Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Anita Hvonbech Pedersen
|
Hold
|
2024 ol/f (3f ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Helten og uhyrerne
Vi læser uddrag af Homers Odyssé med særligt fokus på fremstillingen af Odysseus som helt og hans møde med forskellige "uhyrer" på sin rejse. Sideløbende med tekstlæsningen snakker vi om eposgenren, guderne og det homeriske spørgsmål.
Læst tekst:
Homers Odyssé i Otto Steen Dues oversættelse (2012)
1. sang, vers 1-95
9. sang (det hele)
10. sang, vers 135-489
22. sang, vers 381-501
23. sang, vers 1-240
Perspektivtekst:
Madeline Miller: Kirke (2018), uddrag af kap. 14
Tegneserie: Odyssand (uddrag om kyklopen)
Filmklip: Troy: The Odyssey (2017) - Fighting The Cyclops Scene https://www.youtube.com/watch?v=2GvyC7s3RpU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Ødipus
Vi læser tragedien, Ødipus, med fokus på Ødipus’ udvikling gennem historien. Undervejs diskuterer vi temaer som magt, skæbne, identitet og slægt. Derudover får eleverne viden om tragedien som genre og om baggrunden for opførelse af drama i antikken.
Tidligere på året har holdet deltaget i et fællesarrangement for alle skolens oldhold, hvor de så en moderne teateropførelse af Sofokles' tragedie, Antigone, sat op af Teater2tusind.
Antik tekst:
Sofokles: Ødipus (oversat af Marcel Lysgaard Lech, 2017)
Perspektivtekst
Sigmund Freud: uddrag af Drømmetydning (1900)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Græsk-romersk skulptur
Som projektarbejde har eleverne arbejdet gruppevis med hver deres periode inden for den græsk-romerske skulpturkunst, som de har fremlagt for hinanden. Herefter har vi i fællesskab samlet op på udviklingen fra periode til periode samt kigget på efterantikke kunstværker, der er inspireret af antikken.
Til eksamen opgives ukendt skulptur.
Følgende skulpturer er analyseret af eleverne i deres projektarbejde:
Berliner-koren + Anavyssos-kouros
Kritios-drengen + metope fra Olympia-templet m. Athene, Herakles og Atlas
Karyatide fra Erechtheion + Spydbæreren
Apollon fra Belvedere + Afrodite fra Knidos
Laokoon + Fuld, gammel kone
Augustus fra Prima Porta + Marcus Aurelius' rytterstatue
Øvrige skulpturer, som er blevet berørt i løbet af undervisningen:
Sounion-kouros, Peplos-koren, Vognstyreren, Artemision-bronzen, Diskoskasteren, Riace-krigeren.
Efterantikke skulpturer brugt som perspektiv i undervisningen:
Michelangelo: David (1501-04)
Bernini: David (1623-1624)
Bertel Thorvaldsen: Hebe (1814)
Elmgreen & Dragset: Powerless Structures (2012)
Øvrigt materiale:
Artiklen "Antikkens hvide løgne bliver afsløret på Glyptoteket". Af Torben Weirup. 12.09.14, Berlingske
Udvalgte kapitler i Paideia om de kunsthistoriske perioder
Kap. 1, 3 og 7 i Kunsten at se på skulptur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skæbnens veje
I forløbet læser vi Herodots historie om Kong Kroisos med fokus på, hvad der afgør et menneskes liv – skæbnen (moira og tyke) eller ens egne handlinger og opførsel (sofrosyne). Vi har arbejdet med teksten både som litteratur, der trækker tråde tilbage til eposgenren, og som historieskrivning med en begyndende kildekritik. Overgangen fra mythos til logos er desuden inddraget for at forstå den tid, som Herodot er en del af, og som gør ham både nytænkende og gammeldags i sin måde at forklare historiens udvikling på.
Læst tekst:
Herodot: 1. bog, stk. 1-14, 26-46, 53-54 og 84-91, oversat af Hastrup, Hjortsø og Jorsal i Hellenere og barbarer, 1998
Perspektivtekst:
- Svend Brinkmann: Forordet til bogen Vi er det liv vi lever. En fortælling om skæbnen (s. 7-10), Politikens forlag, 2021
Baggrund:
Paideia: s. 59-71
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sådan bliver du lykkelig
Et filosofisk selvhjælpsforløb, hvor vi ud fra Platons erkendelsesteori og Senecas stoicisme formulerer en række leveregler for, hvordan man kan blive lykkelig. Forløbet indledes i nutiden, hvor eleverne har reflekteret over, hvad lykke er set i et moderne perspektiv. Herefter introduceres Platons idelære kort gennem Hulebilledet og herefter stoicismens grundtanker gennem læsning af udvalgte breve af Seneca. Størstedelen af forløbet bruges på stoicismen. Undervejs opfordres eleverne til at reflektere over, hvordan antikkens tanker om lykke stadig kan være relevante for det moderne menneskes liv og hvilken betydning lykke egentlig har i et moderne liv.
Læst tekst:
Platons hulebillede, 7. bog 514-518d, oversat af Harbsmeier, Jørgensen, Sevelsted og Tortzen, i Platon i Udvalg I, 2013.
Udvalgte breve af Seneca, oversat af Kell Commerau og Hans Gregersen i AIGIS
- brev 2 (fra 1. bog)
- brev 41 (fra 4. bog)
- brev 107 (fra 18. bog)
- brev 9 (fra 1. bog)
Øvrigt materiale:
Uddrag af filmen "The Matrix" af Lana og Lilly Wachowski, 1999
Artikel: "Hvordan lever du lykkeligt i en tid med klimakrise og krig. Interview med Niels Overgaard", 7. marts 2024, Zetland.
Niels Overgaard: "Stoisk filosofi for begyndere" fra "Det hele handler ikke om dig" (s. 31-36) fra People's, 2020
Paideia: s. 146-148, 150-152, 164
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726757935",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726757935",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726757935"
}