Frederiksborg Gymnasium og hf
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Frederiksborg Gymnasium og hf
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2q ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25 - 2025/26
Institution
Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau
K og S faggrup. -
Lærer(e)
Johan Kirkegaard, Marie Krarup, Michael Berg
Hold
2024 ks/q (
1q ks
,
1q ks-hi
,
1q ks-re
,
1q ks-sa
,
2q ks
,
2q ks-hi
,
2q ks-re
,
2q ks-sa
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Fra Romerriget til renæssancen
Titel 2
1. Verdenskrig
Titel 3
Politik og ideologier
Titel 4
Islam
Titel 5
Arbejderbevægelsen
Titel 6
Det onde samfund - Nazismens vej til magten
Titel 7
Nynazisme i Tyskland ( Det onde samfund)
Titel 8
RE Fællesfagligt KS1 Jødedom og etik
Titel 9
Jødedom og etik
Titel 10
Det gode samfund
Titel 11
Kristendom
Titel 12
Det gode liv - Velfærdsstatens historie
Titel 13
Senmoderne religiøsitet
Titel 14
Enkeltfaglig: Økonomi i Danmark
Titel 15
Kristendom
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Fra Romerriget til renæssancen
Forløbet introducerer eleverne til historiefaget og beskæftiger sig med lange linjer fra Romerriget over Renæssancen og vi diskuterer mulige betydninger for vores samfund i dag. Vi arbejder med anvendelsen af kilder, historiebrug og remediering af historie. I forløbet berøres følgende emner:
-Romerrigets opståen
- Det politiske system i Romerriget
- Senkejserriget og forklaringer på Romerrigets storhed og fald.
-Tanker fra renæssancen om samfundets opbygning
-Reformation, renæssance og videnskab
Faglige mål i fokus:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne.
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof i fokus
̶ hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
̶ forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ ̶ politiske og sociale revolutioner
̶ ̶ historiefaglige teorier og metode
Indhold
Kernestof:
Historiefaglig-arbejdsbog-s.-16-17.pdf
Øvelse – Fortid og historie.docx
På sporet af Romerriget - s. 6-11.pdf
På sporet af Romerriget - s. 12-47.pdf
Øvelse - De puniske krige.docx
Øvelse - Det politiske system.docx
Læs s. 49-53 i "På sporet af Romerriget"
Øvelse - Octavian til Augustus.docx
Kildekritiske begreber.docx
Læs "Res Gestae" på s. 55-57 i bogen.
Kildeøvelse - Res Gestae.docx
Øvelse - Primaportastatuen.docx
Øvelse - Slaver i Romerriget.docx
Læs s. 102-104 i "På sporet af Romerriget"
Kildeøvelse - Varro og Cato om slaver.docx
Læs s. 81-85 i "På sporet af Romerriget"
Øvelse - Slaver til en romersk gårdejer.docx
Øvelse - Familie i Romerriget.docx
Læs s. 87-88 i "På sporet af Romerriget".
Opgave - Romer søger ægtefælle.docx
Plinius den yngre - om sin hustru.docx
Læs s. 71-74 i "På sporet af Romerriget"
Øvelse - Roms fald.docx
Opsamling Romerriget 1q
Renæssance, Reformation og Rejser p. 98-108.pdf
Intro Middelalderen.pptx
Øvelse - Tanker om samfundsformer.docx
Reformation_Verdens_Historie p. 108-114.pdf
Læsespørgsmål s. 108-112.docx
Opbrud i den romersk-katolske kirke.docx
Reformationens betydning i dag.docx
Verdenshistorie 1 114_117 ny.pdf
Øvelse - den ændrede verdensopfattelse.docx
Dommen mod Galilei + Galileis afsværgelse.docx
Øvelse - Renæssance og videnskab.docx
Overblik 113_115.pdf
Overblik 119_122.pdf
Øvelse - Oplysningstiden.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
1. Verdenskrig
Forløbet beskæftiger sig med mulige forklaringer på udbruddet af første verdenskrig og herved berøres også begrebet imperialisme. Desuden beskæftiger vi os med teknologiens indflydelse på krigens udbrud og forløb og vi arbejder med at analysere kilder, samt at styrke vores historiebevidsthed.
Faglige mål i fokus:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶redegøre for sammenhænge mellem den lokale, nationale, regionale, europæiske og globale udvikling
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
Kernestof i fokus
-hovedlinjer i Danmarks, Europas og verdens historie fra antikken til i dag
-forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- Globalisering
Indhold
Kernestof:
Brug mindst 15 minutter på at undersøge hvad 1. verdenskrig gik ud på.
Imperialisme Overblik, Verdenshistorien i korte træk 138_143.pdf
Imperialisme og 1. Verdenskrig.docx
Grundbog til historie, s. 117-122.pdf
At skrive en redegørelse.docx
Kilde, Stefan Zweig om begejstring ved udbruddet af 1. verdenskrig.pdf
Kildeøvelse - Stefan Zweig.docx
1 verdenskrig_Bryld_verden_efter_1914.pdf
Øvelse - årsager til udbruddet af 1. verdenskrig.docx
Michael Klos, den 1. verdenskrig (systime), s 91-95 - skyttegravskrigen.pdf
Øvelse - skyttegravskrigene.docx
The Real Story of the Christmas Truce
I årets sidste modul skal vi quizze historisk og om jul
Kilder, Livet ved fronten.pdf
Ingen lektier. Der udleveres en grundbog i timen.
Rel C 92-94.pdf
Øvelse - Kildeproduktion (Livet ved fronten).docx
Øvelse: Statsministerens nytårstale
Kære 1q,
Øvelse - Krigens forløb.docx
Øvelse - USA_s syn på krigen.docx
Fokuspunkter i lektien:
Øvelse 1: AndenAnders "Anden" Matthesen om at stemme, stoffer, forbud, offermentalitet, mm..
Øvelse 2: Ideologiskema "liberalisme" og "konservatisme"
Luk samfundet op, 4. udgave; sider: 100-111
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, forlaget Columbus 2021
Luksamfundetop100til111.pdf
Læs disse sider igen:
HF-Store skriftlige opgaver - HO
Opgaveformuleringer 1q_2025.docx
Historieopgaven datoer mm 1q 2025.docx
Historieopgave pp.pptx
Kort guide til fodnoter og litteraturliste 1q.docx
Kilde 3. Wilsons 14 punkter fra januar 1918, www.his2rie.dk, 1. verdenskrig.docx
Kildeøvelse – Wilsons 14 punkter.docx
Øvelse - Versaillestraktaten.docx
Grundbog s. 108-109
Læsespørgsmål til teksten i grundbogen:
Søgetips til historieopgaven_2025.pdf
Pelle dragssted om fagforeninger
Vi udfylder skemaet færdigt
Ideologi for dummies.docx
Øvelse: Socialisme kontra konservatisme
Skema ideologier.docx
Industrialismens arbejderklasse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Politik og ideologier
I forløbet stifter eleverne bekendtskab med ideologierne (liberalisme, konservatisme og socialisme) og ideologiske forgreninger, herunder populisme. Eleverne får viden om danske partier, og hvordan de fordeler sig fordelings- og værdipolitisk samt indblik i dansk politik lige nu, der for første gang i mange år består af en flertalsregering over midten af dansk politik. Gennem forløbet har vi talt om aktuelle politiske problemstillinger ud fra øvelsen ”dagens tegning.”
I forløbet får eleverne indblik i politiske styreformer, med fokus på demokrati, herunder direkte og repræsentativt demokrati, og konkurrence- og deltagelsesdemokrati. Som del af arbejdet med demokrati laver eleverne en innovativ øvelse i forhold til, om det danske demokrati er i krise og hvordan det kan styrkes.
Desuden ser vi på danske politiske beslutningsprocesser i Folketinget, og magtens tredeling og politiske deltagelsesmuligheder. Som del af forløbet indgår også påvirkningen af bl.a. EU på dansk politik.
Forløbet er enkeltfagligt i samfundsfag.
Fokuspunkter:
- Politiske ideologier og partier, herunder liberalisme, socialisme, konservatisme og ideologiske forgreninger, herunder populisme
- Fordelings- og værdipolitik
- Ligestilling mellem kønnene
- Kvalitativ metode med politisk portræt af en klassekammerat
- Politiske styreformer (demokrati og autokrati)
- Magt
- Politisk deltagelse
- Regering og Folketinget
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark
Kernestof i forløbet:
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng
Indhold
Kernestof:
Kilder, Livet ved fronten.pdf
Ingen lektier. Der udleveres en grundbog i timen.
Rel C 92-94.pdf
Øvelse - Kildeproduktion (Livet ved fronten).docx
Øvelse: Statsministerens nytårstale
Kære 1q,
1 verdenskrig_Bryld_verden_efter_1914.pdf
Øvelse - Krigens forløb.docx
Øvelse - USA_s syn på krigen.docx
Fokuspunkter i lektien:
Øvelse 1: AndenAnders "Anden" Matthesen om at stemme, stoffer, forbud, offermentalitet, mm..
Øvelse 2: Ideologiskema "liberalisme" og "konservatisme"
Luk samfundet op, 4. udgave; sider: 100-118
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, forlaget Columbus 2021
Luksamfundetop100til111.pdf
Læs disse sider igen:
HF-Store skriftlige opgaver - HO
Opgaveformuleringer 1q_2025.docx
Historieopgaven datoer mm 1q 2025.docx
Historieopgave pp.pptx
Kort guide til fodnoter og litteraturliste 1q.docx
Kilde 3. Wilsons 14 punkter fra januar 1918, www.his2rie.dk, 1. verdenskrig.docx
Kildeøvelse – Wilsons 14 punkter.docx
Øvelse - Versaillestraktaten.docx
Grundbog s. 108-109
Læsespørgsmål til teksten i grundbogen:
Søgetips til historieopgaven_2025.pdf
Pelle dragssted om fagforeninger
Vi udfylder skemaet færdigt
Ideologi for dummies.docx
Øvelse: Socialisme kontra konservatisme
Skema ideologier.docx
Industrialismens arbejderklasse.docx
Læs side 97-98 i grundbogen. Religiøs praksis (Grundbog til religion C s. 97-98).pdf
Skitse til historieopgavens opbygning.docx
Analyseark - kildekritik.docx
Leve- og arbejdsvilka_r 2. halvdel af 1800-tallet.docx
Kildeøvelse - Christian Christensen.docx
Kære 1q
Øvelse 1: Pararbejde fordelings og værdipolitik.docx
Øvelse 2: Starterpack for partiet
Luksamfundetop112til120.pdf
Øvelse 1: Ligestilling i Danmark
Fokuspunkter i dagens lektie (vedhæftet som pdf):
Køn og ligestilling 91-95.pdf
Køn og ligestilling; sider: 91-95
Anna Storr-Hansen, Kia Ditlevsen, Tine Studstrup, Forlaget Columbus
Arbejderbevægelsens etablering i Danmark.docx
Arbejderbevægelsens tidlige historie.docx
Øvelse - Arbejderbevægelsen etablering i Danmark.docx
Socialisternes Krav 1871.docx
Øvelse - Arbejderbevægelsen ledere.docx
Kildeøvelse - Socialisternes krav 1871.docx
Læs her om de fem søjler
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/storlockout-og-septemberforlig-1899/
Ma_let er fuldt.docx
Kildeøvelse - Maalet er fuldt.docx
Øvelse - Septemberforliget.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Islam
I dette forløb arbejder vi med at opbygge en grundlæggende viden om islams formative periode (Muhammed i Mekka og Medina samt retur til Mekka). Derefter arbejder vi med de fem søjler, hvor vi især fokuserer på bøn og valfart. Vi arbejder med valfarten som et overgangsritual og anvender Van Genneps analysemodel.
Vi møder igennem forløbet flere forskellige former for islam, og ser nogle af de forskellige fortolkningstilgange der findes inden for religionen. Til det anvender vi Jan Hjärpes model til moderne islamformer med henblik på at opnå et sprog til at tale om muslimernes forskelligartethed.
CENTRALE BEGREBER FRA DETTE FORLØB:
De seks trosartikler: Allah, Koranen, Muhammed, Forudbestemmelsen, Dommedag, (%Engle (det har vi ikke arbejdet med).
Allah - gudsopfattelse
Muhammed - profeternes sejl, profeter
Abraham
Forudbestemmelsen, menneskeopfattelse
Sunna
Koranen
Sura
Frelse
De fem søjler: Trosbekendelse, bøn, ramadan, almisse, valfart
Hadj, Mekka, Medina, Kaba'en
Halal, haram
Sharia
Hellig, profan
Indhold
Kernestof:
Kilder, Livet ved fronten.pdf
Ingen lektier. Der udleveres en grundbog i timen.
Rel C 92-94.pdf
Øvelse - Kildeproduktion (Livet ved fronten).docx
1 verdenskrig_Bryld_verden_efter_1914.pdf
Øvelse - Krigens forløb.docx
Øvelse - USA_s syn på krigen.docx
Læs disse sider igen:
HF-Store skriftlige opgaver - HO
Opgaveformuleringer 1q_2025.docx
Historieopgaven datoer mm 1q 2025.docx
Historieopgave pp.pptx
Kort guide til fodnoter og litteraturliste 1q.docx
Kilde 3. Wilsons 14 punkter fra januar 1918, www.his2rie.dk, 1. verdenskrig.docx
Kildeøvelse – Wilsons 14 punkter.docx
Øvelse - Versaillestraktaten.docx
Grundbog s. 108-109
Læsespørgsmål til teksten i grundbogen:
Søgetips til historieopgaven_2025.pdf
Industrialismens arbejderklasse.docx
Læs side 97-98 i grundbogen. Religiøs praksis (Grundbog til religion C s. 97-98).pdf
Skitse til historieopgavens opbygning.docx
Analyseark - kildekritik.docx
Leve- og arbejdsvilka_r 2. halvdel af 1800-tallet.docx
Kildeøvelse - Christian Christensen.docx
Kære 1q
Arbejderbevægelsens etablering i Danmark.docx
Arbejderbevægelsens tidlige historie.docx
Øvelse - Arbejderbevægelsen etablering i Danmark.docx
Socialisternes Krav 1871.docx
Øvelse - Arbejderbevægelsen ledere.docx
Kildeøvelse - Socialisternes krav 1871.docx
Læs her om de fem søjler
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/storlockout-og-septemberforlig-1899/
Ma_let er fuldt.docx
Kildeøvelse - Maalet er fuldt.docx
Øvelse - Septemberforliget.docx
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fattighjaelp-og-tab-af-rettigheder-fra-grundlov-til-socialreform-1849-1933/
Øvelse - Fattighjælp og rettighedstab.docx
Kildeøvelse - K.K. Steincke og sociallovgivning.docx
Dokumentarfilm spm.docx
Øvelse - Journalist i en tidsmaskine.docx
Socialreformen af 1933
Øvelse - Socialreformen af 1933.docx
Øvelse - Bagsiden af socialpolitikken.docx
DRTV - Historien om de fattige: 1870-1920
DRTV - Historien om de fattige: 1920-1950
Historien om de fattige - DR.docx
Freden og dens betingelser - kap 2.pdf
Øvelse – Freden og dens betingelser.docx
Læs om Sharia grundbogen, Religion C, side 110-112
Afsnit
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Arbejderbevægelsen
Forløbet beskæftiger sig med den danske arbejderbevægelses opståen herunder årsager hertil, samt arbejdernes levevilkår. Desuden berøres hvilken betydning bevægelsen får for det danske samfund.
Forløbet lægger sammen med forløbet om 1. verdenskrig op til historieopgaven og vi beskæftiger os derfor også med udvælgelse af materiale, taksonomiske niveauer skriftlig fremstilling i historie.
Faglige mål i fokus:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
- skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof i fokus:
- forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
- forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
- politiske og sociale revolutioner
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
Indhold
Kernestof:
Skitse til historieopgavens opbygning.docx
Analyseark - kildekritik.docx
Opgaveformuleringer 1q_2025.docx
Leve- og arbejdsvilka_r 2. halvdel af 1800-tallet.docx
Kildeøvelse - Christian Christensen.docx
Kære 1q
Øvelse 1: Pararbejde fordelings og værdipolitik.docx
Øvelse 2: Starterpack for partiet
Luksamfundetop112til120.pdf
Luk samfundet op, 4. udgave; sider: 112-118
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, forlaget Columbus 2021
Fokuspunkter i lektien:
Øvelse 1: Ligestilling i Danmark
Fokuspunkter i dagens lektie (vedhæftet som pdf):
Køn og ligestilling 91-95.pdf
Køn og ligestilling; sider: 91-95
Anna Storr-Hansen, Kia Ditlevsen, Tine Studstrup, Forlaget Columbus
Arbejderbevægelsens etablering i Danmark.docx
Arbejderbevægelsens tidlige historie.docx
Øvelse - Arbejderbevægelsen etablering i Danmark.docx
Socialisternes Krav 1871.docx
Øvelse - Arbejderbevægelsen ledere.docx
Kildeøvelse - Socialisternes krav 1871.docx
Læs her om de fem søjler
https://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/storlockout-og-septemberforlig-1899/
Ma_let er fuldt.docx
Kildeøvelse - Maalet er fuldt.docx
Øvelse - Septemberforliget.docx
https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/fattighjaelp-og-tab-af-rettigheder-fra-grundlov-til-socialreform-1849-1933/
Øvelse - Fattighjælp og rettighedstab.docx
Kildeøvelse - K.K. Steincke og sociallovgivning.docx
Dokumentarfilm spm.docx
Øvelse - Journalist i en tidsmaskine.docx
Socialreformen af 1933
Øvelse - Socialreformen af 1933.docx
Øvelse - Bagsiden af socialpolitikken.docx
DRTV - Historien om de fattige: 1870-1920
DRTV - Historien om de fattige: 1920-1950
Historien om de fattige - DR.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Det onde samfund - Nazismens vej til magten
Historie:
Dette forløb indgår i et flerfagligt forløb med samfundsfag og religion.
Forløbet omhandler nazisternes vej til magten i mellemkrigstiden Tyskland og vi ser på eksterne og især interne forhold der medvirker til at dette sker. Vi beskæftiger os med med følgende problemstillinger:
- Optakten til og konsekvenserne af 1. Verdenskrig.
- De historiske, politiske, sociale og økonomiske forhold, som muliggjorde Hitlers vej til magten.
- Nazistismen som ideologi og samfundsopbygning.
- Et forsøg på at forklare de "mekanismer" som muliggjorde Holocaust
- Nynazismens vækst i dele af Europa i dag.
Faglige mål i fokus
̶ redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks, Europas og verdens historie
̶ reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
̶ anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
̶ opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
̶ formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof i fokus
̶ forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
̶ stats- og nationsdannelser, herunder Danmarks
̶ nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
̶ politiske og sociale revolutioner
̶ demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
̶ politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
̶ historiebrug og -formidling
̶ historiefaglige teorier og metoder
Indhold
Kernestof:
Freden og dens betingelser - kap 2.pdf
Øvelse – Freden og dens betingelser.docx
Opgave 1: Nynazisme.docx
Opgave 2: Arbejdsspørgsmål
Kære 1q
Afsnit
Læs om Sharia grundbogen, Religion C, side 110-112
Opgave 1
Grundlovens §77:
Revisionisme
holocaustbenaegtelse.asp
HolocaustbenÃÂ_gtelse.docx
Gadekampe og økonomisk kaos - kap 3.pdf
Læs i grundbogen 23-28
Modul 2. Sabbat som ritual. Religion C 21-22, 29-31. Side 254 om ritualer.
Øvelse - Hitlers indtræden i DAP.docx
Tekst 5 - Partiprogrammet De 25 punkter.pdf
Tekst 3 - Den tyske kapitulation.pdf
Øvelse - Ludendorff om Den tyske kapitulation (Tekst 3).docx
Læs 39-42 i Grundbogen
Nazisme og økonomisk stabilitet, 1923-28 - kap. 4.pdf
Øvelse - Organisering af NSDAP.docx
Tekst 6 - Hitler om det _Nationale_ og _Sociale_.pdf
Øvelse - Hitler om det nationale og det sociale.docx
Kap 5 - Krisen baner vej for nazisterne, 1928-1933.pdf
Øvelse - Krise og fremgang for nazisterne.docx
Nazisternes magtovertagelse - tekst 9.pdf
Nazisternes magtovertagelse - gruppearbejde.docx
Delstater.png
Opgave 1: Øvelse tyske partier
Øvelse 2: Tysk partileder vækker harme efter udtalelse om Hitler og naziregimet
VIDEO Det kæmper AfD for: Nej til indvandring, islam og vindenergi
Bonus: VALGPLAKATER AFD.docx
Tyskpolitik.docx
Religion C 43-44
Jødisk påske - Pesach.pdf
Læs disse tekster.
PROGRAM STUDIETUR TIL BERLIN 2025 (1).pdf
BONUS:: For et år siden anede man populisternes tilbagegang i Europa. Nu har piben fået en anden lyd
Artikel populisme.docx
Forklaringpopulisme.docx
Kap 6 - Nazisterne tager magten, 1933-34.pdf
Øvelse - Nazisterne tager magten.docx
Ekspert: Stempling af AfD som højreekstremistisk kan være en bombe i tysk politik
Grupper til KS
Demokrati luk samfundet op.pdf
Ondskabstypologier.docx
Pligt- og konskvensetik - KS 2024.docx
Hvad nu hvis... Etiske dilemmaer.docx
Kap 9 og 13 - jødeforfølgelse og holocaust.pdf
Øvelse - Jødeforfølgelse 1933-39.docx
Øvelse - Kahoot om Nurnberg-lovene.docx
Kap 9 og 13 - jødeforfølgelse og holocaust (1).pdf
Øvelse - Holocaust.docx
2025. KS1. Det onde samfund .pdf
Eksemplarisk-KS-synopsis.docx
2025. KS1. Infoark 1.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Nynazisme i Tyskland ( Det onde samfund)
Forløbet beskæftiger sig med nutidens Tyskland med fokus på forklaringer på nynazismens og højreradikalismen fremvækst. Undervejs arbejdes der med:
- Fascisme, nazisme og nynazisme (forskelle og ligheder)
- Kendetegn ved demokrati og diktatur
- Kendetegn ved og forklaringer på holocaustbenægtelse.
- Kendetegn ved tysk økonomi og politik som forklaring på nynazisme og højre-nationalismens vækst: Stigende ulighed i Tyskland og forskel mellem øst og vest.
- Kendetegn ved og forklaringer på populisme og højre-nationalistiske partier (AFD)
- Nynazisme og gruppedannelse: Etnocentriske forestillinger, kollektive gensidige misforståelser, gruppepres, social kontro og Robert Caves socialpsykologiske eksperiment
- Senmoderniteten som forklaring på nazismens fremvækst: Anthony Giddens og Thomas Ziehes begrebsapparat.
Faglige mål i fokus:
̶ anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
̶ redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
Kernestof i fokus:
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ politiske partier i Danmark og politiske ideologier
̶ politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
Indhold
Kernestof:
Opgave 1: Nynazisme.docx
Opgave 2: Arbejdsspørgsmål
Kære 1q
Afsnit
Opgave 1
Grundlovens §77:
Revisionisme
holocaustbenaegtelse.asp
HolocaustbenÃÂ_gtelse.docx
Delstater.png
Opgave 1: Øvelse tyske partier
Øvelse 2: Tysk partileder vækker harme efter udtalelse om Hitler og naziregimet
VIDEO Det kæmper AfD for: Nej til indvandring, islam og vindenergi
Bonus: VALGPLAKATER AFD.docx
Tyskpolitik.docx
BONUS:: For et år siden anede man populisternes tilbagegang i Europa. Nu har piben fået en anden lyd
Artikel populisme.docx
Forklaringpopulisme.docx
Ekspert: Stempling af AfD som højreekstremistisk kan være en bombe i tysk politik
Grupper til KS
Demokrati luk samfundet op.pdf
2025. KS1. Det onde samfund (1).pdf
Lektie
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
RE Fællesfagligt KS1 Jødedom og etik
Indhold
Kernestof:
Læs i grundbogen 23-28
Modul 2. Sabbat som ritual. Religion C 21-22, 29-31. Side 254 om ritualer.
Læs 39-42 i Grundbogen
Religion C 43-44
Jødisk påske - Pesach.pdf
Læs disse tekster.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Jødedom og etik
I forløbet fokuserer vi enkeltfagligt på ritualanalyse af Sabbat og Pesach og kobler ritualerne sammen med myterne bag: skabelsen og pagterne i Torahen/Mosebøgerne. Vi analyserer også guds- og menneskeopfattelse i jødedommen, som det kommer til udtryk i Torahen.
Vi studerer desuden jødedom som en lovreligion med fokus på kosher-reglerne.
Endelig ridser vi en tidslinje op fra jødedommens opståen med Abraham og frem til holocaust, hvor vi inddrager begrebet teodicé i et forsøg på at forstå, hvordan jøder forholder sig til holocaust.
Som en del af det tværfaglige KS-forløb Det onde samfund har vi gennemgået et grundkursus i etik med fokus på positionerne pligtetik (Kant) og konsekvensetik (Bentham) samt ondskabstypologierne (Händler Svendsen). Formålet har været at opnå et fagsprog til at analysere nazisternes begrundelse for holocaust.
Indhold
Kernestof:
Freden og dens betingelser - kap 2.pdf
Øvelse – Freden og dens betingelser.docx
Gadekampe og økonomisk kaos - kap 3.pdf
Læs i grundbogen 23-28
Modul 2. Sabbat som ritual. Religion C 21-22, 29-31. Side 254 om ritualer.
Øvelse - Hitlers indtræden i DAP.docx
Tekst 5 - Partiprogrammet De 25 punkter.pdf
Tekst 3 - Den tyske kapitulation.pdf
Øvelse - Ludendorff om Den tyske kapitulation (Tekst 3).docx
Læs 39-42 i Grundbogen
Nazisme og økonomisk stabilitet, 1923-28 - kap. 4.pdf
Øvelse - Organisering af NSDAP.docx
Tekst 6 - Hitler om det _Nationale_ og _Sociale_.pdf
Øvelse - Hitler om det nationale og det sociale.docx
Kap 5 - Krisen baner vej for nazisterne, 1928-1933.pdf
Øvelse - Krise og fremgang for nazisterne.docx
Nazisternes magtovertagelse - tekst 9.pdf
Nazisternes magtovertagelse - gruppearbejde.docx
Delstater.png
Opgave 1: Øvelse tyske partier
Øvelse 2: Tysk partileder vækker harme efter udtalelse om Hitler og naziregimet
VIDEO Det kæmper AfD for: Nej til indvandring, islam og vindenergi
Bonus: VALGPLAKATER AFD.docx
Tyskpolitik.docx
Religion C 43-44
Jødisk påske - Pesach.pdf
Læs disse tekster.
PROGRAM STUDIETUR TIL BERLIN 2025 (1).pdf
BONUS:: For et år siden anede man populisternes tilbagegang i Europa. Nu har piben fået en anden lyd
Artikel populisme.docx
Forklaringpopulisme.docx
Kap 6 - Nazisterne tager magten, 1933-34.pdf
Øvelse - Nazisterne tager magten.docx
Ekspert: Stempling af AfD som højreekstremistisk kan være en bombe i tysk politik
Grupper til KS
Demokrati luk samfundet op.pdf
Ondskabstypologier.docx
Pligt- og konskvensetik - KS 2024.docx
Hvad nu hvis... Etiske dilemmaer.docx
Kap 9 og 13 - jødeforfølgelse og holocaust.pdf
Øvelse - Jødeforfølgelse 1933-39.docx
Øvelse - Kahoot om Nurnberg-lovene.docx
Kap 9 og 13 - jødeforfølgelse og holocaust (1).pdf
Øvelse - Holocaust.docx
2025. KS1. Det onde samfund .pdf
Eksemplarisk-KS-synopsis.docx
2025. KS1. Infoark 1.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Det gode samfund
I dette forløb vil vi arbejde med forudsætningerne for det gode liv i nutidens Danmark. Vi vil i denne forbindelse beskæftige os med kendetegn ved og udfordringer for den danske velfærdsmodel samt senmoderniteten og generations Z´s særlige udfordringer.
Undervejs vil der således arbejdes med:
- De tre klassiske velfærdsmodeller med særligt fokus på den universelle velfærdsmodel.
- Den danske velfærdsstats udfordringer
- Fra velfærdsstat til konkurrencestat
- Projekt med fokus på visioner for det gode liv og samfund
- Kendetegn ved det traditionelle, moderne og senmoderne samfund.
- Anthony Giddens og Ulrick Becks beskrivelse af det senmoderne samfund
- Kendetegn ved og udfordringer for generation Z
Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk
og aktuel sammenhæng
- anvende viden om centrale begivenheder og udviklingslinjer til at opnå forståelse af sammenhænge af kulturel og
samfundsmæssig art i Danmark i samspil med omverdenen
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.
Kernestof i fokus:
- identitetsdannelse og socialisering
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Luk samfundet op.pdf
Øvelse 1: Det gode liv
Øvelse 2: velfærdsmodeller
Opsummering
Bonus: Den danske velfærdsstat - overblik
Peter Brøndum og Thor Hansen: "Luk samfundet op". 4. udgaven. Columbus (2022); sider: 61-65, 196-200, 214-220
Øvelse: Løsninger på velfærdsstatens udfordringer
Velfærdstatens udfordringer.pdf
Se vedlagte video om velfærdsstatens udfordringer inden timen:
Opgave 1:
Konkurrencestat vs velfærdsstat
Kapitel 9 Velfærdsstat og konkurrencestat
FILM: Hvad mener politikerne om velfærdsstaten i forhold til konkurrencestaten? | LUK SAMFUNDET OP!
Opgave: Beskriv et samfund
Beskriv inden modulet kort jeres vision for det gode samfund ved at tage stilling til følgende spørgsmål:
Oplægstider
opgave: Tegneserie
Bonus opgave
Luksamfundetopsociologi.pdf
Tegneserie
Ingen lektier
Matrixarbejde - det senmoderne samfund
Svend Brinkmann tale.docx
Se nedenstående video om Anthony Giddens inden modulet:
Opgave 1OBS: Ikke lektie vi laver dette i modulet
Opgave 2
Grupper ks2
Se nedenstående video om Ulrick Beck inden modulet:
OPGAVE: Generation Z
Materiale til artikel.docx
Læs vedlagte tekst om generation Z inden modulet.
Grupper KS2
Gen Z-demonstranter vælter regeringer på flere kontinenter - og de ser ikke ud til at stoppe
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Kristendom
Indhold
Kernestof:
Skabelse mm 1.MOS 1-3.pdf
De tre myter. Læs s.i den scannede tekst 156-159
Afsnit
De tre myter. Læs resten. De 3 myter Religion og kultur .pdf
1.Hvad er frelse i kristen forstand? 160
Læs denne tekst om helligånden
Ingen lektier
Læs Bjergprædikenen på nudansk.docx
Bjergprædikenen skema spørgsmål 2024.docx Bjergprædikenen om bekymringer.docx Bjergprædikenen om bøn.docx
Læs denne tekst
Kristendom og naturvidenskab Rel C 82-83,86.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Det gode liv - Velfærdsstatens historie
I forløbet arbejder vi med velfærdsstatens rødder, udvikling og udfordringer. Vi begynder med at se på leveforholdene for den brede befolkning i sidste halvdel af 1800-tallet og undersøger tankegangen vedr. fattighjælp.
Begreber:
"værdigt trængende", "hjælp til selvhjælp", "skøn og ret" og "almisse eller faste takster", natvægterstat, velfærdsstat, aktiv velfærdsstat.
Vi læser om forandringer i tankegangen, som leder til fattighjælpens forandringer i slutningen af 1800-tallet og fortsætter med forandringerne i mellemkrigstiden over efterkrigstidens udvikling af den moderne velfærdsstat til den moderne velfærdsstat og dens udfordringer.
Materiale:
Grundbog: Andersen Lars mfl.: "Fokus 3 - Fra verdenskrig til velfærd". Gyldendal 2009. (s. 48-68)
Dokumentarfilm:
"Ludere, lommetyve og lirekassemænd - Der skal ydes før der kan nydes 1849-1880" (Liv Thomsen og DR)
Kilder:
- Jakob Knudsen: Det offentlige fattigvæsen præmierer æreløsheden. (1908)
- Valgplakater (Socialdemokratiet)
- Poul Møller: Velfærdsstaten sløver modstandskraften. (1956)
- KK Steinke om Kanslergadeforliget
- Bent Rold Andersen: Den aktive velfærdsstat (1966)
- Anders Fogh Rasmussen: Et samfund med tryghed, dynamik og stabilitet (2005)
Indhold
Kernestof:
Lektien til årets første modul er at tænke over følgende:
Indledende gruppearbejde KS2.docx
DRTV - Ludere, lommetyve og lirekassemænd: Der skal ydes før der kan nydes, 1849-1880
Konservatisme
fokus 3 velf.pdf
Kilde - Jakob Knudsen (1908).pdf
fokus 3 fra fattighjælp til velfærdsstat.pdf
Transskription: K.K. Steincke taler om Kanslergadeforligets socialreform i 1934 – Danmarkshistorien | Lex
Øvelse - Efterkrigens sociale velfærdsstat.docx
valgplakater.docx
Spørgsmål til billedanalyse.docx
Projekt - Velfærdsstaten og det gode liv.docx
fokus 3 kilder.pdf
Øvelse - Velfærdsstatens krise.docx
Anders Fogh velfærdsstaten.pdf
Kildeøvelse - Anders Fogh Rasmussen (2005).docx
KS 2 q klassen 2025.docx
KS2. Det gode liv. materialer til print.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Senmoderne religiøsitet
Indhold
Kernestof:
modul 1 Genfortryllelse 2q.docx
Religion i det senmoderne samfund (3).pptx
Begrebsark (1).docx
Religion i det senmoderne samfund (1).docx
Begrebsliste udfyldt.docx
Anders Fogh velfærdsstaten.pdf
Kildeøvelse - Anders Fogh Rasmussen (2005).docx
DRTV - Jesus unge soldater
DRTV - Adam & Eva: Mere eller mindre kristendom?
CA- 2025. Religion i det senmoderne samfund.pptx
OPGAVE: Generation Z
Materiale til artikel.docx
Læs vedlagte tekst om generation Z inden modulet.
Grupper KS2
Gen Z-demonstranter vælter regeringer på flere kontinenter - og de ser ikke ud til at stoppe
KS 2 q klassen 2025.docx
KS2. Det gode liv. materialer til print.docx
2.q. Introduktion til kristen etik (1).pptx Afsnit
Opgave 1: økonomisk kredsløb.docx
Billede udbud og efterspørgsel
Opgave 2: Markedsmekanismen (I skal lave den der 4.1 dubai)
Peter Brøndum og Thor Hansen: "Luk samfundet op". 4. udgaven. Columbus (2022); sider: 171-174
Luk samfundet op økonomi.pdf
Vi starter et nyt enkeltfagligt forløb op om Økonomi.
Temaside: Merkantilisme og danske tropekolonier, ca. 1600-1917 – Danmarkshistorien | Lex
Øvelse - Merkantilisme og tropekolonier.docx
Den transatlantiske slavehandel, Jens Frese, Gyldendal, 1981, s 45-52.pdf
Kildekritisk analyse.docx
Øvelse - Slavetransport i Afrika.docx
REl C s. 11-15, Rel i det semoderne.pdf
Afsnit
Økonomi for dummies
Kilde 1. Overgang fra hvidt til sort slaveri.docx
DRTV - Slavenation Danmark
Læs igen REl C s. 11-15, Rel i det senmoderne samf.pdf
Ingen lektier
Syv fakta om økonomien i Danmark og andre lande under COVID-19
Konjunktur.jpg
DRTV - Explainer: Hvorfor kollapser banker?
Dansk vestindien s. 25-31.pdf
Øvelse - Danmark og slavetransport.docx
Kilde 3, En livsfarlig sejltur.docx
Kilde 5. Behandling af slaverne på øen.docx
Kilde 4. Omvendelse til kristendom.docx
Øvelse - Kildeproduktion (Et liv i slaveri).docx
Øvelse- Finanspolitik og pengepolitik.docx
Billede1.jpg
Læs i Luk samfundet op. s. 189-191
Debatten EPX
Dansk vestindien s. 49-59.pdf
Øvelse - Livet på øerne.docx
Øvelse - Livet på en slaveplantage.docx
Dansk vestindien 81-97.pdf
Øvelse - Tiltag til afviklingen af slaveriet.docx
Spørgsmål til billedanalyse.docx
Øvelse - Forordning fra 1792.docx
Forordning om negerhandelen, 16. marts 1792 – Danmarkshistorien | Lex
Hvem er klasserne?
Dokumentar: En vej to verden
Luk samfundet op, 4. udgave; sider: 91-99
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, forlaget Columbus 2021
ArbejdselvKære alle,
Et overblik over dansk økonomi
I har ingen lektier for - men kig gerne jeres noter om økonomiske mål og økonomisk styring igennem. I skal bruge det i modulet
I skal udfylde grupper til KS eksamenKS - eksamen
Læs dette eksemplevise eksamensspørgsmål som lektie.
I har læst disse to dokumenter tidligere og arbejdet i dybden med dem. Se dem igennem igen og find jeres besvarelse af spærgsmålene frem igen.
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 48
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Enkeltfaglig: Økonomi i Danmark
I dette forløb vil vi arbejde med grundlæggende økonomiske sammenhænge og fokusere på den økonomiske ulighed i Danmark. Undervejs vil vi kommen ind på:
- Det økonomiske kredsløb
- Samfundsøkonomiske mål
- Finans-, penge og strukturpolitik
- Forskellige levevilkår i Danmark
- Forskellig former for magt og afmagt
- Fattigdom og rigdom i Danmark
Faglige mål i fokus
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske,
samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og
viden fra fagenes kernestof
- forklare på hvilken måde fagene kan bidrage til at øge forståelsen af virkelighedsnære problemstillinger, herunder
professionsrettede problemstillinger
- undersøge samfundsmæssige sammenhænge, mønstre og udviklingstendenser med brug af begreber samt kvalitative og
kvantitative data.
Kernestof i fokus:
- sociale og kulturelle forskelle
- identitetsdannelse og socialisering
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Opgave 1: økonomisk kredsløb.docx
Billede udbud og efterspørgsel
Opgave 2: Markedsmekanismen (I skal lave den der 4.1 dubai)
Peter Brøndum og Thor Hansen: "Luk samfundet op". 4. udgaven. Columbus (2022); sider: 171-174
Luk samfundet op økonomi.pdf
Vi starter et nyt enkeltfagligt forløb op om Økonomi.
Afsnit
Økonomi for dummies
Syv fakta om økonomien i Danmark og andre lande under COVID-19
Konjunktur.jpg
DRTV - Explainer: Hvorfor kollapser banker?
Øvelse- Finanspolitik og pengepolitik.docx
Billede1.jpg
Læs i Luk samfundet op. s. 189-191
Debatten EPX
Hvem er klasserne?
Dokumentar: En vej to verden
Luk samfundet op, 4. udgave; sider: 91-99
Peter Brøndum og Thor Banke Hansen, forlaget Columbus 2021
ArbejdselvKære alle,
Et overblik over dansk økonomi
I har ingen lektier for - men kig gerne jeres noter om økonomiske mål og økonomisk styring igennem. I skal bruge det i modulet
I skal udfylde grupper til KS eksamenKS - eksamen
Vi øver KS
Tale med Sophia
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Kristendom
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66294362333", "T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66294362333", "H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d66294362333" }