Holdet 2024 ma/q - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Heidi Lentge
Hold 2024 ma/q (1q ma, 1q max)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro og ligninger
Titel 2 Lineære funktioner, koordinatsystem og grafer.
Titel 3 Geometri: trekanter og kirker
Titel 4 Procentregning og penge
Titel 5 Eksponentialfunktioner
Titel 6 Statistik, sandsynlighed og kombinatorik
Titel 7 Matematiske modeller
Titel 8 Supplerende: historisk matematik og beviser
Titel 9 Repetition, beviser og eksamensdispotioner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro og ligninger


Regningsarternes hierarki,
regning med parenteser samt regler for løsning af ligninger (1. grad)


Simpel algebraisk manipulation. Potens og rod.
Ligninger: Ligningsløsning i hånden og Træning i brug af Nspire til reduktion og ligningsløsning.

Materiale:
Dokumenter med regneregler og opgaver.
Dokumenter med intro til Nspire og ligningsløsning i Nspire.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hjemmesæt 1 30-08-2024
Hjemmeopgave 2 16-09-2024
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Lineære funktioner, koordinatsystem og grafer.

Punkter i et koordinatsystem til rette linjer gennem punkter.
lineære modeller: Træning afsætning af punkter i hånden på papir: Afsætning af punkter og tegning af grafer i koordinatsystem ud fra sildeben. 
Tegning af grafer i Nspire og tendenslinjer i Nspire ud fra datapunkter.

Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb.
Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære funktioner herunder anvendelse af regression i Nspire

Brug af autentisk data fra elevernes målinger af kropslængde.
Brug af to-punktsformlen til at beregne a og b.

Materiale:
Matema10k 3. udgave side 123-128
Dokument med forklaringer og opgaver om opgaveløsning med forskellige startinfo; tekst eller målepunkter.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hjemmeopgave 3 07-10-2024
Hjemmeopgave 4 21-10-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Geometri: trekanter og kirker

Forløbet er kørt som en vekselvirkning mellem at konstruere trekanter i Nspire (eller Geogebra), se på teori om ensvinklede og retvinklede trekanter og regne opgaver.

Trigonometri: Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning.
Øvelse med at tage billeder af trekanter på skolen og efterfølgende importere billeder i nspire og finde vinkler og længder.
Konstruktion af vilkårlige trekanter med geometriprogram i Nspire.
Aflæsning af sin og cosinus i enhedscirklen. Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter.
Bevis for enten 180 grader i trekant eller Pythagoras.
Gruppeopgave om arealberegning på kirke vha. trigonometri.

Materiale:
Matema10k: side 74-80, 99-100, 105-106
Dokument med opgaver om aflæsning af sin og cosin i enhedscirkel med link til interaktivt program i Geogebra.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Videogennemgang af bevis 04-11-2024
Hjemmeopgave 5 04-11-2024
Hjemmeopgave 6 19-11-2024
Hjemmeopgave 7-geometri kirkeprojekt 02-12-2024
Hjemmeopgave 8 22-12-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Procentregning og penge

Procent- og rentesregning: Procentregning. Relativ vækst, vækstrate, fremskrivningsfaktor, renteformlen.
Projekt om banker, lån og opsparing:

Materiale:
Matema10k, side 51-69
Powerpoint om procentregning og penge
Interaktive opgaver fra Praxis online
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Eksponentialfunktioner

• Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved eksponentialfunktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb.
Elementære egenskaber ved log 10.
Simpel matematisk modellering med anvendelse af  eksponentialfunktioner, herunder anvendelse af regression.
Brug af autentisk data om b.la. smittespredning.
Klasseøvelse med at finde ølskums halveringstid.
Aflæsning på grafer af halveringstid og fordoblingstid.
Beregning af halveringstid og fordoblingstid.
Beregning af vækstrate ud fra a-værdi.

Materiale:
Matema10k 3. udg. side 137-140, 143-144, 151-152
Dokumenter med autentisk data.
Dokumenter med eksempler og opgaver fra andre bøger.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Statistik, sandsynlighed og kombinatorik

Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple statistiske deskriptorer.

Sandsynlighedsregning: Sandsynlighed, sandsynlighedsfelt, herunder symmetrisk sandsynlighedsfelt. Kombinatorik: multiplikationsprincippet (både-og) og additionsprincippet (enten-eller), fakultet !, antal permutationer P(n, r) og antal kombinationer K(n, r). Pascals trekant.
Der er arbejdet med at tegne chancetræer i hånden og aflæse kombinationer og samlet sandsynlighed ud fra chancetræer.

Vi har arbejdet med deskriptiv statistik for ugrupperede observationer:
begreberne middelværdi, frekvens, hyppighed, søjlediagram, median, kvartilsæt, udvidet kvartilsæt og boksplot, men ikke højreskæv og venstreskæv.
Tolkning af boksplot, og kort om hvordan man sammenligner to boksplot.

Tegne boksplot i hånden og i Nspire.


For deskriptiv statistik med grupperede observationer har vi set på, hvordan man laver  intervaller, intervalhyppighed, intervalfrekvens, kumuleret frekvens, sumkurve og kvartilsæt, Der er tegnet sumkurver i hånden og arbejdet med at aflæse sumkurver.

Vi har arbejdet med stoffet ud fra gennemgang, arbejdsark og opgaveregning,
Forløbet er afviklet ved at vi har set på eksempler og regnet opgaver.


Materiale
Matema10k 3. udg. s. 243-248, 252-260, 272-279
Autentisk datasæt med skostørrelser og højder
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Matematiske modeller

Repetition af  forskellige funktionstyper, der kan bruges i modeller, og introducerer nye
funktionstyper og hvordan de tegnes i Nspire.
Import af data fra opgaver, plotning af grafer og punkter i Nspire. Brug af tendenslinje-værktøj og tolkning af funktionsudtryk.

Materiale
Dokumenter med data af forskellige typer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Supplerende: historisk matematik og beviser

Beviset for Pythagoras vha. geometri og arealer.
Eleverne så en video med flere forskellige måder at lave beviset på, vælge et og gentage beviset på en tavle og vha. at klippe det ud i karton.

Supplerende stof
- Bevis for Pythagoras lærersætning.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Repetition, beviser og eksamensdispotioner

Eleverne arbejder med gamle eksamensopgaver som træning inden den skriftlige eksamen.

Eleverne arbejder i par med at træne beviser for topunktsformler og pythagoras på tavler.

Eleverne arbejder i mindre grupper med dispositioner til eksamensspørgsmålene og fremlægger for klassen.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgaver i arbejd selv modul 02-05-2025
Opgaver til arbejd selv moduler 02-05-2025
Hjemmeopgave 16 04-05-2025
Hjemmeopgaver 17 13-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer