Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Lene Wittrup
|
Hold
|
2024 re/u (3u re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Islam
Grundbog: Kuplen, muren og graven
Baggrundsstof: side 204-222
1) ISLAM 1 – Opståen - Muhammeds liv og islams grundlæggelse (s.204-207) og tekst 33 (himmelfart/ mytegenren)
2) ISLAM 2 - Gudsopfattelse, menneskesyn, skriftsyn (s. 210-11) - tekst 92 (gudsopfattelse), 93 (uddrivelse fra haven) PDF: "Gud skrev en SMS til Ibrahim"
3) ISLAM 3 – DE 5 SØJLER – PDF: tekster om bøn og faste: (Wulf: txt 38,53, 56) PDf om Ramadan, samt videoklip fra SKAM-serien, hvor Sana taler om bøn og faste.
4) ISLAM 4 – VALFART (s. 214-15, samt s.28), PDF: model til overgangsritual, PDF: Malcolm X: ”Valfarten til Mekka”
5) islam 5: SHARIA (s. 216-17) + PDF: Abdul Wahid Pedersen om stening + Abdul Wahid i debat med Karen Jespersen
6) ISLAM 6: sharia: Taliban PDF: 2 taliban-digte, samt "Talebans forordninger" (1996)
7) ISLAM 7: SHIA: PDF: Ashura-brochure + videoklip
8) ISLAM 8: SUFI: video med dansende dervisher + gruppearbejde om 6 sufilignelser (fx. elefanten og de blinde)
9) ISLAM 9: det senmoderne. PDF religion i det senmoderne (baggrund) og kilde (PDF) "patcworkmuslimer" (Weekendavisen 2013)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forklaringsmodeller (metode) til brug i undervisningen i religion
-
Video om Mekka
-
Kildekritik i religion
-
Vi starter på islam:Husk bogen "Kuplen muren graven"
-
Lektie 2: kildetekst nr. 33 A
-
myter 2023.pptx
-
Lektie: Kuplen, muren, graven: side 210-211 & 223-224.
-
Gud skrev en sms til Ibrahim.docx
-
Spørgsmål til baggrund og kilder: (incl. 4 elevoplæg)
-
skam-iv-4-24_00-27_30.mp4
-
Ninian Smarts model rund.pdf
-
Læs de tre kildetekster I PDF
-
HVAD ER RAMADAN OG HVORFOR FASTER VI.docx
-
LÆS: Kuplen, muren, graven: side 212-214 (om de fem søjler)
-
Video med Malcolm X
-
Læs hhv. s.28 (om "ritual") og s. 214-15 (om valfart) + elevoplæg om valfart:
-
Læs teksten og svar på spørgsmålene:
-
Kig på denne analysemodel til overgangsritualer - hvordan passer den fx på konfirmation som ritual?
-
SHARIA 2017.pptx
-
https://www.youtube.com/watch?v=2fNFvH29jck&ab_channel=volontusario
-
Model: typer af religiøse mennesker
-
Læs i bogen (kuplen, muren, graven): afsnittet om Sharias grundlag (s.216-17)
-
Læs om stening - abdul Wahid
-
Læs baggrund om begrebet jihad (+oplæg)
-
Lektie: læs kilde 1 (lovregler) Denne tekst gør vi mest ud af
-
Lektie: læs kilde 2 (digte)
-
afghanistan - Pakistan - Taleban
-
Kuplen, muren, graven: side 208-209 om "Sunnisme og shiisme"
-
Læs brochure
-
https://www.kristeligt-dagblad.dk/udland/sufimuslimer-har-altid-vaeret-udsatte
-
Sufisme 2s.pptx
-
LÆS BAGGRUNDSSTOF: Kuplen, muren, graven: s. 220-222 om ''Islamisk mystik''
-
Læs også denne sufi-tekst: hvorfor er den kontroversiel?
-
Sufi lignelser til gruppearbejde.pdf - vær tilbage kl. 13.13
-
LÆS baggrund: religion i det senmoderne samfund.pdf
-
Læs kilden: Patchworkmuslimer og senmoderne religion.pdf
-
Grupper
-
PENSUM i islam 3u 2024.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kristendom
Grundbog: Kuplen, muren og graven (KMG)
KRISTENDOM 1: Påske & Jesusfilm
KMG: txt 67,68,69 Om påsken – Jesus tilfangetagelse, korsfæstelse, død og opstandelse
FILM: ”Passion of the Christ”, samt en kritisk anmeldelse af en ortodoks præst: ”svulstig og usund film”
KRISTENDOM 2: Skabelse og syndefald
KMG: txt 59 og 60: Skabelse og syndefald (1.Mosebog) (side 182-183) + baggrund s.161-162
KRISTENDOM 3: Pinse og helligånd
KOPI: Apostlenes Gerninger, om pinsen – vers 1-47 + Baggrund KMG: 162-63 og 165-66 + teori - oversigt over typer af menigheder (fra McGuire)
TV-KLIP: Hans Bertnzen helbreder folk (”Den 2.dimension”) & Helbredelse i ”Guds bedste børn” (afsnit 1) 10 min.
KRISTENDOM 4: Dæmoni
KOPI: Markus, kap 5, 1-20 (den besatte i gerasernernes land) & Matthæus 10, 5-10 (udsendelsestalen)
PDF: Begrebsnøglen: Karismatisk lederskab (teori)
KRISTENDOM 5 Messianisme
KMG Baggrund: s. 157 (den første menighed)
KMG kilder: kildetekst nr. 63, 64, 65 og 66 (side 184-185)
KRISTENDOM 6: Kristen etik
KMG Baggrund: s.176-8
KMG: txt 74 (uddrag fra bjergprædikenen) samt KOPI: Søren Krarup: Næstekærlighed og kristendom (1995)
TV-klip: Søren Krarup om næstekærlighed
KRISTENDOM 7 (PT) ETIK intro
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/spil-skal-den-gamle-dame-eller-hundehvalpen-doe
KOPI: Uddrag af ”Etik kort og godt” af Morten Ebbe Nielsen
KRISTENDOM 8 (PT) Abort
KOPI: Orla Villekjær: Tale ved åbning af abortmindelunden i Vedersø 4. jan. 1999 kl. 14.00
https://www.etik.dk/abort/korstog-mod-kvinden-polariserer-desv%C3%A6rre-debatten-om-fri-abort
KRISTENDOM 9: Luther og reformationen
KOPI: uddrag af de 95 teser, samt baggrundsinformation og ordforklaringer
FILM: uddrag af Eric Till: ”Luther” (2003) (fra starten – ind til de 95 teser slås op på kirkedøren, ca 40 min)
KRISTENDOM 10: Nadverdebat
KOPI: 1.korintherbrev 11 (om nadveren)
KOPI: Nadverdebat (gruppearbejde): ”Nadver skaber uenighed” (Politiken 20.3.02), ”Nadver uden kirke” (Kr.D. 10.10.03), Falsk nadver (30.03.00), Fynske bagere vil nu eksperimentere med alternativer (Kr.D. 24.02.05) Nadvermenu (Politiken 01.04.01)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi samler op på filmen. - husk jeres arbejdsspørgsmål fra sidste time
-
Læs en anmeldelse af "Passion of the Christ"
-
til brug i timen
-
Samme lektie som i mandags - se mandagsmodulet
-
Den kristne grundmyte ifølge anonym 2.g. klasse.pptx
-
BAGGRUND: ALLE LÆSER i Kuplen, muren, graven: s.161-162 (afsnittet om den kristne grundmyte)
-
KILDE: Læs side 182-183 (tekst nr. 59 og 60)
-
De 7 dimensioner.docx
-
Afsnit
-
KILDE: Kuplen, muren, graven: side 187 - læs tekst nr. 71
-
OPLÆG & fokus til baggrundsstof i Kuplen, muren, graven 162-166:
-
Pinsedagen - hvad lærer vi om de første kristne her? Hvad lægger Peter vægt på? Hvad lærer vi om dem, der slutter sig til og hvordan de lever?
-
LÆS: Jesus uddriver dæmoner.docx
-
karismatisk lederskab.pdf
-
Stationsarbejde:
-
Messias-forestillinger: Læs kildetekst nr. 63, 64, 65 og 66 i grundbogen "Kuplen, muren, graven": side 184-185,
-
Grupper:
-
Præstedokumentar (8 min - debat om næstekærlighed)
-
13.20 til 13.40: lav opgaven på elevfeedback
-
Søren krarup
-
Kuplen, muren, graven: side 188-189 - læs tekst nr. 74
-
intro til etik generelt
-
og noget med metoder
-
Tekstanalyse i religion med fokus på etik.docx
-
korstog-mod-kvinden-polariserer-desværre-debatten-om-fri-abort
-
Læs om hhv. utilitarisme (konsekvensetik) og pligtetik.
-
Kristen holdning til abort - teksten læses i timen
-
husk I skal have nye bøger. Medbring også Kuplen, muren, graven. Besvar gerne spørgeskema om PT4 inden timen starter...
-
Vi afrunder ting - hvad har I spørgsmål til:
-
barbours typologi.docx kan læses i timen
-
Opsamling på PT4.pptx
-
Luther - om filmens personer og årstal.doc
-
Synd og frelse i middelalderen.pptx
-
LÆS: uddrag af de 95 teser (svær tekst) incl baggrundsviden
-
Spørgsmål til filmen:
-
3) Powerpoint om nadverens betydning
-
1) ALLE: Læs (og medbring) i kuplen muren graven: "Apostlen Paulus” (s. 159-161) + oplæg: Victoria x 2
-
2) ALLE: LÆS: 1 korintherbrev 11 om nadveren
-
4) LÆS KUN den tekst, som din gruppe skal arbejde med:
-
Grupper
-
Læs denne juleprædiken
-
Hvad er en prædiken? Læs de to tekster her: (oplæg: hvad er en prædiken: Villads)
-
Læs juleevangeliet, Lukasevangeliet, kapitel 2
-
Vi prøver at nå at klippe de 4096 historier færdigt. Medbring gerne saks og klipsemaskine, hvis I har det.
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hinduisme
• Hindu 1: Introduktion (frelse og verdensbillede)
o Baggrund side 29-34: Filosofien om karma og genfødsel
o kilde s. 122 = tekst 2: Karma & tekst 1: Krop og forgængelighed
• Hindu 2:
o Baggrund side 40-46: Guderne
o Kilde 10 (s. 135-136): Shiva Purana – om Skabelsen
• Hindu 3: De tre frelsesveje/ bagavadghita
o Baggrund side 35-39 (Bhagavadgita) (og s. 91-92 de fire livsaldre)
o kilde 8 s. 133-134 (bhagavadgita forklaret for børn)
• Hindu 4: puja
o Baggrund side 56-60 (Tilbedelsen af guderne)
o PDF Kilde 17: PUJA – ofring til gudebilledet & Sakilas Puja (youtube) link
• Hinduisme 5: Mystik/ meditation og yoga
o Baggrund side 68-73 (yoga og meditation)
o kilde 21 s. 154-155 – Yogananda: kosmisk bevidsthed
• Hinduisme 6: Kaster
o Baggrund side 100-108 (kastesystemet)
o purusha-myten
o PDF – kilde ”lavkastehistorier” (Lodisama og Dhanabal) & tv-klip fra ”Vagn i Indien” (CFU)
• Hinduisme 7: hindunationalisme/ Ram
o Baggrund side 51-55: (Ramayana)
o PDF – Kilde (hindutva propagande): Glimt at antimuslimske tekster + kilde 13: Ram (s.142-144)
• Hinduisme 8: hindunationalisme
o Baggrund: s. 111-113 (hindunationalisme)
o DOKUMENTAR: ”Teenageren og gudinden” (CFU)
Ekskursion til Hare Krishna i Vanløse, deltagelse i en lille ceremoni, samt oplæg v. munken Lalitanatha dasa
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Sport og religion
SPORT 1: Mystik
• Hans-Jørgen Nielsen: (uddrag af kronik) ”Min cykel-yoga” (1977) (1a)
• Trailer til dokumentarfilmen ”Moon Rider” (2:05) (1b)
SPORT 2: Civilreligion
• Mikael Rothstein: ”Life of Bjarne” (1996) (2a)
• Turner og Durkheims ritualteori (Begrebsnøglen) (2b)
• TV-avisen 1996 (Bjarne Riis hyldes) (3:32) (2c)
• Håndboldherrerne hyldes (2d)
SPORT 3: Magi, mana, ritualer
• Begrebsnøglen (magi) (3a)
• ”Tennisstjernens specielle ritualer” (3b)
• ”Karim Zaza: Mærkelige vaner” (3c)
• videoklip med Nadals overtro (6:10) (3d)
SPORT 4: Helt-hero-gud (Maradona)
• (uddrag af) Podcast: «Med Gud i hånden” (2020) (4b)
SPORT 5: Fankultur (Maradona)
• uddrag fra Maradona-dokumentaren (15 min) (5b)
• charismazation (teori) (5c)
SPORT 6: Maradona-kirken
• (uddrag af) Fibigers artikel: ”Maradona-kirken og dens fremtid”
• tv-klip 1: Maradonas lit de parade, 2: begravelse, 3: Maradona-kirkens ritualer (6b & 6c & 6d)
SPORT 7 (mini-prøve)
- ”Da Danmark løftede trofæet, knustes 128 års mindreværd” (uddrag af artikel fra 26. juni 2022)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726733229",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726733229",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726733229"
}