Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Jeppe Beier Berndsen
|
Hold
|
2024 ol/a (3a ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Epos
Forløbet er elevernes første møde med oldtidskundskab og tjener derfor flere formål. Det er dels et forløb om den litterære genre epos, som vi fokuserer på, fordi det er den mest centrale litterære genre i den antikke verden, og dels er forløbet også en introduktion til den mest centrale myte i den græsk-romerske verden: fortælling om den trojanske krig – og Odysseus’ hjemrejse (nostos) fra den. Vi arbejder med de centrale episke genretræk og inddrager på den måde også levn fra den mundtlige overlevering. Odysseus’ nostos arbejder vi med som en rejse, der også kan forstås metaforisk som udtryk for en rejse tilbage i civilisation og som et forsøg på at genetablere en tabt identitet.
Vi supplerer læsningen af Homer med to digte af Sapfo, fordi det giver eleverne en fornemmelse af, at arkaisk græsk poesi er andet end de store episke værker, og fordi det så også giver et andet perspektiv på krig og guder end det, der er tilstede i de homeriske værker.
TEKSTER - UDFYLDES
PERSPEKTIVTEKSTER
Jim Jarmuschs film Dead man (1995), uddraget med ”Nobodys story”
Bob Dyalans Nobelpris-tale, afsnittet om Odysseen og afslutningen.
https://www.nobelprize.org/prizes/literature/2016/dylan/lecture/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#1 Antik skulptur
Dette er et kunstforløb om græske og romerske skulpturer. Vi arbejder med skulpturer fra arkaisk, klassisk, hellenistisk og romersk tid med fokus på udviklingen mod en større grad af naturalisme og realisme. I den romerske skulptur ser vi både på, hvordan romerne – ligesom senere hen mange andre – efterligner grækerne, men også på, hvordan romerne udvikler deres egen stil. I forløbet gennemgår vi et udvalg referenceskulpturer med tilhørende perspektivskulpturer, mens der til eksamen prøves i ukendte skulpturer.
Der har indgået en ekskursion i form af et besøg på Thorvaldsens museum, hvor vi har arbejdet med Thorvaldsens brug af antikken.
I forløbet har vi arbejdet med de relevante begreber, der præsenteres i Paideia, men bl.a. også med en skelnen mellem skematisk, idealistisk, realistisk skulptur.
Lille begrebsliste
- Udvikling fra statisk frontalitet mod mere dynamik og plasticitet
- Fra skematisk figurgengivelse (arkaisk tid) til naturalistisk idealisme (klassisk tid) og senere realisme (hellenistisk og romersk tid)
- Kontrapost
- Enkeltfigurer og skulpturgrupper
- Skulpturstilen som udtryk for forskellige tiders moralsk-etiske idealer eller sindsstemninger: fysisk styrke, ro og strenghed, smuk-godhed (kaloskagathos), følelsesfuldhed og pathos
- Det arkaiske smil
- Den strenge stil (tidlig klassisk tid)
Baggrundsmateriale
Paideia s. 7-9, 45-53, 93-96, 129-136, 201-206, 247-254
Udvalgte sider af Græsk kunst (i forbindelse med projektarbejde om oplæg på Glyptoteket)
ANTIKKE SKULPTURER
The New York-kouros
Myrons Diskoskasteren
Artemission-guden
Laokoon-gruppen
Rytter-statuen af Marcus Aurelius
Skulpturerne som eleverne holdt oplæg om på Glyptoteket:
1. Rayet-hovedet/Hoved af ung mand (fra en kouros-figur) ca. 520 f.v.t.
https://museum.classics.cam.ac.uk/collections/casts/rayet-head
Græsk kunst s. 101. Perspektivér til Hvilende løve Græsk kunst s. 108 og foto her: https://www.berlingske.dk/kunstanmeldelser/antikkens-hvide-loegne-bliver-afsloeret-paa-glyptoteket
2. Sciarra-amazonen (”Såret amazone”. 194 cm. Romersk kopi af græsk bronze-original. Ca. 440-430 f.v.t. http://www.trackingcolour.com/objects/21# Græsk kunst s. 201 og 274-275
3. Løbende og døende Niobide. 140-160 cm, ca. 430 f.v.t.
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/koebenhavn/glyptoteket/niobiderne/niobiderne.htm
Græsk kunst s. 205
4. Sandalbinderen. 154 cm. Romersk kopi af bronzestatue tilskrevet Lysippos ca. 330 f.v.t.
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/steder/koebenhavn/glyptoteket/sandalbinderen/sandalbinderen.htm Græsk kunst s. 219
5. Demosthenes. Romersk kopi af græsk original fra 280 f.v.t Af billedhuggeren Polykleutos. 202 cm. http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/demosthenes/demosthenes.htm
Græsk kunst s. 232 og s. 276-277
6. Gnaeius Pompejus Magnus, romersk portræt ca. 48 f.v.t.
http://kulturarv.dk/1001fortaellinger/da_DK/ny-carlsberg-glyptotek/images/newest/1/pompejus-jpg Græsk kunst s. 250
7. Augustus, romersk portræt kopi fra 1. årh. af original fra ca. 30-17 e.v.t. Fundet i Egypten.
http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/augustus/portraetter/augustusportraetter.htm
Der er lidt mere info om busten i billedteksten her: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Augustus_Fayum_Ny_Carlsberg_Glyptotek_IN1443.jpg
8. Artemis og Ifigenia. 170 cm. Romersk kopi af græsk original. Ca. 100-tallet f. Kr.
http://www.trackingcolour.com/objects/22# Græsk kunst s. 241
PERSPEKTIVSKULPTURER
Giacometti Femme debout (1960)
Thorvaldsen: Jason med det gyldne skind (1828)
Bernini: Apollog og Daphne (1625)
PERSPEKTIVSKULTURER FRA HILLERØD
• Johan Nicolai Madvig (1804-1886) på FG af H. W. Bissen
• Karl Hude (1869-1936) af ??
• Frederik 7. på Torvet (H. W. Bissen og Vilhelm Bissen)
• Neptun-springvandet (1622-1624) af Adrian de Vries
• Historiske personer og guder ved og på slottet
• Barokhaven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Dronnnigen - et tragedieforløb
Dette er et forløb, hvor vi arbejder med myten om Hippolytos og Faidra, sådan som den skildres i tre forskellige dramatekster – især Euripides’ Hippolytos. Vi tager ganske vist afsæt i en nutidig, dansk fortolkning med filmen Dronningen (2019) af May el-Toukhy, men arbejder os derfra tilbage til Euripides’ Hippolytos (vist fra 428 f.v.t.), som vi argumenterer for er grundlaget for Dronningen. Efter Euripides læser vi også et uddrag Senecas tragedieversion af den samme myte, som han imidlertid kalder for Phaedra. Tematisk har vi fokuseret på Faidras eros, Eurpides påståede misogyni, skildringen af guderne og i sammenligning med både Seneca og May el-Toukhys overvejet, hvad der ligger bag de forskellige titler og titelpersoner, samt naturligvis forskellene mellem de tre versioner af myten.
Som et supplement til vores dramaforløb har klassen sammen med skolens øvrige oldhold overværet en opsætning af Sofokles’ tragedie Antigone (i fri fortolkning) ved Teater2tusind, og vi har kort sammenlignet Hippolytos og dette stykke såvel tematisk som genremæssigt.
ANTIK TEKST
Euripides: Hippolytos (71 sider)
PERSPEKTIVTEKST
May el-Toukhy: Dronningen (2019), 128 min.
Der ligger en gennemgang af Hippolytos v. Jens Vind på RKs hjemmeside
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære 3a, tak for sidst. Vi starter i dag et nyt forløb om det antikke - reelt athenske - drama og endnu mere specifikt den athenske tragediegenre.
-
Paideia
-
Euripides: Hippolytos
-
LÆSNING: 1. episode og 1. stasimon (s. 20-40)
-
Hippolytos og Hamlet.docx
-
Kære 3a, vi fortsætter vores lektiefrie uge, men I skal medbringe Hippolytos.
-
Spørgsmål til tekstarbejde (2. episode og 2. stasimon)
-
Spørgsmål til Edith Hall-videoen
-
Gak og snak
-
Der er ingen lektie, men medbring Hippolytos og så prøver vi med, at jeg læser højt. Medbring også notespapir, for så skal I tegne, mens jeg læser højt.
-
deus ex machina – Lex
-
hamartia – Lex
-
peripeti – Lex
-
anagnorisis – Lex
-
Arbejde i analysegrupper
-
Platon, Symposion -Aristofanes%27 tale.pdf
-
Sapfo fragment 31 Moestrup, Sevelsted, Larsen Johansen.docx
-
Dagens fokus og spørgsmål
-
Ovid Met. Narcissos.pdf
-
Seneca Phaedra.htm
-
Vi starter modulet med at se på memes fra sidst - og med at tale om moralen i "Hippolytos".
-
Om Dronningen Information.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Magt, politik og retorik
I dette forløb arbejder vi med afsæt i en moderne problemstilling, som er stormagtsrivalisering. Med dette emne som fokus arbejder vi med temaerne magt, politik og retorik i et lille udvalg af tekster, som er skrevet under, handler om eller foregår under Den peloponnesiske krig, en krig mellem de to store græske stormagter Athen og Sparta. Teksterne vi arbejder med, tilhører forskellige genrer: historieskrivning og dialog. Der er skrevet af Thukydid, der er historiker, og Platon, som er filosof. Vores fokus er ikke på Platons filosofi eller Thukydids historiske metode, men på hvad teksterne fortæller os om magt, politik og retorik.
I forbindelse med talerne i forløbet har vi arbejdet med basale begreber fra retorik og argumentation, som eleverne kender fra dansk:
- Toulmins argumentationsanalyse: påstand, belæg, hjemme
- Appelformer: etos, logos og pathos
- Retoriske figurer som fx triader, kiasmer og antiteser
TEKSTER
Flemming Rose: ”Thukydids fælde” i Weekendavisen 26. april 2018
Politikens podcast Kongerækken ”Thukydids fælde” afsnit 1 pog 2 https://politikenhistorie.dk/art9104948/En-historisk-beretning-fra-det-antikke-Grækenland-er-blevet-en-nøgle-til-at-forstå-vor-egen-tids-globale-magtkampe
ANTIKKE TEKSTER
Thukydid: 1. bog: Indledning 1.13-23 (5 sider)
Thukydid: 2. bog: Perikles’ Gravtale (2.34-47) (8 sider)
Thukydid: 3. bog: Mytilene-debatten (35-50) s. 17-29 (12 sider)
Platon: Gorgias §447-461c (18 sider)
PERSPEKTIVTEKSTER
Abraham Lincolns: Gettysburg-talen (1863)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Stoicisme og Seneca
Et forløb om den filosofiske strømning stoicisme og den romerske filosof og forfatter Seneca. Vi arbejder fokus på stoikernes menneskesyn og bruger med afsæt i Ole Thomsens introduktion i Veje til Rom blandet andet begreberne fama (berømmelse), fortuna (tilfældet), mors (død), humanisme, animus (mod), og officium (pligt).
Officium/officia
Otium: fritid og frihed
Animus: mod
Humanisme
Providentia: forsyn
ANTIKKE TEKSTER
Seneca
Epistel 41 (2 sider) ”Gud i mennesket”
Epistel 47 (4 sider) ”Slavers menneskeret”
Om mildhed 1.1 (2 sider) ”Et fyrstespejl for den attenårige Nero”
Om vrede 2.21 (2 sider) ”At opdrage børn til samfundsvæsener”
PERSPEKTIVTEKST
Holberg af Epistel 347 om maskerader (1749)
BAGGRUNDSMATERIALE
Lex.dk, stocisme https://denstoredanske.lex.dk/stoicisme
Paideia s. 160-163
ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726750338",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726750338",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726750338"
}