Holdet 2024 ol/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Anita Hvonbech Pedersen
Hold 2024 ol/d (3d ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Helten og uhyrerne
Titel 2 Demokrati & retorik
Titel 3 Græsk-romersk skulptur
Titel 4 Medea
Titel 5 Kvinden i romersk litteratur

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Helten og uhyrerne

Vi læser uddrag af Homers Odyssé med særligt fokus på fremstillingen af Odysseus som helt og hans møde med forskellige "uhyrer" på sin rejse. Sideløbende med tekstlæsningen snakker vi om eposgenren, guderne og det homeriske spørgsmål.

Læst tekst:
Homers Odyssé i Otto Steen Dues oversættelse (2012)
1. sang, vers 1-95
9. sang (det hele)
10. sang, vers 135-489
23. sang, vers 1-240

Perspektivtekst:
Tegneserie: Odyssand (uddrag om kyklopen)
Filmklip: Troy: The Odyssey (2017) - Fighting The Cyclops Scene https://www.youtube.com/watch?v=2GvyC7s3RpU
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Demokrati & retorik

I forløbet undersøger vi retorikkens betydning i Athens demokrati i 400-tallet gennem læsningen af Perikles' gravtale.

Herefter anlægger vi en filosofisk vinkel på emnet ved at inddrage Platons Hulebillede for at forstå idélæren og Platons syn på vigtigheden af sand viden. Begreberne fra idélæren genbruger vi i læsningen af uddraget fra Gorgias-dialogen, hvor Platon kritiserer retorikken og herunder demokratiet.    

Forløbet afsluttes med et flerfagligt forløb med samf A, hvor eleverne lærer at sætte antikkens demokrati i perspektiv i forhold til nutidige problemstillinger vedrørende demokrati.

Læste tekster:
Thukydid: Perikles' gravtale (fra Morgens Herman Hansen: Kilder til demokratiet i Athen, 2007)
Platon: Hulebilledet, stk. 514-520 (fra Harbsmeier m.fl.: Platon i udvalg, bind 1, 2013)
Platon: Starten af Gorgias-dialogen, stk. 447-461 (oversat af Ole Balslev og Ivar Gjørup i Platons Samlede værker, bind 3, 2011)

Perspektivtekst:
Uddrag af filmen "The Matrix" af Lana og Lilly Wachowski (1999)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Græsk-romersk skulptur

Som projektarbejde har eleverne arbejdet gruppevis med hver deres periode inden for den græsk-romerske skulpturkunst, som de har fremlagt for hinanden. Herefter har vi i fællesskab samlet op på udviklingen fra periode til periode samt kigget på efterantikke kunstværker, der er inspireret af antikken.

Til eksamen opgives ukendt skulptur.

Følgende skulpturer er analyseret af eleverne i deres projektarbejde:
Berliner-koren + Anavyssos-kouros
Kritios-drengen + metope fra Olympia-templet m. Athene, Herakles og Atlas
Karyatide fra Erechtheion + Spydbæreren
Apollon fra Belvedere + Afrodite fra Knidos
Laokoon + Fuld, gammel kone
Augustus fra Prima Porta + Marcus Aurelius' rytterstatue

Øvrige skulpturer, som er blevet berørt i løbet af undervisningen:
Sounion-kouros, Peplos-koren, Vognstyreren, Artemision-bronzen, Diskoskasteren, Riace-krigeren.

Efterantikke skulpturer brugt som perspektiv i undervisningen:
Michelangelo: David (1501-04)
Bernini: David (1623-1624)
Bertel Thorvaldsen: Hebe (1814)
Elmgreen & Dragset: Powerless Structures (2012)

Øvrigt materiale:
Artiklen "Antikkens hvide løgne bliver afsløret på Glyptoteket". Af Torben Weirup. 12.09.14, Berlingske
Udvalgte kapitler i Paideia om de kunsthistoriske perioder
Kap. 1, 3 og 7 i Kunsten at se på skulptur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Medea

Vi læser tragedien, Medea, med fokus på Medeas udvikling gennem historien. Undervejs diskuterer vi temaer som hævn, magt, kvindens rolle og betydningen af børn. Derudover får eleverne viden om tragedien som genre og om baggrunden for opførelse af drama i antikken.

Tidligere på året har holdet deltaget i et fællesarrangement for alle skolens oldhold, hvor de så en moderne teateropførelse af Sofokles' tragedie, Antigone, sat op af Teater2tusind.

Antik tekst:
Euripides: Medea (oversat af Marcel Lysgaard Lech, 2016)

Perspektivtekst læst i undervisningen:
Eva Hemmer Hansen: uddrag fra Heltindehistorier (1963)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kvinden i romersk litteratur

I forløbet fokuserer vi på det kvindebillede, som kommer til udtryk i de to tekster, som læses i modulerne - den kyske Lucretia vs. den følelsesladede Dido. Størst vægt lægges på læsningen af Dido og hendes forhold til den trojanske helt, Æneas.

Forløbet introducerer eleverne kort til romersk historie med fokus på Augustus' kejsertid samt centrale romerske værdier (virtus, pietas). Derudover fungerer forløbet som en opsamling på året, hvor der trækkes tråde til eposgenren, helteidealerne og forholdet mellem mennesker og guder fra Homer-forløbet og til kvindesynet fra Medea-forløbet.

Antikke tekster:
Livius: ”Lucretia skændes” fra 1. bog, 57-60. Oversat af Claus Friisberg i ”Titus Livius’ romerske historie”, 2012
Vergil: vers 1-396 + 554-705 i 4. sang af Æneiden, oversat af Otto Steen Due i ”Romersk antologi”, 2006

Perspektivtekst:
Ludvig Holberg: uddrag af ”Ulysses von Ithacia” (4. akt, scene 6, 7 og 14), 1725
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer