Holdet 2024 ol/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Tine Buur Andreasen
Hold 2024 ol/z (3z ol)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sport og samfund  i antikken + skulptur
Titel 2 Magt og køn i det græske drama
Titel 3 Styreformer
Titel 4 Odysseus og bejlerne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sport og samfund i antikken + skulptur

Dette forløb dykker ned i sport og kropsidealer i den antikke verden gennem en analyse af udvalgte tekster og skulpturer. Vi vil undersøge, hvordan idealer om krop og fysisk præstation kommer til udtryk i litterære værker og visuelle kunstværker, og hvordan disse idealer har udviklet sig over tid. Gennem analysen vil vi belyse sammenhængen mellem sport, kropskultur og samfundsmæssige værdier i antikkens Grækenland og Rom.

have viden om
- sportsgrene og sportslege ( festlege, sportslege (OL))
- sportens betydning (status, rigdom, klasse, kleos og timé,)
- sammenhængen mellem sport og samfund (polis, demokrati (Athen), oligarki (Sparta), perserkrigene og den peloponnesiske krig, nostalgi (Rom om Athen))
- Kropsdyrkelse (fra arkaisk til romersk skulptur)

kunne analyse, fortolke og perspektivere antikke tekster og skulpturer med fokus på beskrivelsen af krop, sport og sportsværdier.

skal kunne perspektivere krop og sportsdyrkelse til  nutiden.

Kernetekster

Otto Sten Due
Homers Odysse sang 8 vers 1 til 265

Thure Hastrup Sparta
- Xenofpn: Lakedaimonernes samfundsindretning


Klassikerforeningen Anarcharsis en antik Rosseau
Lukian: Anarcharsis


Supplerende materiale

OL
https://olympics.com/ioc/ancient-olympic-games

Vitalisme
http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/antikken-laenge-leve-vitalismen-1900-1940

Sparta (filmen 300)
https://www.youtube.com/watch?v=n-KFvG594Ak
https://www.youtube.com/watch?v=cAacE5ukzrs

Paideia om skulptur

arkaisk tid s. 47 - 53
Sounion kouros
Anavyssos kouros
Peploskoren
Akropolis kore.

tidlig klassisk tid s. 93 - 101.
Kritios-drengen
Zeus/Poseidon-bronzen
Herakles, Atlas og Athene metope

højklassisk tid s. 129 - 136
Spydbæreren
Tvekamp mellem kentauer og græker
Den sandalbindende Nike

senklassisk tid s. 171 - 176
Hermes og Dionysos-barnet
Afrodite fra Knidos
Euripidesbuste

hellenistisk tid s. 201 - 206
Laokoon-gruppen
Nike fra Samothrake
Bokseren.

romersk tid s. 247 - 254
Prima Porta-statuen
Marcus Aurelius rytterstatue
Kejser Claudius
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Magt og køn i det græske drama


Dette forløb udforsker temaer som magt, samfund, styreformer og kønsidealer gennem en analyse af antikkens græske drama. Vi vil undersøge, hvordan disse temaer kommer til udtryk i både tragedier og komedier, og hvordan de afspejler og kritiserer datidens samfundsstrukturer og værdier."

Eleverne skal have viden om

- Dionysofesten og det græske drama
- tragedie som genre
- komedien som genre
- Sofokles som tragediedigter
- Aristofanes som komedieskriver


Eleverne skal kunne analysere og fortolke drama med fokus på opbygning, personkarakteristik, sprog, skæbne, komik og tematik.

Kernetekster
Otto Steen Due: Sofokles Antigone
Kai Møller: Aristofanes: Al magt til kvinden


Supplerende materiale

Paideia
Drama s. 101 - 116

National theatre guide
- an introduction to Greek theatre
https://www.youtube.com/watch?v=aSRLK7SogvE
- an introduction to Greek Tragedy
https://www.youtube.com/watch?v=dSr6mP-zxUc
- an introduction to Greek comedy and satyrplays
https://www.youtube.com/watch?v=H-BvMbfkxcc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Styreformer

Dette forløb undersøger det antikke demokrati og de idealer og værdisæt, som både hellenerne og den moderne vestlige verden forbinder med dette begreb. Vi skal introduceres til historiske og filosofiske grundlag for demokrati, analysere dets udvikling og sammenligne antikkens demokratiske praksis med nutidens demokratiske systemer. Gennem denne undersøgelse vil vi reflektere over demokratiets betydning og udfordringer i både historisk og nutidig kontekst.

Eleverne skal have viden om

- det direkte demokrati i Athen
- konflikten mellem Sparta og Athen i de peloponnesiske krige
- Platons dualisme samt filosofkonger overfor sofisme


Eleverne skal kunne analysere og fortolke

- taler
- filosofisk dialog

med fokus på genre, genretræk, retorik, argumentation og stilleje

Centrale begreber og fokuspunkter: demokrati,, debat, lodtrækning, time (ære), sofisme, idé og fænomenverden, aporía, doksa (holdning), episteme (viden)


Kernemateriale

Oldportalen
-  Herodot: Forfatningsdebatten
- Thukydid: Perikles' gravtale

Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen: Kend dig selv, Nordisk Forlag A/S 2000 1. udgave, 6. oplag
- Platon: hulelignelsen

Platon, Gorgias, oversat af Ole Balslev og Ivar Gjørup, Platons samlede værker.
- Gorgiasdialogen 397 – 414

Supplerende materiale

Paideia
- Herodot s. 60 - 68
- Thukydid s. 71 - 80
- Sokrates og Platon s. 146 - 154
- Sofisterne s. 142 - 146


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Odysseus og bejlerne

Vi slutter af med at vende tilbage til det græske epos med Sang 22 i Odysseen, som særligt har fokus på temaer som hævn, ære, slægt og status. Vi vil analysere, hvordan disse temaer kommer til udtryk i teksten, og hvordan de afspejler de sociale og kulturelle normer i den antikke verden. Gennem en nærlæsning af sangen vil vi undersøge, hvordan hævn og ære spiller en central rolle i handlingen, og hvordan køns og status idealer og -roller påvirker karakterernes handlinger og skæbner. Vi vil også reflektere over, hvordan disse temaer bidrager til værkets genre og litterære betydning.

Eleverne skal have kendskab til

- Den trojanske sagnkreds (det gyldne æble, Paris' dom, Krigen i Troja)
- eposgenren (mundtlig tradition, rhapsoder, Homer som rhapsode)
- den generelle handling i Odysseen.

Eleverne skal kunne analyse og fortolke udvalgte sange med fokus på:

- genre (daktylisk heksameter, prooimion, musepåkaldelse, formelvers, patronymikon, epiteter og homeriske lignelser.
- karakterer og helteideale samt samfundsorden på baggrund af: Odysseus, Telemachos, bejlerne, Athene, Odysseus' amme etc.

Kernetekster

Odysseen (Otto Sten Due)
sang 22

Supplerende tekster
Paideia s. 11 - 30




Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer