Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Latin C
|
Lærer(e)
|
Jeppe Beier Berndsen
|
Hold
|
2024 la/2a (2a la)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#1 Introduktion til latin
Forløbet giver en gen-introduktion til latin, hvor vi både repeterer og udbygger latin-kendskabet fra almen sprogforståelse. Vi arbejder med konstruerede tekster og det er også et mål med forløbet at give en basal introduktion til romersk historie og kultur især for at besvare spørgsmålet: hvorfor findes latin som et fag i den danske gymnasieskole? Det gør det blandt andet, fordi der på latin er skrevet nogle væsentlige, smukke og vedkommende tekster, og vi skal læse nogle af dem i løbet af året.
Ingen af teksterne fra introforløbet kan bruges som eksamenstekster.
Grundbog: ”Latin her og nu” af Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen (Praxis 2021) s. 25-50
Ordbog: latinskordbog.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Forløb#2 Fabler
Et forløb om fabelgenren, hvor vi læser et mindre udvalg af Phaedrus’ fabler. Vi arbejder genreorienteret og sammenligner med andre senere genrer, der også bruger dyrefortællinger som et konstituerende element, samtidig med at vi fokuserer på fablernes moralisering og perspektiverer indholdsmæssigt til nutidige emner.
MATERIALE
www.latinskordbog.dk
Jørgsen og Torp-Pedersen: Latin her og nu (2021) s 59-91
TEKSTER
Lupus et agnus (1 side)
De vulve et uva (1 side)
Vacca, capella, ovis et leo (1 side)
KURSORISK LÆSTE TEKSTER (IKKE EKSAMENSTEKST)
Rana rupta et bos (1 side)
Paralleltekst
Phaedrus: Prolog + Muldyreme og røverne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb#2 Catul og kærligheden
Dette forløb handler om den romerske digter Catul og hans kærlighedsdigte til kvinden Lesbia. Forløbet er vores første forløb med originaltekst, og vi arbejder derfor en hel del med overgangen fra konstrueret tekst til originaltekst.
Vi nærlæser Catuls digte med fokus på den skildring de giver af Catuls og Lesbias forhold, og på den skildring de giver af Catul som en lidt atypisk romersk mand. Vi kommer også ind på Catul og romernes forhold til græsk litteratur, idet vi undersøger digt 51 som en imitation af Sapfos fragment 31. I digt 51 har vi fokuseret på begrebet ”otium” som et tvetydigt begreb, der måske står i forbindelse med de epikuræiske tendenser i Catuls digte, hvor (livs)nydelse står i centrum, hvilket der dog også kan være en negative side ved. Catuls kærlighedsdigte rummer en del alment genkendelige psykologiske træk, og især er der nogle stærke kontraster i følelserne overfor Lesbia, og også dette har vi arbejdet med.
MATERIALE
Katri Bügel Jørgensen og Louise Torp-Pedersen Jensen: Latin her og nu (2021) s. 93-127
Digtene er stort set fuldt glosserede, men hvor de ikke er, bruger vi latinskordbog.dk
LATINSKE TEKSTER (ca. 5 sider)
Catul 5
Digt 51
Digt 70
Digt 72
Digt 85
PARALLELTEKSTER
Sapfo fragment 31
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb#4 Seneca
Et forløb om Seneca og stoicisme. Forløbet giver en basal introduktion til stoicisme, som vi bruger som fokuspunkter, når vi læser uddrag fra Senecas epistel 50 til Lucilius. I læsningen af brevet har vi arbejdet med stoikernes opfattelse af mennesket som et i udgangspunktet fornuftigt væsen, der imidlertid lever i en kultur, der gør os alle forrykte. Vi har talt om stoikernes med-menneskelighed, som bl.a. kommer til udtryk i Senecas syn på narren som fænomen, og vi har talt om, at vi if. stoikerne alle er narre og her har vi perspektiveret til Holbergs udsagn: Jeg er et menneske, det på anden dansk: en Nar.
MATERIALE
Jørgensen & Jensen: Latin her og nu s. 169-213
Latinskordbog.dk
LATINSKE TEKSTER LÆST STATARISK (ca. 3 sider)
Seneca 50.1
Seneca 50.2
Seneca 50.3
PARALLELTEKSTER
Tacitus: Senecas død
Seneca brev 79
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64959744914",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64959744914",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64959744914"
}