Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Elin Støvring Maymann
|
Hold
|
2024 ma/r (1r ma, 1r max)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Lineære funktioner og intro til matematik
Vi har arbejdet meget med funktionsforskrifter og tegning af grafer herudfra. Der har desuden været fokus på bogstavregning og regneregler. Desuden har vi gennemgået de centrale ting omkring den lineære funktion.
Faglige mål
- beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Tal og algebra
̶ Tallene: Hele, rationale og reelle tal. Regningsarternes hierarki. Simpel algebraisk manipulation.
̶ Ligninger: Ligningsløsning med analytiske, grafiske og digitale metoder.
Funktioner
̶ Funktioner: Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved lineære funktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb. Simpel matematisk modellering med anvendelse af lineære funktioner, herunder anvendelse af regression.
Supplerende stof
- Bevis for topunktsformlen for lineære funktioner
Materiale
Plus HF C ibog (2024)(systime) 1. Lineære funktioner
Plus HF C 6.1 Grundlæggende regneregler
Plus HF C 6.4 Ligninger med en ubekendt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Statistik
Forløbet er gennemført som selvstudie fra elevernes side, hvor de har skiftedes med at læse stoffet og regne opgaver.
Faglige mål
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ læse og anvende enkle tekster med matematikfagligt indhold
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
Kernestof
Sandsynlighedsregning og statistik
̶ Deskriptiv statistik: Beskrivelse og grafisk repræsentation af ugrupperet og grupperet observationsmateriale, simple statistiske deskriptorer.
Materiale
Plus C HF 4. Deskriptiv statistik
- dog ikke afsnit 4.3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Geometri
Forløbet er kørt som en vekselvirkning mellem at konstruere trekanter i geogebra og se på teori om ensvinklede og retvinklede trekanter. Beviset for Pythagoras er lavet vha. at klippe det ud i karton.
Faglige mål
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
Kernestof
Geometri og trigonometri
̶ Trigonometri: Trekanter, herunder ensvinklede og retvinklede trekanter. Pythagoras’ sætning. Sinus, cosinus og tangens anvendt på retvinklede trekanter. Konstruktion af vilkårlige trekanter med dynamisk geometriprogram.
Supplerende stof
- Bevis for trigonometriske relationer i retvinklede trekanter.
- Bevis for Pythagoras lærersætning.
Materiale
Plus C HF 3. Trigonometri
Konstruktion af trekanter i GeoGebra af Mikkel Stouby Petersen:https://www.geogebra.org/m/y3btkexh#material/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Procentregning og renteformlen
Forløbet er afviklet med eksempler på de forskellige formler og opgaveregning.
Faglige mål
- benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
Kernestof
Tal og algebra
̶ Procent- og rentesregning: Procentregning. Relativ vækst, vækstrate, fremskrivningsfaktor, renteformlen.
Materiale
Plus C HF 6.4 Procentregning
Plus C HF 2.6 Lån og renter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksponentielle funktioner
Forløbet er afviklet med eksempler, formler og beviser. Desuden har vi arbejdet induktivt ifht grafens forløb og fordoblings-/halveringskonstanten.
Faglige mål
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning og modellering
̶ følge og gennemføre enkle matematiske ræsonnementer og udvalgte beviser
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
̶ benytte og oversætte mellem repræsentationer af matematiske objekter
̶ anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
̶ opstille, bearbejde og fortolke enkle eksempler på matematiske modeller til beskrivelse af fænomener inden for forskellige fagområder samt diskutere modellers anvendelse og rækkevidde
̶ formidle emner med matematikfagligt indhold mundtligt og skriftligt
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
Tal og algebra
̶ Tallene: Hele, rationale og reelle tal. Regningsarternes hierarki. Simpel algebraisk manipulation. Potens og rod.
Funktioner
̶ Funktionsbegrebet. Karakteristiske egenskaber ved eksponentialfunktioner samt grundtræk af deres grafiske forløb. Elementære egenskaber ved log (ti-talslogaritmen) . Simpel matematisk modellering med anvendelse af eksponentialfunktioner, herunder anvendelse af regression.
Supplerende stof
Bevis for to-punktsformlen
Materiale
plus C HF 2. Eksponential funktioner
Kun afsnit 2.1-2.5
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Sandsynlighedsregning
Forløbet er afviklet ved at vi har set på eksempler og regnet opgaver.
Faglige mål
Eleverne skal kunne
̶ beskrive grundlæggende matematiske begreber, teorier og metoder samt kunne anvende dem i problemløsning
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
Kernestof
Sandsynlighedsregning:
Sandsynlighed, sandsynlighedsfelt, herunder symmetrisk sandsynlighedsfelt. Kombinatorik, herunder kombinationer.
Materiale
Kernestof Mat1, hf (2. udgave) side 64-75
4. Sandsynlighedsregning
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Polynomier
Vi har undersøgt polynomier og især andengradspolynomiet. Herunder har vi undersøgt udseende og hvordan toppunkt og rødder beregnes.
Faglige mål
̶ forstå og anvende matematisk symbol- og formelsprog
anvende digitale værktøjer til modellering og matematisk problemløsning
̶ benytte matematik som middel til at løse enkle problemer inden for faget selv og i relation til omverdenen
Supplerende stof
- Andengradspolynomiet og dets graf, bestemmelse af toppunkt og rødder. Kort snak om polynomier generelt og antallet af deres rødder.
Materiale
Andengradspolynomier.pdf, som er vedhæftet.
|
Indhold
|
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66288723911",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66288723911",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66288723911"
}