Holdet 2024 nf/r - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Adam Ring, Birgit Andresen, Klaus Mikael Sigh
Hold 2024 nf/r (1r nf, 1r nf-bi, 1r nf-bix, 1r nf-ge, 1r nf-ke, 1r nf-kex)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Vand og klima
Titel 2 Rent vand - Teglgårdssøen som badesø!
Titel 3 Atomets opbygning og det periodiske system
Titel 4 Ioner, ionforbindelser, syrer og baser, pH
Titel 5 Sundhed - kost og motion
Titel 6 Kemiske mængdeberegninger og titrering
Titel 7 Befolkning og fødevarer
Titel 8 Liv - det genetiske ophav
Titel 9 Energi og klimaforandringer
Titel 10 Energi og klimaforandringer
Titel 11 Test dine gener
Titel 12 Repetition og opsamling - forberedelse til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Vand og klima

Geografi

Vi har arbejdet med danskernes vandforbrug herunder skjult/virtuelt og direkte vandforbrug med beregning af eget vandforbrug. Fokus på bæredygtig vandindvinding. Forsøg med vand- og jords varmekapacitet i relation til kyst og fastlandsklima. Grundvandsdannelse og områders risiko for grundvandsforurening ift. de sandede- og lerede jord. Nedbørsdannelse og nedbørstyper i Danmark. Vandbalancen i Danmark og Nordindien. Istidslandskaber og jordbundstyper i Danmark med fokus på dødislandskabet og dannelsen af Teglgårdssøen

Øvelser/forsøg/feltarbejde/undersøgelser

Øvelse – Water footprint – beregn dit samlede vandforbrug  
Forsøg med varmekapacitet
Permeabilitet – vandets bevægelse i jorden
Kondenseringsforsøg - nedbør i Danmark
Vandbalance_Danmark & NV-Indien
”Geografi arbejdspapir til miniprojekt” + sedimentprøve/bakke (Teglgårdssøen)

Kernestof

Geografi

- vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
- Jordens og landskabernes processer
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed


Faglige mål

- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra
biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i
laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge
mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers
lokale konsekvenser
- Undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 71 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Rent vand - Teglgårdssøen som badesø!

Vi retter fokus på, hvordan Teglgårdssøen er gået fra en almindelig dansk sø til en ren badesø

I forløbet arbejdes der med følgende:
- Søen som økosystem
- Abiotiske og biotiske faktorer
- Celler - dyrecelle vs plantecelle
- Transport over cellemembranen
- Fødekæder - primærproduktion, BPP og NPP
- Næringssalte, begrænsende faktorer og den onde cirkel
- Sigtdybde, lyskompensationdybden og klorofyl
- Biomanipulation
- Fotosyntese og respiration
- Springlag


Forsøg:
- Mikroskopering af vandpest og kindepithel samt osmose i gulerødder

- Fotosyntese og respiration

- Undersøgelse af Teglgårdssøen
*Nygaards algeindeks
*Ilt (top vs bund)
*Temperatur (top vs bund)
*Sigtdybde
*Klorofylkoncentration
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ioner, ionforbindelser, syrer og baser, pH

Journaler:
Rødkål
Fældningsreaktioner og pH-målinger
NaCl i vand
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Sundhed - kost og motion

Vi retter fokus på to områder af fysiologien:
1. Overvægt og diabetes
2. Ultraløberen

I forløbet arbejder vi derfor med:
- Energibalance og overvægt
- Makronæringsstoffernes opbygning (fokus på kulhydrater)
- Fordøjelsen (fokus på kulhydrater). Herunder om enzymer.
- Regulering af blodsukkeret (Insulin, glukagon og AMPK)
- Analyse af sundhedsdata (Kondital, BMI, fedtprocent og blodtryk)
- Diabetes (fokus på type 2)

- Hjertet og blodkredsløbet
- Lungerne
- Aerob vs anaerob energiomsætning (respiration og mælkesyregæring / produktionen af laktat)
- "Mødet med muren"

Forsøg:
- Energiberegninger på eget indtag og forbrug
- Sundhedstest (BMI, fedtprocent, kondital og blodtryk)
- Kost og blodsukker

- Fysisk aktivitet og puls
- At holde vejret (puls og iltmætning)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kemiske mængdeberegninger og titrering

Kemiske mængdeberegninger:
m = n*M
n= c*V
Journaler:
Natron
Saltindholdet i smør
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Befolkning og fødevarer

Forløbet har haft fokus på klimaets påvirkning af befolkningens levevilkår, herunder fødevareproduktionen. Vi har stillet skarot på fødevareproduktion, herunder fødevarers CO2-udledning. Bæredygtig fødevareproduktion. Klima- og plantebælter i relation til dyrkningsgrundlaget. Fordele og ulemper ved konventionel og økologisk landbrug. Tema om befolkningsudvikling i Indien og undersøgelse af de to indiske provinser Punjab og Rajastan ift. den grønne revolution og ITK-zonens betydning for landbruget. Den demografiske transitionsmodel, erhvervsudvikling og befolkningspyramider

Forsøg/øvelser/undersøgelser

Solen og Jorden_globusøvelse
Forsøg om Albedo
Undersøgelse af befolkningsdata (Indien)
Undersøgelse af to provinser i Indien
Øvelse vandbalancen i Nordvestindien  
Øvelse de sundeste i Danmark


Geografi

Kernestof

- vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
- Jordens og landskabernes processer
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed
befolkningsforhold, byudvikling og erhverv i en globaliseret verden.

Faglige mål

- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra
biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i
laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge
mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers
lokale konsekvenser
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 46 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Liv - det genetiske ophav

I forløbet ser vi på, hvordan menneskets gener er med til at forme individets udseende, kundskaber og psyke, samt hvordan man kan undersøge menneskets gener.

Vi arbejder således med:
- Kønnet vs ukønnet formering
- Cellers opbygning
- DNA´s struktur
- Gener
- Monogen nedarvning
- Krydsningsskemaer
- Proteinsyntesen og mutationer - herunder om den genetiske kode
- Arv vs miljø
- Gelelektroforese
- rtPCR (qPCR)

OBS: De genetiske test behandles i forløbet "Test dine gener"

Forsøg:
- Isolering af DNA fra løg
- PTC og lysten til kål
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Energi og klimaforandringer

GEOGRAFI

Forløbet tager udgangspunkt i de globale klimaforandringer. Fokus på drivhuseffekten og drivhusgassers effekt på temperaturen med inddragelse af strålingsbalancen lokalt (feltmålinger) og globalt. Danmarks- og verdens energiforbrug med vægt på fossile- og grønne energiformer. Oliedannelse i relation til kulstofkredsløbet. Grønlandspumpen og den termohaline cirkulation.  


Forsøg/feltarbejde geografi

Feltøvelse og opgave_strålingsbalance
Forsøg med oliemigration
Grønlandspumpen (journalforsøg)

Geografi

Kernestof

- vejrforhold, klima, klimaændringer og vandressourcer
- Jordens og landskabernes processer
- natur- og menneskeskabte stofkredsløb og energistrømme
- naturbetingede ressourcer, produktion, teknologi og bæredygtighed

Faglige mål

- beskrive enkle problemstillinger af såvel enkel- som fællesfaglig karakter ved anvendelse af viden, modeller og metoder fra
biologi, geografi og/eller kemi
- gennemføre og dokumentere empiribaseret arbejde af kvalitativ og kvantitativ karakter under hensyntagen til sikkerhed i
laboratoriet og i felten
- præsentere, vurdere og formidle data fra empiribaseret arbejde, herunder beskrive og forklare enkle sammenhænge
mellem det empiribaserede arbejde og viden, modeller og metoder fra fagene
- indsamle, vurdere og anvende biologi-, geografi- og kemifaglige tekster og informationer fra forskelige typer af kilder
- udtrykke sig mundtligt og skriftligt ved brug af fagenes begreber og repræsentationer
- sætte lokale natur- og samfundsmæssige forhold ind i en regional eller global sammenhæng og forstå globale processers
lokale konsekvenser
- undersøge problemstillinger samt udvikle og vurdere løsninger, hvor fagenes viden og metoder anvendes.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Forsøg med havstigninger 27-03-2025
Gæring og destillation beregning 30-03-2025
Tværfagligt projekt 08-04-2025
Journal: Polære og upolære stoffer 08-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Test dine gener

Opsamling på genetik
Vi ser på hvordan man kan undersøge menneskets gener ved at inddrage moderne genteknologiske undersøgelser som gel-elektroforese og qPCR.
Vi kigger tilbage på Nygårds Algeindeks og taler om algernes tilpasninger (og altså deres genetiske forskelle) samt diskutere risikoen for at udvikle diabetes type 1 på grund af ens gener.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer