Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
Lærer(e)
|
Sanne Hansen
|
Hold
|
2024 id/G1G3 id/1 (G1G3 id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ultimate og boldbasis
Faglige mål:
- Kunne beherske grundlæggende teknik og taktik i ultimate. Teknik: pivotering, baghåndskast, forhåndskast, gribninger med pandekagegreb samt høje og lave gribninger. Taktik: personlig opdækning, angrebsåbninger (cut, stack)
- Kende til teamkohæsion, flow og teamdannelse (teamets udviklingsfaser). Kende til ultimatespillets historie samt særlige kendetegn med fairplay og et spil uden dommer.
Undervisningen:
Gennem forløbet arbejdes der med at koble teori og praktik, så eleverne oplever gruppeudvikling og kohæsion i praksis. Derudover er der fokus på at skabe et miljø, hvor eleverne er hovedansvarlige for, at teamet yder sit optimale.
Eleverne bliver bedømt på deres teammæssige såvel som tekniske og taktiske færdigheder. Grupperne vælger selv teknisk og taktisk fokus og skriver dette i drejebøgerne.Der arbejdes i teori og praksis med gruppeudvikling og opbygning af gruppen.
Teori der indgår i forløbet:
Almen teori:
Uddrag af afsnittene "Samarbejde og synergieffekt", "Når samarbejdet svigter", "Kohæsion - sammenhold" i "Holdidrættens psykologi" fra Gyldendals Idrætsportal. Ca. 4 sider.
Disciplinspecifik teori:
Introduktion til ultimate = ca. 2 sider. Sammenskrevet fra følgende tre kilder:
Idrætsportalen, Systime
DFSU.dk: Ultimatekompendium: http://kortlink.dk/w73w
Reglement: http://kortlink.dk/w7vx
Idrætsportalen – Ultimate – Øvelsesbank = ca. 2 sider. Herfra er følgende øvelser brugt:
Kast- og gribeøvelse
Tremandsmarkeringsøvelse
Præcisionskast
Incut
Discduel
Stack
Derudover: udvalgte teknik-videoer fra Youtube
I alt ca. 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65599397746",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65599397746",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65599397746"
}