Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Claus Peter Thormann
|
Hold
|
2024 ma/p (1p ma, 1p max)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
I-bog: Kernestof Mat1 hf (2. udgave)
I undervisningen er brugt følgende i-bog, som ikke kan medbringes og opbevares lokalt, og som derfor må tilgås online under delprøve 2 til terminsprøve og til skriftlig eksamen:
iBog: Kernestof Mat1 hf (2. udgave)
af Per Gregersen og Majken Sabina Skov
https://kernestof-mat1-hf-2.praxis.dk/1
Ud over de angivne sidetal har vi arbejdet med udvalgte dele af værktøjskassen side 20-27 og træningssiderne.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Lineære funktioner, Nspire
Ligninger, regningsarternes hierarki, parentesregler, reduktion.
De 4 repræsentationsformer for en funktion: sproglig (ord), forskrift, tabel og graf.
Lineær funktion: forskrift, graf, sildeben, vækstegenskaber, betydningen af koefficienterne a og b samt to-punktsformlen for a og b.
Den lineære model og lineær regression.
Opstilling af en lineær model ud fra en kontekst.
Skæring mellem to linjer.
Introduktion til Nspire: ligninger, funktioner, grafer og lineær regression.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Procent, rente og eksponentiel funktion
Procent og rente:
Procent, fremskrivningsfaktor.
Renteformlen ( = kapitalformlen). At udregne K, at isolere K0 eller r eller n.
Eksponentiel funktion:
Forskrift, graf, grafisk betydning af a og b.
Bestemme forskriften: To-punkts-formlen, eksponentiel regression.
Eksponentiel model, eksponentiel vækst, fremskrivningsfaktor, vækstrate, procent.
Fordoblings- og halveringskonstant, ved aflæsning og beregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Geometri
Ensvinklede trekanter, skalafaktor.
Enhedscirklen, sinus, cosinus, tangens.
Retvinklede trekanter: Pythagoras' sætning, sinus, cosinus, tangens.
Konstruktion i Nspire med vilkårlige trekanter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Deskriptiv statistik
Population og stikprøve.
Ugrupperet observationssæt:
Variationsbredde, hyppighed, frekvens, typetal, middelværdi, ordning, kvartilsæt, kvartilbredde, pindediagram og boksplot.
Grupperet observationssæt:
Intervalhyppighed, intervalfrekvens, kumuleret frekvens, middelværdi, histogram, sumkurve, kvartilsæt, kvartilbredde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kombinatorik og sandsynlighedsregning
Kombinatorik: multiplikationsprincippet (både-og) og additionsprincippet (enten-eller), fakultet !, antal permutationer P(n, r) og antal kombinationer K(n, r). Pascals trekant.
Sandsynlighedsbegrebet.
To måder at fastlægge sandsynligheder: Sandsynlighed bestemt eksperimentelt (frekvenser) og sandsynlighed bestemt teoretisk (a priori = "på forhånd").
Sandsynlighedsfelt: udfaldsrum, udfald, sandsynligheder, summen af sandsynligheder. Hændelser, sandsynlighedsmodel.
Symmetrisk sandsynlighedsmodel.
Uafhængige hændelser (sandsynligheder ganges).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition til terminsprøven
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Annuitetsopsparing og -lån
Annuitetsopsparing:
Formlen for saldo umiddelbart efter sidste indbetaling.
Antallet af indbetalinger er 1 større end antallet af terminer.
Bestemme b, r eller n ved at løse en ligning i Nspire.
Annuitetslån:
Formlen for ydelse.
Bestemme G, r eller n ved at løse en ligning i Nspire.
Tilbagebetalingsskema for annuitetslån i Nspire.
Anvendt materiale:
”plus C hf (læreplan 2017)” af Bjarke Møller Madsen, Jens Studsgaard, Lars Peter Overgaard, Peder Dalby, Systime.
Afsnit 2.4.1: Annuitetsopsparing og -lån.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Repetition, klar til eksamen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66288709230",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66288709230",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66288709230"
}