Holdet 2024 nf/p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Birgit Andresen, Julie Hall, Malene Schultz
Hold 2024 nf/p (1p nf, 1p nf-bi, 1p nf-bix, 1p nf-ge, 1p nf-ke, 1p nf-kex)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand og nedbør
Titel 2 Atomets opbygning og det periodiske system
Titel 3 Ioner, ionforbindelser, syrer og baser, pH
Titel 4 Kemiske mængdeberegninger og titrering
Titel 5 Kost og sundhed
Titel 6 Prævention og sexsygdomme
Titel 7 DNA og gener
Titel 8 Bæredygtig energi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand og nedbør

Geografi:
Vi startede med at arbejde med vandets kredsløb, eleverne tegnede deres egen model af kredsløbet. Derefter uddybede vi dele af kredsløbet (nettonedbør og nedsivning) og arbejdede med begreberne porøsitet og permeabilitet i forhold til jordbundstyperne sand- og lerjord.
Hvor finder man disse to jordbundstyper? Vi arbejdede med det typiske Vestdanske istidslandskab (smeltevandssletten) og det typiske Østdanske landskab (bundmoræne).
Vi fortsatte med nedbørsdannelse samt nedbørstyperne konvektionsregn og stigningsregn.
Vi sluttede forløbet af med at arbejde med hvad der kan true kvaliteten af vores drikkevand.

Alverdens Geografi s. 66-69 (vandets kredsløb), s. 65 samt 68-69 (grundvand og nedsivning), s. 250-254 samt 258-259 (istidslandskaber), 39-44
https://www.youtube.com/watch?v=2CZaKOWlKwc (Undervisningslokalet, Vandets kredsløb)
https://video.ku.dk/video/59649664/grundvandet-i-danmark
https://www.youtube.com/watch?v=YJKgCnLiaok (porøsitet og permeabilitet)
https://www.undervisningslokalet.dk/nedboer-og-aarstider/#Nedboersdannelse (Undervisningslokalet, Nedbørsdannelse)
DR udsendelse: Jorden kalder, 26.8.2024, Er vores drikkevand i fare?

Eksperimentelt arbejde:
Forsøg: Infiltrationshastigheder i to jordprøver
Forsøg: Kondensationforsøg

Ekskursion til Ullerød Vandværk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ioner, ionforbindelser, syrer og baser, pH

Journaler:
Rødkål
Fældningsreaktioner og pH-målinger
NaCl i vand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kemiske mængdeberegninger og titrering

Kemiske mængdeberegninger:
m = n*M
n= c*V
Journaler:
Natron
Saltindholdet i smør
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kost og sundhed

Geografi:
Vi startede med at arbejde med hvorfor temperaturerne er forskellige på Jorden og vi lavede forsøg om albedo samt hvilken betydning solvinklen har for den mængde energi der overføres fra Solen til Jorden. Dernæst arbejdede vi med klimazoner og plantebælter. Så gik vi videre med tryk og vind. Vi zoomede i resten af forløbet ind på de to lande Danmark og Niger. Hvordan er de klimatiske betingelser for landbrug i Danmark (tempereret klima, vestenvindsbæltet, nedbørstyperne stigningsregn, konvektionsregn og frontregn)? Hvordan er de klimatiske betingelser for landbrug i Niger (ITK-zonen, konvektionsregn)? Hvordan er de jordbundsmæssige betingelser for landbrug i de to lande? Hvilke dyrkningssystemer findes der? Vi rundede landbrugsdelen af med at se en kort film om The Green Wall i Sahel og læse om hovedpointerne i Den grønne trepartsaftale. Vi fortsatte med demografi (fødsels- og dødsrate, befolkningstilvækst, den domgrafiske transition, befolkningspyramider). Vi arbejdede lidt med erhvervsstruktur, BNP og HDI. Vi sluttede forløbet af med at kigge på sult og fejlernæring samt hvordan den typiske kost er sammensat i lande som Danmark og Niger.

Materiale:
”NF i HF”, Astrid Leick Siegumfeldt m.fl., Gymnasieforlaget 2024:
s. 26, 28,
Alverdens Geografi, s. 48-53 (klimazoner og plantebælter), 33-38 (tryk og vinde), s. 32 (kyst- og fastlandsklima), s. 44-45 (ITK-zonen), 83-87 (demografi), 100-103 (befolkningspyramider), 105-106 (erhvervsstruktur)
Tekstuddrag om jorde og plantenæringsstoffer i Danmark samt i troperne fra https://naturgeografiportalen.systime.dk

Øvelser og eksperimentelt arbejde:
- Forsøg: Albedo
- Forsøg: Solvinkel
- Øvelse: Klimazoner og plantebælter
- Forsøg: varmekapacitet sand og vand
- Øvelse: Klimaet i Niger med tre hydrotermfigurer
- Øvelse: Demografisk data for Danmark, Niger og 4 selvvalgte lande
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Øvelser albedo og solvinkel 24-10-2024
Varmekapacitet for vand og sand 04-11-2024
Journal: Natron 10-11-2024
DNA forsøg 03-12-2024
Journal: Saltindholdet i smør 20-12-2024
Puls og blodtryk 26-01-2025
Opgave befolkningsdata 27-01-2025
Blodsukker 31-01-2025
Fedt i chips 31-01-2025
1p Sukkerindhold i sodavand 02-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 52 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Prævention og sexsygdomme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Bæredygtig energi

Vi startede forløbet med at arbejde med energiforbrug og anvendelse af energikilder i Danmark og globalet set. Vi trænede figurlæsning og brugte figurer fra bl.a Energistyrelsen, Energistatistik og Energy Institute. Vi repeterede strålings- og energibalancen og fokuserede på drivhuseffekten og drivhusgasserne. Eleverne lavede en opgave, hvor de skulle indhente data for samlet CO2 udslip og udslip pr. indbygger for udvalgte og selvvalgte lande. Dernæst arbejdede vi med oliedannelse og der blevet lavet forsøg om oliemigration. Forbruget af fossil energi påbvirker kulstofkredsløbet, så det arbejdede vi også med. Dernæst om nogle af de konsekvenser global opvarmning fører med sig. Vi lavede en fællesrapport ud fra et demonstrationsforsøg om grønlandspumpen og sluttede af med at aleverne i grupper arbejdede med en vedvarende energikilde (solenergi, vindenergi, vandkraft og geotermi).

Alverdens Geografi s. 223-225 (kun øverste venstre afsnit)
Alverdens Geografi s. 54-55 (Strålingsbalancen og drivhuseffekten)
Alverdens Geografi s. 56 og 57 (Drivhusgasserne)
Hjemmeside til undersøgelse af udledning af drivhusgasser: https://ourworldindata.org/co2-and-greenhouse-gas-emissions
https://nbvm.no/dk/oil_gas_dk.html
Alverdens Geografi s. 225-229 (oliedannelse)
Alverdens Geografi s. 57 (kulstoffets kredsløb)
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=QRgzTl7wHDM video der viser nogle af konsekvenserne ved global opvarmning
https://www.youtube.com/watch?v=UuGrBhK2c7U&t=1s video der forklarer den termohaline cirkulation og grønlandspumpen
https://energinet.dk/energisystem_fullscreen
http://fremtidensenergi.dk/

Eksperimentelt arbejde:
Forsøg oliemigration
Demonstrationsforsøg Grønlandspumpen
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forsøg oliemigration 16-03-2025
Video gæring 18-03-2025
Gæring og destillation beregning 20-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer