Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bk/11 (1a bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#0 Grundforløb
GRUNDFORLØB
Billedets virkemidler – formalanalytiske aspekter
Perspektiv/rum
Opgave: naturalistisk tegning af objekt
Opg.: linearperspektiv, gang/trappeparti på skolen
Opg.: farveperspektiv ud fra landskabsfoto
Perspektivanalyse
Andersen/Laursen: Billedkunst, systime 2006: s. 17-27
Komposition
Opg.: Åben/lukket komposition.
OPg.: Farvekomposition ud fra Kandinsky med kvantitetskontast
Kompositionsanalyse
Billedkunst s. 7-15
Farve
Farvelære og farvekontraster (komplementær, kvantitet, lys/mørke, varme/kulde)
Opg.: farveportræt (valgfri farvekontrast og farvestrategi)
Farvepsykologi og farvesymbolik
Billedkunst s. 36-40
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Billedanalyse
Billedanalyseskema udleveret
analyse af selvvalgt, individuelt værk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kronologi
Kronologi
Nedslag i udvalgte kunststrømninger med tilhørende praktiske øvelser
Impressionisme/neoimpressionisme (praktisk opgave: akvarel)
Dahlerup, Signe: ”Fransk impressionisme” (mat. Fra Ordrupgaard) + dokument om impressionisme/neoimpressionisme
Kubisme (praktisk opgave: oliekridtstegning)
Christensen, Vibeka Sperrild: ”Kubismen 1907-20”
Sammenlignende analyse af et impressionistisk og et kubistisk billede
Surrealisme (praktisk opgave: collage)
Dokument om surrealisme + Helene Henriksen ”Surrealisme”, galeo.dk
Sammenlignende analyse af en collage af S. Wheatcroft og egen collage.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Skulptur
Skulpturanalyse
Om græsk skulptur: Andersen/Laursen Billedkunst, systime s. 98-100, 177-178
Om renæssance: do s. 179-183
Om postmodernismen: do s. 187-193
Diverse analyseeksempler: Duane Hanson, Ron Mueck mv.
”Duane Hanson” in: Jørgensen/Carstensen: Kunst.Tilværelse.Samfund.Tilværelsestolkninger efter 1945. Gyldendal 1992
Postmoderne skulptur
Analyseopgaver
Figurtegning
Udkast til skulptur
Opg. menneskefigur i rødler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Installationskunst
Installation
Ark om installationskunst og analyse af samme
Analyse af et samtidsværk
Praktisk opgave: (planlagt) installation, der tematiserer et karakteristisk forhold i samtiden. Valgfri materialer (tegning, collage, fotomanipulation etc.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt
Tema: LANDSKAB med et twist. Der arbejdes med landskabet som menneskets udvælgende blik på naturen/omgivelserne. Natur- og kulturlandskabet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensintro
Opsamling og eksamensintroduktion
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581606111",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581606111",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65581606111"
}