Holdet 2024 bk/11 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024 bk/11 (1a bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#0 Grundforløb
Titel 2 Billedanalyse
Titel 3 Kronologi
Titel 4 Skulptur
Titel 5 Installationskunst
Titel 6 Eksamensprojekt
Titel 7 Eksamensintro

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#0 Grundforløb

GRUNDFORLØB
Billedets virkemidler – formalanalytiske aspekter
Perspektiv/rum
Opgave: naturalistisk tegning af objekt
Opg.: linearperspektiv, gang/trappeparti på skolen
Opg.: farveperspektiv ud fra landskabsfoto
Perspektivanalyse
Andersen/Laursen: Billedkunst, systime 2006: s. 17-27

Komposition
Opg.: Åben/lukket komposition.
OPg.: Farvekomposition ud fra Kandinsky med kvantitetskontast
Kompositionsanalyse
Billedkunst s. 7-15

Farve
Farvelære og farvekontraster (komplementær, kvantitet, lys/mørke, varme/kulde)
Opg.: farveportræt (valgfri farvekontrast og farvestrategi)
Farvepsykologi og farvesymbolik
Billedkunst s. 36-40
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Billedanalyse

Billedanalyseskema udleveret
analyse af selvvalgt, individuelt værk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kronologi

Kronologi
Nedslag i udvalgte kunststrømninger med tilhørende praktiske øvelser
Impressionisme/neoimpressionisme (praktisk opgave: akvarel)
Dahlerup, Signe: ”Fransk impressionisme” (mat. Fra Ordrupgaard) + dokument om impressionisme/neoimpressionisme
Kubisme (praktisk opgave: oliekridtstegning)
Christensen, Vibeka Sperrild: ”Kubismen 1907-20”
Sammenlignende analyse af et impressionistisk og et kubistisk billede
Surrealisme (praktisk opgave: collage)
Dokument om surrealisme + Helene Henriksen ”Surrealisme”, galeo.dk
Sammenlignende analyse af en collage af S. Wheatcroft og egen collage.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Skulptur

Skulpturanalyse
Om græsk skulptur: Andersen/Laursen Billedkunst, systime s. 98-100, 177-178
Om renæssance: do  s. 179-183
Om postmodernismen: do s. 187-193
Diverse analyseeksempler: Duane Hanson, Ron Mueck mv.
”Duane Hanson” in: Jørgensen/Carstensen: Kunst.Tilværelse.Samfund.Tilværelsestolkninger efter 1945. Gyldendal 1992
Postmoderne skulptur
Analyseopgaver
Figurtegning
Udkast til skulptur
Opg. menneskefigur i rødler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Installationskunst

Installation
Ark om installationskunst og analyse af samme
Analyse af et samtidsværk
Praktisk opgave: (planlagt) installation, der tematiserer et karakteristisk forhold i samtiden. Valgfri materialer (tegning, collage, fotomanipulation etc.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt

Tema: LANDSKAB med et twist. Der arbejdes med landskabet som  menneskets udvælgende blik på naturen/omgivelserne. Natur- og kulturlandskabet.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamensintro

Opsamling og eksamensintroduktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer