Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Tine Buur Andreasen
|
Hold
|
2024 ol/j (3j ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Styreformer til debat
Med udgangspunkt i en artikel om moderne teknologi og dets udfordringer for det moderne demokrati undersøger vi den demokratiske styreform og de idealer og værdisæt, som både hellenerne og den moderne vestlige verden forbinder med dette begreb. Vi skal introduceres til historiske og filosofiske grundlag for demokrati, analysere antikke synsvinker og sammenligne antikkens demokratiske praksis med nutidens demokratiske systemer. Gennem denne undersøgelse vil vi reflektere over demokratiets betydning og udfordringer i både historisk og nutidig kontekst.
Eleverne skal have viden om
- det direkte demokrati i Athen
- konflikten mellem Sparta og Athen i de peloponnesiske krige
- Platons dualisme samt filosofkonger overfor sofisme
Eleverne skal kunne analysere og fortolke
- taler
- filosofisk dialog
med fokus på genre, genretræk, retorik, argumentation og stilleje
Centrale begreber og fokuspunkter: demokrati,, debat, lodtrækning, time (ære), sofisme, idé og fænomenverden, aporía, doksa (holdning), episteme (viden)
Kernemateriale
Mogens Herman Hansen: Kilder til demokratiet i Athen, Nyt Nordisk Forlag 1994
- Herodot: Forfatningsdebatten
- Thukydid: Perikles' gravtale
Platon, Gorgias, oversat af Ole Balslev og Ivar Gjørup, Platons samlede værker.
- Gorgiasdialogen side 397 – 414
Sekundær materiale
Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen: Kend dig selv, Nordisk Forlag A/S 2000 1. udgave, 6. oplag
- Platon: hulelignelsen
Paideia
- Herodot s. 61 - 71
- Thukydid s. 71 - 80
- Sokrates og Platon s. 146 - 154
- Sofisterne s. 142 - 146
Perspektiv materiale
altinget.dk
Analytikere: Vi går ind i verdens største valgår med bekymrende adgang til troværdig information .
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Magt og køn i det græske drama
Dette forløb udforsker temaer som magt, samfund, styreformer og kønsidealer gennem en analyse af antikkens græske drama. Vi vil undersøge, hvordan disse temaer kommer til udtryk i både tragedier og komedier, og hvordan de afspejler og kritiserer datidens samfundsstrukturer og værdier.
Eleverne skal have viden om
- Dionysofesten og det græske drama
- tragedie som genre
- komedien som genre
- Sofokles som tragediedigter
- Aristofanes som komedieskriver
Eleverne skal kunne analysere og fortolke drama med fokus på opbygning, personkarakteristik, sprog, skæbne, komik og tematik.
Kernemateriale
Otto Sten Due: Sofokles' Antigone
Kai Møller Nielsen: Aristofanes' Al magt til kvinden
Sekundær materiale
Paideia
Drama s. 101 - 116
National theatre guide
- an introduction to Greek theatre
https://www.youtube.com/watch?v=aSRLK7SogvE
- an introduction to Greek Tragedy
https://www.youtube.com/watch?v=dSr6mP-zxUc
- an introduction to Greek comedy and satyrplays
https://www.youtube.com/watch?v=H-BvMbfkxcc
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Græske myter litteratur og skulptur
I dette forløb udforsker vi den fascinerende verden af antik skulptur og mytologi. Temaet gennemgår sideløbende den historiske udvikling af skulptur i den antikke verden og viser, hvordan kunsten har afspejlet og formidlet synet på mennesker og guder.
Derudover præsenterer forløbet græsk mytologi i gennem to af de mest betydningsfulde epos i verdenslitteraturen: Homers "Odysseen" samt Ovids "Metamorfoser". Disse værker vil give os et indblik i de mytologiske fortællinger, der har inspireret kunstnere gennem århundreder.
Eleverne skal have viden om
- Græsk/romersk mytologi
- Græsk/romerske skulpturperioder
- Homer og eposgenren
- Ovid og metamorfoserne
Eleverne skal kunne analysere og fortolke digte og skulptur med fokus på stiltræk og mytetematikker.
Kernemateriale
Homer: Odysseen
sang 1
sang 5 vers 1 - 284
sang10 vers 134 - 400
sang 22
Mytemotiver i dansk
Ovids: Daedalus og Ikaros
Ovids: Narcissus og Ekko
Sofokles’ Ødipus og Elektra uddrag
Sekundær materiale
Hesiod: Theogonien i uddrag
Romertiden
https://romertiden.dk/graeske-guder/
Oversigt over græske guder og gudinder
Paideia
Epos s. 11 - 30
Ovids forvandlinger s. 37 - 38
Kerne skulpturer
Arkaisk tid
Paideia s. 47 - 52
Sounioun kouros (ca. 590 - 580 fvt.) nr. 30 side 49
Peploskore (ca. 530 fvt. ) nr. 34 og 35 side 50
Tidlig klassisk tid
Paideia s. 93 - 98
- Kritios drengen (ca. 490 – 480 fvt.) nr. 72 side 95
- Zeus/Poseidon bronzen (ca. 560 fvt.) nr. 77
- Herakles, Atlas og Athene metope (ca. 460 fvt.) nr. 75 side 97
Højklassik tid
Paideia s. 129 - 135
- Spydbæreren (ca. 440 fvt.) nr 114 side 135
- Den sandalbindende Nike (ca. 410) nr. 108 side 131
Senklassisk tid
Paideia s. 171 - 175
- Hermes og Dionysosbarnet (ca. 350 fvt. Nr. 142 side 171
- Afrodite fra Knidos (ca. 350 fvt.) nr. 143 side 172
Hellenistisk tid
Paideia s. 201-205
- Laokoon-gruppen (ca. 100 fvt. nr. 164 side 201)
- Nike fra Samothrake (ca. 200 årh. fvt., nr.167 side 204)
- Bokseren (c. 200 – 50 fvt. nr. 170 side 205)
Romersk tid
Paideia s. 247 - 254
- Prima Porta-statuen (tidl. 1.årh evt., nr. 195 side 248)
- Marcus Aurelius rytterstatue (164-166 evt., 164-166 e.Kr., nr. 198 side 249)
- Kejser Claudius (ca. 50 evt., nr. 196 side 248)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Antik reception
Antikken har haft en dybtgående indflydelse på europæisk kultur, og de efterantikke tekster og skulpturer i disse lille tema belyser, hvordan antikke ideer og idealer fortsat resonerer i vores moderne samfund. Temaet præsenterer hvordan styreformer, kønsidealer, magtens væsen og forholdet mellem mennesker og guder stadig er genstande for refleksion og kritik.
Sekundær litteratur
Old til alle tider
https://www.oldtilalletider.dk/antikreception
viden om antik reception
Styreformer i perspektiv
Artikel: Martin Breum "Kinamokrati" (Weekendavisen)
Artikel: Silas Marker og Kristoffer Bayer: Folket er en slags politisk guddom, vi kan bede til, når det hele brænder på" (Kristeligt Dagblad)
Drama i perspektiv
Anmeldelse: "Antigone on strike" (ayoungishperspective.co.uk)
Anmeldelse: Marianne Aagaard Skovmand "Ny bog giver en stemme til de stærke kvinder, som kirken gemte væk" (Information)
Skulptur i perspektiv
Skulptur Michelangelos David
Skulptur Giambolognas Voldtægt af Sabinerkvinde
Myter
Ludvig Holbergs syn på helte
Klaus Rifbjerg Penelope på Ithaka
Mytemotiver i dansk
-Ib Michael: den tolvte rytter side 52 – 53
-Karen Blixen: Vinger side 54
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Sport og samfund i antikken
Dette forløb dykker ned i sport og kropsidealer i den antikke verden gennem en analyse af udvalgte tekster. Vi vil undersøge, hvordan idealer om krop og fysisk præstation kommer til udtryk i litterære værker, og hvordan disse idealer har udviklet sig over tid. Gennem analysen vil vi belyse sammenhængen mellem sport, kropskultur og samfundsmæssige værdier i antikkens Grækenland og Rom.
Eleverne skal have viden om
- sportsgrene og sportslege ( festlege, sportslege (OL))
- sportens betydning (status, rigdom, klasse, kleos og timé,)
- sammenhængen mellem sport og samfund (polis, demokrati (Athen), oligarki (Sparta), perserkrigene og den peloponnesiske krig, nostalgi (Rom om Athen))
kunne analyse, fortolke og perspektivere antikke tekster med fokus på beskrivelsen af krop, sport og sportsværdier.
skal kunne perspektivere krop og sportsdyrkelse til nutiden.
Kernemateriale
Otto Sten Due
Homers Odysse sang 8 vers 1 til 265
Thure Hastrup Sparta
- Xenofpn: Lakedaimonernes samfundsindretning
Klassikerforeningen Anarcharsis en antik Rosseau
Lukian: Anarcharsis
Sekundær materiale
OL
https://olympics.com/ioc/ancient-olympic-games
Sparta (filmen 300)
https://www.youtube.com/watch?v=n-KFvG594Ak
https://www.youtube.com/watch?v=cAacE5ukzrs
Perspektiv materiale
Vitalisme
http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/antikken-laenge-leve-vitalismen-1900-1940
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726759966",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726759966",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726759966"
}