Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Jeppe Beier Berndsen
|
Hold
|
2024 ol/s (3s ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Sport i old
Vi indleder faget oldtidskundskab med et forløb, der tematisk fokuserer på sport. Inspireret af, at der i 2021 afholdes OL, anlægger vi i forløbet den påstand, at OL og det moderne syn på sport er et af de væsentlige kulturelle træk, som vi har arvet fra det antikke Grækenland – og at sporten spiller en væsentlig rolle i den græske kultur. Vi undersøger denne påstand i en række tekster, især Lukians Anacharsis og 8. sang af Odysseen. Derudover supplerer vi med nogle kortere tekster. Forløbet er styret af vores tematiske fokus på sport, og vi arbejder derfor mindre med teksternes genretræk (især i forbindelse med epos).
Nogle af vores tematiske ledetråde er følgende
• Sporten som udtryk for konkurrence (agon), der er kendetegner meget græsk kultur (bl.a. også poesi og drama).
• Sporten som et led i grækernes dannelse (paideia)
• Sporten og atleten som et ideal
Vi behandler i forløbet således også (ud)dannelse som begreb og diskuterer, hvilken rolle sport spiller i den relation.
Antikke tekster
Lukian: Anacharsis (30 sider)
Odysseens 8. sang (586 vers)
Odysseens 6. sang (330 vers)
PERSPEKTIVTEKST
Tre udtalelse af den moderne olympiske leges grundlægger Pierre de Coubertin (1863-1937)
- uddrag fra Den moderne olympismes filosofiske grundlag, radiobudskab 1935 gengivet efter Livslyst. Sundhed – Skønhed – Styrke i dansk kunst 1890-1940 s. 77).
- uddrag fra tale ved kongressen 1894, gengivet efter Livslyst. Sundhed – Skønhed – Styrke i dansk kunst 1890-1940 s. 77)
OL-plakater fra 1896, 1912, 1920, 1932, 1936
KUNST
Diskobolos
Apollo Belvedere
Bokseren (Palazzo Massimo)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Magt, politik og retorik
I dette forløb arbejder vi med afsæt i en moderne problemstilling, som er stormagtsrivalisering. Med dette emne som fokus arbejder vi med temaerne magt, politik og retorik i et lille udvalg af tekster, som er skrevet under, handler om eller foregår under Den peloponnesiske krig, en krig mellem de to store græske stormagter Athen og Sparta. Teksterne vi arbejder med, tilhører forskellige genrer: historieskrivning og dialog. Der er skrevet af Thukydid, der er historiker, og Platon, som er filosof. Vores fokus er ikke på Platons filosofi eller Thukydids historiske metode, men på hvad teksterne fortæller os om magt, politik og retorik.
Der indgår i forløbet et projektarbejde, hvor eleverne skal formidle temaer fra forløbet enten i form af et radio-debatprogram, et debatindlæb eller en fremlæggelse.
I forbindelse med talerne i forløbet har vi arbejdet med basale begreber fra retorik og argumentation, som eleverne kender fra dansk:
- Toulmins argumentationsanalyse: påstand, belæg, hjemme
- Appelformer: etos, logos og pathos
- Retoriske figurer som fx triader, kiasmer og antiteser
I forbindelse med Platons Gorgias har vi kort arbejdet med begreberne doxa, elenchos, aporia og episteme.
TEKSTER
Flemming Rose: ”Thukydids fælde” i Weekendavisen 26. april 2018
Politikens podcast Kongerækken ”Thukydids fælde” afsnit 1 pog 2 https://politikenhistorie.dk/art9104948/En-historisk-beretning-fra-det-antikke-Grækenland-er-blevet-en-nøgle-til-at-forstå-vor-egen-tids-globale-magtkampe
ANTIKKE TEKSTER
Thukydid: 1. bog: Indledning 1.13-23 (5 sider)
Thukydid: 2. bog: Perikles’ Gravtale (2.34-47) (8 sider)
Thukydid: 3. bog: Mytilene-debatten (35-50) s. 17-29 (12 sider)
Platon: Sokrates' forsvarstale i Kend dig selv (35 sider)
PERSPEKTIVTEKSTER
Abraham Lincolns: Gettysburg-talen (1863)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#3 Arkitektur
I dette forløb arbejder vi med antik arkitektur og dennes påvirkning af senere europæisk arkitektur. Vi fokuserer derfor på den store, offentlige monumentalarkitektur, især tempelbyggerierne, der har afsat sig meget tydelige spor i eftertidens bygningskunst. Som grundlag for arkitekturanalysen bruger vi den gængse fagterminologi, men forsøger derudover også at tolke, hvilke æstetiske og eventuelt politiske eller kulturelle værdier, de enkelte bygningsværker er udtryk for. Didaktisk er forløbet tilrettelagt med fokus på nogle konkrete geografiske steder: Pæstum, Athen, Nimes og Rom. Perspektivdelen af forløbet har vi dækket med fokus på klassicisme og nyklassicisme fra København. Der indgår et mindre projektarbejde, hvor eleverne selv skal finde bygninger i Hillerød, som indeholder bygningselementer, som er inspireret af antik arkitektur.
Der prøves i ukendte monumenter til eksamen.
Baggrundslitteratur
Kunsten at se på monumenter s. 8-11 + 72-73 + 78-81 + 116-121 + 152-165
Monumenter
Pæstum
Hera-tempel 1 ”Posedonia” ca. 550 f.v.t.
Athene-templet (tidligere omtalt som et Ceres-tempel) ca. 500 f.v.t.
Hera-tempel 2 (”Netptun-templet”) ca. 450 (kanonisk)
Akropolis i Athen
Parthenon (RK) - dorisk
Romersk
Titusbuen
Pantheon
Perspektivmonumenter
C.F. Hansen: Vor Frue Kirke (1811-29)
Kampmann & Rafn: Politigården i København (1918-194)
Selvfundne bygninger med antikt inspirerede elementer i Hillerød
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Sofokles' Antigone
I det her forløb arbejder vi med en af de genrer fra antikken, som mest tydeligt lever i dag: den attiske tragedie, der opstod i Athen i starten af 400-tallet f.v.t., og som især af overleveret med værker af de tre store athenske tragikere Aischylos, Sofokles og Euripides, der stadig bliver spillet på teatre i Danmark og resten af verden.
Værket vi læser er Sofokles’ Antigone, der blev opførte første gang i Athen i 442 f.v.t., vi er altså i perioden før den peloponnesiske krig, midt i den athenske guldalder. Tematisk arbejder i forløbet med flere af de centrale modsætninger, der udgør konflikten i stykket:
Nomos (menneskelige love) vs. fysis (naturlige og guddommelige love), generationskonflikten, oikos (hjemmet) vs. polis (bystaten) og endelig også kønsroller.
Vi arbejder med dramateori og begreber fra Aristoteles’ Poetikken: eksposition, anagnorisis, peripeti, katharsis, stichomythi og distichomyti.
STICHOMYHTI: heftig dialog ml. to karakterer, der skiftes til at sige ét vers hver.
DISTICHOMYTHI: dialog ml. to karakterer, der skiftes til at sige to vers hver.
ANTILABE : meget heftig tale ml. to karakterer, der skiftes til at sige et halvt vers hver.
Antik tekst
Sofokles: Antigone (Due)
Perspektivtekst
Johan Peter Eckermann: Samtaler med Goethe. Udvalgt og indledt af Gudmund Roger-Heinrichsen (Hans Reitzel 1963) s. 51-53.
Diverse små introduktionsklip produceret af National Theatre i London med bl.a. Edith Hall
Introduction to greek theatre https://www.youtube.com/watch?v=aSRLK7SogvE
Introduction to greek tragedy https://www.youtube.com/watch?v=dSr6mP-zxUc
Women in greek tragedy https://www.youtube.com/watch?v=lM3SxO0Erq8
BBCs Ancient Greece: The greatest show on earth (episode 1 klip 00.35-00.43) som introduktion til Antigone
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb#5 Stoicisme og Seneca
Et forløb om den filosofiske strømning stoicisme og den romerske filosof og forfatter Seneca. Vi arbejder fokus på stoikernes menneskesyn og bruger med afsæt i Ole Thomsens introduktion i Veje til Rom blandet andet begreberne fama (berømmelse), fortuna (tilfældet), mors (død), humanisme, animus (mod), og officium (pligt).
Officium/officia
Otium: fritid og frihed
Animus: mod
Humanisme
Providentia: forsyn
ANTIKKE TEKSTER
Seneca
Epistel 41 (2 sider) ”Gud i mennesket”
Epistel 47 (4 sider) ”Slavers menneskeret”
Om mildhed 1.1 (2 sider) ”Et fyrstespejl for den attenårige Nero”
Om vrede 2.21 (2 sider) ”At opdrage børn til samfundsvæsener”
PERSPEKTIVTEKST
Holberg af Epistel 347 om maskerader (1749)
BAGGRUNDSMATERIALE
Ole Thomsen: Veje til Rom s. 305-309
Lex.dk, stocisme https://denstoredanske.lex.dk/stoicisme
Paideia s. 160-163
ordnet.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726764369",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726764369",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726764369"
}