Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Josef Batikha
|
Hold
|
2024 sa/a (1a sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Bandekriminalitet
Dette forløb belyser emnet kriminalitet ud fra sociologiske, politologiske og økonomiske synsvinkler, ligesom der vil blive integreret metodiske problemstillinger i løbet af undervisningen
Kernstof:
- sociologi, herunder Bourdieus begreber om social, kulturel, og økonomisk kapital, Honneths teori om anerkendelse
- politik; værdipolitik og hvor partierne står i forhold til kriminalitet, med et fokus på især bandekriminaliteten.
- og økonomi, hvor forløbet vil undersøge, hvad kriminalitet koster samfundet, ikke blot i form af prisen for fx .tyveri, men også de omkostninger der er forbundet med kriminalforsorgen, og det forebyggende arbejde.
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-undersøge konkrete prioriteringsproblemer
-undersøge aktuelle politiske beslutninger
-formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Forbrydelse og Straf
-
Opgaver:
-
V. Bjørnstrup, T. Matthiesen og O.B. Skov, Fra drengestreger til bandekriminalitet, (Columbus, 2017); sider: 11-17, 20-26, 38-56, 62-74
-
Lektie, s.11-18.pdf
-
Lektie, s.20-26.pdf
-
’Bandeland’-journalister om dansk hiphops mørke side: »Bandemiljøet er nådesløst«
-
Lektie, s.38-50.pdf
-
Opgaver
-
Nedim Yasars sidste tur i bandeland (Dansk Dokumentar)
-
Lektie, s.51-61.pdf
-
Opgaver vedr. Bourdieu:
-
Øvelse:
-
Lektie, s.62-66.pdf
-
Opgave:
-
Projektarbejde:
-
Lektie, s.67-76.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dansk politik
I dette forløb skal vi arbejde med folkestyret og det politiske system. Vi skal bl.a. arbejde meddemokratiidealer, mediernes betydning, forskellige former for deltagelse, forskellige typer afmagt, det politiske system, lovgivningsprocessen samt rettigheder og pligter i et demokratisksamfund.
Kernestof:
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål:
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi og velfærd
Forløbsbeskrivelse:
I dette forløb vil der bl.a. være fokus på det økonomiske kredsløb, samfundsøkonomiske mål, målkonflikter, økonomisk politik –herunder finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik, velfærdsmodellerne samt den danske velfærdsmodel og dens udfordringer.
Kernestof:
Økonomi-velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund-det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styringsinstrumenter Metode-kvantitativ og kvalitativmetode
Faglige mål:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer-undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet-undersøgeaktuelle politiske beslutninger på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber-argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Anvendt bog:
https://gron.luksamfundetop.dk/
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839664940",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839664940",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839664940"
}