Holdet 2024 re/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Liv Kudahl Lauge Nielsen
Hold 2024 re/x (3x re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hinduisme
Titel 2 Jødedom
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hinduisme

Forløbet er udover fokus på hinduismen en introduktion til myte- og ritualanalyse

Hinduismens opståen/vedaerne/offer/kastesystem (Grundbogen til Religion C s. 122-126)
Upanishaderne/karmalov (s. 127-129)
Frelsesveje i Bhagavadgita (s. 127-131)
Gudsopfattelse i Puranaerne (s. 132-133)
Den religiøs praksis/ritualer, især puja (s. 134-137)
Begrebsapparat til myte-analyse (s. 251-252) og ritual-analyse (s. 254-255)

Læste tekster:
Purusha-hymnen
Maitrayania-Upanishad 1 om forgængelighed (Grundbogen s. 129)
Bhagavadgita (uddrag af kap. 1, 2, 6 og 8)
Shiva Purana: Vishvanath og Varanasi
Mother Ganges (video)
Hinduer strømmer til Ganges (Grundbogen s. 136)
Huyler: Puja for gudinden
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Jødedom

Forløbet om jødedom har især haft et fokus på forholdet mellem myte og ritual, idet vi har lavet ritualanalyser af sabbat, bar/bat-mitzwah og pesach. Analysemodeller: Jørgen Podemann Sørensens model og Arnold van Genneps model

Herudover har vi set en del på jødedommens narrativer (et udvalgt folk, pagtstanken) og i den forbindelse ridset linjerne fra Abraham, Moses, Kong David, Det babylonske eksil og romernes besættelse samt set på jødedom i nyere tid i form af zionisme og holocaust og teodicéspørgsmål.

Vi har også kort berørt Hjärpes model
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

Forløbet lagde ud som en forlængelse af jødedomsforløbet med vægt på kontinuitet og brud mellem jødedom og kristendom

- Jesus som Messias jf. Messiasforestillinger i GT
- Paulus som konvertit og teolog
- Ritualer, der lægger sig op af den jødiske tradition, men nyformulerer indholdet (påske og pinse)
- etik i Moseloven vs. Bjergprædiken
- pagten i GT vs. NT

Dogmer i fokus:
- Skabelse og syndefald samt løsning/frelse (den kristne grundmyte)
- Gudsopfattelse - straffende/dømmende OG kærlig/barmhjetig
- Menneskeopfattelse - skabt i Guds billede vs. syndigt
- Tonaturlæren
- Treenighedsdogmet
- Retfærdiggørelseslæren

Den luthersk-evangeliske kristendom
- dåbsritualet
- nadverritualet

Det nutidige perspektiv har været til holdninger til homo-vielser. Her har vi brugt Jan Hjärpes model til at sætte fagbegreber på de mange holdninger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam

Forløbet giver en kort intro til islams formative periode (Muhammed i Mekka og Medina samt retur til Mekka), efterfulgt af faglig vægt på søjler (især har vi foretaget ritualanalyser af tidebøn/salah og valfart/hajj) og trosartikler (især Gud, bøgerne, profeterne og dommedag incl. læsning af Koran-suraer og hadither).

Herefter ser vi på islam i nutiden, især med begreberne sharia og jihad i fokus samt en inddragelse af Jan Hjärpes model med henblik på at opnå et sprog til at tale om muslimernes forskelligartethed samt udfordringer ved at leve som muslim i DK:

Vi runder af med konversionsanalyse vha. Rambos model
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer