Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Signe Søborg
|
Hold
|
2024 ol/y (3y ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Epos: Helten, damer og bedrifter
I dette forløb beskæftiger vi os med eposgenren og dens særegne kendetegn. Eleverne forventes at kunne anvende termer som epitet, patronymikon, homerisk lignelse, arete, time, kleos, formelvers, rapsode, musepåkaldelse og prooimion og andre relevante termer for genren - herunder de romerske.
Eleverne forventes i udpræget grad at kunne analysere teksterne sprogligt, stilistisk og indholdsmæssigt og kunne udpege relevante tematikker i teksten.
Rent indholdsmæssigt har vi haft fokus på heltefremstillingen og forskellen mellem den græske og romerske helteopfattelse og kultur.
læste tekster:
Odysseen:
1. sang vv 1-251
5. sang vv 28-227
10. sang
22. sang
Æneiden
4. sang
Perspektiv:
Den Guddommelige Komedie 1. sang (Dante)
The Perils of Penelope ( uddrag af The Penelopiad)
Odysseus and Telemachos Snuff the Maids (uddrag af The Penelopiad)
Penelope på Ithaka (digt af Rifbjerg)
Calypso (sang)
Nyhavns-Odyssee (digt af Tom Kristensen)
Diverse billedfremstillinger af Kirke (powerpoint)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tragedie: Bacchanterne
Vi har læst og analyseret dramaet "Bacchanterne" og behandlet det græske dramas betydning og kontekst.
Da dette stykke omhandler græsk religion, har også dette spillet en rolle i vores gennemgang.
Vi har talt om hybris og nemesis udover vores grundige gennemgang af de øvrige fagtermener inden for tragediegenren. Det forventes, at eleverne med grundighed og præcision kan anvende de relevante fagtermer i gennemgangen af et givent tekststed samtidig med, at de også kan analysere stykket indholdsmæssigt og sætte det i den rette kontekst.
Tekster, som opgives:
Euripides' Bacchanterne
Perspektiv:
Klip fra True Blood: https://www.youtube.com/watch?v=8qIKZZJWjK0
Matthæus 21
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Køn, kærlighed og seksualitet
Vi kigger på kærlighed og seksualnormer i den græske verden (mest fokus på Athen) og Rom.
Uddragene fra Symposion er først og fremmest læst for det de direkte siger om kærlighed og seksualmoral (deriblandt erastes eromenos-forhold), og er altså ikke læst som filosofi.
Udover det rent indholdsmæssige har vi i dette forløb også lagt vægt på brugen af myter i poesi og retoriske virkemidler/stilfigurer.
Vi har sammenlignet datidens seksualmoral med den vi har i dag, og derved lagt en moderne vinkel på emnet.
Læste tekster (mulige eksamenstekster):
Sappho fragment 31
Uddrag fra Platons Symposion:
Pausanias' tale
Aristofanes' tale
Uddrag fra Ovids Metamorfoser:
Iphis
Uddrag fra Ovids Elskovskunsten/Ars Amatoria
Bog 1, vv 1-176 og 219-360
Bog 3, vv 525-768
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Arkitektur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det Godes Natur
I dette filosofiske forløb har vi arbejdet med "Det Godes Natur" (Definitionen af "Det Gode"). Vi har arbejdet med filosofiske begreber hentet fra Platon; doxa, apori, episteme og stoiske begreber (ratio, affectus, fysis, nomos osv) eksemplificeret ved Senecas breve.
Foruden Platon/Sokrates og stoicisme har vi også talt om sofisme (især som modsætning til Platon/Sokrates) og epikuræisme (især sat op mod stoicismen)
Læste tekster (= mulige eksamenstekster):
Platon: Den Lille Hippias
Platon: Hulelignelsen (i pdf)
Seneca: brev 13, 9 og 47 (i pdf)
perspektiv:
"Kunstig Intelligens Lænker Os i en Hule foran et Drømmespejl" (artikel)
"Hvordan lever du lykkeligt i en tid med klimakrise og krig?" (artikel)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726773166",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726773166",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726773166"
}