datter bliver muslim" (uddrag)

Vigtige begreber:
Konversion
Rambos model for konversion
Trosbekendelse
Regler, halal/haram


9) Prøve

Tekst:
"Gud er skaber"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Jehovas vidner

1) Definition og tro
Fokus på hvad Jehovas Vidner tror på
Indefra med Anders Agger: Jehovas vidner
https://www.dr.dk/drtv/episode/indefra-med-anders-agger_-jehovas-vidner_53738

Vigtige begreber og lign.: Trossamfund (kirke, kult, sekt), Jehova


2) Udstødelse
Dokumentar: ”Splittet af Jehova”
Vi arbejder med udstødelsen som en omvendt konversion

Vigtige begreber og lign.: Konvertering, Rambos model for konversion (kontekst, krise, søgen, møde, interaktion, forpligtelse, konsekvenser)


3) Regler og forkyndelse
Selvstændigt arbejde med at læse selvvalgte artikler på jw.org om regler (derefter matrixgrupper)

Vigtige begreber og lign.: Forkyndelse, regler (blod, fødselsdag, jul, politik, militær, ægteskab, arbejde, uddannelse)


4) Harmagedon
Begrebsnøglen til religion, s. 57-58 om Millenarisme
Artikel fra ”Vågn op!”, januar, 2020: ”Hvad siger Bibelen? Hvad er dommedag?”

Vigtige begreber og lign.: Verdensopfattelse, tidsopfattelse, menneskeopfattelse, gudsopfattelse, dommedag, frelse, paradis, millenarisme


6) Opsamling
Fokus på sammenligning af Jehovas Vidner med majoritetskristendom



CENTRALE BEGREBER FRA DETTE FORLØB:

Jehova
Gudsopfattelse
Verdensopfattelse
Menneskeopfattelse
Tidsopfattelse
Dommedag, dommedagsforestillinger, eskatologi, millenarisme
Harmagedon
Sekt
Forkyndelse
Regler
Udstødelse, konversion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer