Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
Christina Cramer
|
Hold
|
2024 re/z (3z re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Forløb 2 Islam
De vigtigst fokuspunkter:
- De 5 søjler
- Lovreligion
- Frelse
- Menneskesyn
- Muhammed
- Jesus
- Gudsopfattelse
- Skrifter: Koranen og Hadith
- Abrahamsreligionerne
- Troens 6 punkter - hvad går de ud på?
- Sharia
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb 3 Kristendom
De vigtigste fokuspunkter:
- Gudsopfattelse
- Forholdet mellem GT og NT
- Menneskesyn
- Frelse
- Jesus og to-natur-læren
- Jesus som den anden Adam
- Etik
- Påske
- Skyldsspørgsmålet
- Messiasforventinger
- Næstekærlighed
- Jesu død og korsord
- Moderne kristendom (provokationskristne og investeringskristne)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 Hinduisme
Vigtigste fokuspunkter:
- Gudsopfattelse
- Dharma (kaste + livsstadie)
- De 4 livsaldre + livsmål
- Guruer + ashrams
- Frelse: Moksha
- De 3 frelsesveje
- Brahman
- Menneskesyn bl.a. atman
- Verdensopfattelse
- Kastesystemet (Purusha)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 Scientology
De vigtigste fokuspunkter:
Redegørelse for Scientology:
o Hubbard
o Dianetik
o Frelse: Broen til fuldkommen frihed, clear, OT
o Auditering, e-meter, abberation, engrammer, reaktive sind
o Menneskesyn:
- Består af 3 dele: krop, sind, ånd = thetanen
- Msk er ånd ’/ thetan som eksisterer i fysisk krop
- Indeterministisk
• Rambos konversionsmodel med de 7 punkter; både ind og ud af SC
• James Beckford: den ydre og indre dimension
• Wallis’ religiøse fællesskaber: SC=sekt definition af sekt og SC
• Senmoderne teori: Erfaringstro, autencitet, religiøs aktør / refleksiviteten.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Forløb#1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb#3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726741550",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726741550",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726741550"
}