Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Tine Buur Andreasen
|
Hold
|
2024 ol/z (3z ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sport og samfund i antikken + skulptur
Dette forløb dykker ned i sport og kropsidealer i den antikke verden gennem en analyse af udvalgte tekster og skulpturer. Vi vil undersøge, hvordan idealer om krop og fysisk præstation kommer til udtryk i litterære værker og visuelle kunstværker, og hvordan disse idealer har udviklet sig over tid. Gennem analysen vil vi belyse sammenhængen mellem sport, kropskultur og samfundsmæssige værdier i antikkens Grækenland og Rom.
have viden om
- sportsgrene og sportslege ( festlege, sportslege (OL))
- sportens betydning (status, rigdom, klasse, kleos og timé,)
- sammenhængen mellem sport og samfund (polis, demokrati (Athen), oligarki (Sparta), perserkrigene og den peloponnesiske krig, nostalgi (Rom om Athen))
- Kropsdyrkelse (fra arkaisk til romersk skulptur)
kunne analyse, fortolke og perspektivere antikke tekster og skulpturer med fokus på beskrivelsen af krop, sport og sportsværdier.
skal kunne perspektivere krop og sportsdyrkelse til nutiden.
Kernetekster
Otto Sten Due
Homers Odysse sang 8 vers 1 til 265
Thure Hastrup Sparta
- Xenofpn: Lakedaimonernes samfundsindretning
Klassikerforeningen Anarcharsis en antik Rosseau
Lukian: Anarcharsis
Supplerende materiale
OL
https://olympics.com/ioc/ancient-olympic-games
Vitalisme
http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/antikken-laenge-leve-vitalismen-1900-1940
Sparta (filmen 300)
https://www.youtube.com/watch?v=n-KFvG594Ak
https://www.youtube.com/watch?v=cAacE5ukzrs
Paideia om skulptur
arkaisk tid s. 47 - 53
Sounion kouros
Anavyssos kouros
Peploskoren
Akropolis kore.
tidlig klassisk tid s. 93 - 101.
Kritios-drengen
Zeus/Poseidon-bronzen
Herakles, Atlas og Athene metope
højklassisk tid s. 129 - 136
Spydbæreren
Tvekamp mellem kentauer og græker
Den sandalbindende Nike
senklassisk tid s. 171 - 176
Hermes og Dionysos-barnet
Afrodite fra Knidos
Euripidesbuste
hellenistisk tid s. 201 - 206
Laokoon-gruppen
Nike fra Samothrake
Bokseren.
romersk tid s. 247 - 254
Prima Porta-statuen
Marcus Aurelius rytterstatue
Kejser Claudius
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Odysseen sang 1 prooimion.docx
-
Old intro med sport.ppt
-
Den Danske Ordbog — ordnet.dk
-
Læs "Paideia" side11 - 13 der handler om baggrunden for Iliaden og Odysseen. Nedskriv kort denne myte. Læs side 19 - 22, der forklarer handlingen i Odysseen. Nedskriv kort denne handling. Vi starter med at samle op i grupper.
-
Medbring Odysseen. Genlæs også gerne vers 6 - 30 i sang 1.
-
Afsnit
-
Old Noter sang 8 vers 24 og fremefter 3z.docx
-
Genlæs eller færdiggør arbejdet fra fredagsmodulet. A: Læs vers 1 til 23 af sang 8 i Odysseen. Det er side 117. B: slå alle ord op, som du ikke forstår. (brug ordnet.dk) C: Beskriv efter bedste evne genretræk og billedsprog, samt gengiv portrættet af
-
Medbring Paideia og Odysseen.
-
Vi fortsætter med det sportslige indslag hos faiakerne. Læs vers 131 - 200 i sang 8 (side 120 - 122) og besvar følgende spørgsmål: Hvilke karakterer optræder i versene og hvordan udvikler samtalen sig.
-
Medbring "Paideia"
-
Læs vers 201 til 265 i Odysseens 8 sang (side 122 - 124). Udvælg 1-2 centrale tekststeder. Vi starter med tekststeder på tavlen.
-
Welcome to the Ancient Olympic Games
-
Tilbygningen - Skulpturstudier - Antikken længe leve: Vitalismen 1900-1940
-
Kreativt arbejde De Olympiske Lege.docx
-
Skulptur analyseskabelon.docx
-
Matrix tidlig klassisk tid.docx
-
Perserkrigene og den spartanske polis.docx
-
Læs om tidlig klassisk tid side 93 til 95 i Paideia og kig på skulpturerne fra 93 til 100. Medbring bogen.
-
Medbring høretelefoner, I skal se video individuelt.
-
Sparta.pdf
-
Lakedaimonernes samfundsindretning 3z.docx
-
Genlæs/se og hør jeres arbejde fra sidste modul om perserkrigene og Sparta.Perserkrigene og den spartanske polis.docx
-
Sparta analyse.docx
-
Gruppearbejde højklassisk og senklassisk.docx
-
Læs jeres noter fra rollelæsning om Sparta og de spartanske samfund.
-
Medbring Paideia
-
Medbring Paideia: Læs om tidlig klassisk tid s. 129 - 135 (Carl, Daniel, Louis, Andreas, Hinge, Anton, Mateja, Wils, Smith, Sabine, Regitze og Athena.) Læs om senklassisk tid s. 171 - 175 (Silke, Ida, Adam, Filippa, Laura, Dea, Sebastian, Elias, Haru
-
Medbring også Anacharsis, som I fik i august.
-
3z gruppearbejde til Lukian.docx
-
Sprog og relationer Anarcharsis.docx
-
Lukians Anacharsis 3z
-
Lukian.pdf
-
Læs til fra side 25 til 35 i Anacharsis. Nedskriv de fem mest relevante nøgleord fra siderne. Vi starter med nøgleord på tavlen.
-
Medbring Lukians Anacharsis
-
Hellenistisk og romersk skulptur 3z.docx
-
3z Glyptoteket.docx
-
Medbring Paideia og Anacharsis.
-
Genlæs jeres arbejde med nøgleord i Anacharsis. Vi starter med en klasserunde, hvor alle viser deres arbejde.
-
3zs danskopgave på Glyptoteket.docx
-
3z Lukian færdig.pdf
-
Læs Anacharsis færdig. side 36 til 48.
-
3z Anacharsis afrunding.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Magt og køn i det græske drama
Dette forløb udforsker temaer som magt, samfund, styreformer og kønsidealer gennem en analyse af antikkens græske drama. Vi vil undersøge, hvordan disse temaer kommer til udtryk i både tragedier og komedier, og hvordan de afspejler og kritiserer datidens samfundsstrukturer og værdier."
Eleverne skal have viden om
- Dionysofesten og det græske drama
- tragedie som genre
- komedien som genre
- Sofokles som tragediedigter
- Aristofanes som komedieskriver
Eleverne skal kunne analysere og fortolke drama med fokus på opbygning, personkarakteristik, sprog, skæbne, komik og tematik.
Kernetekster
Otto Steen Due: Sofokles Antigone
Kai Møller: Aristofanes: Al magt til kvinden
Supplerende materiale
Paideia
Drama s. 101 - 116
National theatre guide
- an introduction to Greek theatre
https://www.youtube.com/watch?v=aSRLK7SogvE
- an introduction to Greek Tragedy
https://www.youtube.com/watch?v=dSr6mP-zxUc
- an introduction to Greek comedy and satyrplays
https://www.youtube.com/watch?v=H-BvMbfkxcc
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Styreformer
Dette forløb undersøger det antikke demokrati og de idealer og værdisæt, som både hellenerne og den moderne vestlige verden forbinder med dette begreb. Vi skal introduceres til historiske og filosofiske grundlag for demokrati, analysere dets udvikling og sammenligne antikkens demokratiske praksis med nutidens demokratiske systemer. Gennem denne undersøgelse vil vi reflektere over demokratiets betydning og udfordringer i både historisk og nutidig kontekst.
Eleverne skal have viden om
- det direkte demokrati i Athen
- konflikten mellem Sparta og Athen i de peloponnesiske krige
- Platons dualisme samt filosofkonger overfor sofisme
Eleverne skal kunne analysere og fortolke
- taler
- filosofisk dialog
med fokus på genre, genretræk, retorik, argumentation og stilleje
Centrale begreber og fokuspunkter: demokrati,, debat, lodtrækning, time (ære), sofisme, idé og fænomenverden, aporía, doksa (holdning), episteme (viden)
Kernemateriale
Oldportalen
- Herodot: Forfatningsdebatten
- Thukydid: Perikles' gravtale
Jørgen Mejer og Chr. Gorm Tortzen: Kend dig selv, Nordisk Forlag A/S 2000 1. udgave, 6. oplag
- Platon: hulelignelsen
Platon, Gorgias, oversat af Ole Balslev og Ivar Gjørup, Platons samlede værker.
- Gorgiasdialogen 397 – 414
Supplerende materiale
Paideia
- Herodot s. 60 - 68
- Thukydid s. 71 - 80
- Sokrates og Platon s. 146 - 154
- Sofisterne s. 142 - 146
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Odysseus og bejlerne
Vi slutter af med at vende tilbage til det græske epos med Sang 22 i Odysseen, som særligt har fokus på temaer som hævn, ære, slægt og status. Vi vil analysere, hvordan disse temaer kommer til udtryk i teksten, og hvordan de afspejler de sociale og kulturelle normer i den antikke verden. Gennem en nærlæsning af sangen vil vi undersøge, hvordan hævn og ære spiller en central rolle i handlingen, og hvordan køns og status idealer og -roller påvirker karakterernes handlinger og skæbner. Vi vil også reflektere over, hvordan disse temaer bidrager til værkets genre og litterære betydning.
Eleverne skal have kendskab til
- Den trojanske sagnkreds (det gyldne æble, Paris' dom, Krigen i Troja)
- eposgenren (mundtlig tradition, rhapsoder, Homer som rhapsode)
- den generelle handling i Odysseen.
Eleverne skal kunne analyse og fortolke udvalgte sange med fokus på:
- genre (daktylisk heksameter, prooimion, musepåkaldelse, formelvers, patronymikon, epiteter og homeriske lignelser.
- karakterer og helteideale samt samfundsorden på baggrund af: Odysseus, Telemachos, bejlerne, Athene, Odysseus' amme etc.
Kernetekster
Odysseen (Otto Sten Due)
sang 22
Supplerende tekster
Paideia s. 11 - 30
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726774369",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726774369",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64726774369"
}