Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Rune Weber
|
Hold
|
2024 sa/u (1u sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb: Det gode liv
I dette forløb skal vi arbejde med ’det gode liv’. Forløbet fungerer samtidig som en introduktion til nogle af de forskellige discipliner, der indgår i samfundsfag. Vi skal arbejde med politik (ideologier og partiadfærd), vi skal arbejde med sociologi (livsstil og social arv), og vi skal arbejde med økonomi (Maslows behovspyramide, stat, marked og civilsamfund og velfærdsmodeller). Vi skal ligeledes arbejde med samfundsfaglig metode og lære om tabellæsning og beregninger.
Kernestof:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- sociale og kulturelle forskelle.
Anvendt materiale:
- Brøndum og Hansen: Luk samfundet op. 3. udgaven. Columbus (2017): s. 95-98, 108-123, 201-208
- Arne Hardis: ”Anmeldelse: VANOPSLAGHS VÆRK: Han kan godt” i Weekendavisen d. 2. juni 2023.
Pelle Dragsted: ”Coronapandemien har vist værdien af stærke fællesskaber og gjort Thatchers ord til skamme” i Berlingske d. 29. marts 2021
- Evander Pedersen: ”Tidens hyldest af frigørelse bunder i had til almindelige mennesker” i Kristeligt Dagblad d. 6. september 2022.
Antal sider: 35
Særlige fokuspunkter:
Arbejdsformer:
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Individ og samfund
I forløbet vil der være fokus på forholdet mellem individ og samfund. Der arbejdes der med socialisering, identitetsdannelse, familietyper, samfundstyper samt sociales medier. I forlængelse heraf fokuseres der på udfordringer og konflikter knyttet til kulturelle forskelle, ulighed og fattigdom. Teoretikerne Anthony Giddens, Thomas Ziehe, Ulrick Beck og Pierre Bourdieu inddrages undervejs. Derudover bidrager ideologiske og partipolitiske holdninger til en faglig diskussion af de behandlede samfundsudfordringer.
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Faglige mål:
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Materiale anvendt:
- Brøndum og Hansen: Luk samfundet op. 3. udgaven. Columbus (2017): s. 30-88, 98-107
- Sanne Østergaard Nissen: ”Jagten på det perfekte får de unge til at mistrives (uddrag)” i Berlingske.dk d. 21.02. 2018
- Ingrid Marie Fossum: ”At bære tørklæde kan også være dansk” i bss.au.dk d. 05.12.2017
- Svend Brinkmann: ”Tro dem ikke, når de siger, at I har alle muligheder - det har I ikke”, i Belingske.dk d. 29.04.2017
- Tena Ida Udesen: Min generation savner et ’vi’. I information d. 17. Juli 2015
- Udvalgte statistikker fra Klassesamfund.dk
Antal sider: 75
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Økonomi og velfærd
I dette forløb vil der bl.a. være fokus på det økonomiske kredsløb, samfundsøkonomiske mål, målkonflikter, økonomisk politik – herunder finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik. Herudover genbesøger forløbet velfærdsmodellerne med henblik på et særligt fokus på den danske velfærdsmodel og dens udfordringer.
Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof i fokus:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styringsinstrumenter Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode
Materiale anvendt:
- Brøndum og Hansen: Luk samfundet op. 3. udgaven. Columbus (2017): s 184-198, 208-220
- DR udsendelse: Farvelfærd. Folketinget møder virkeligheden.
- DR- Debattten: Har Danmark Stress?
- Udvalgte statistikker fra Danmarks Statistik
Antal sider: 35
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Demokratiet i Danmark
I forløbet arbejdes der med
- demokratiidealer
- forskellige former for deltagelse
-forskellige typer af magt
- det politiske system og lovgivningsprocessen samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
- Medierne og deres betydning fro demokratiet
- EU og dets betydning for Danmark
- Ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i fokus
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene.
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Materiale anvendt:
- Brøndum og Hansen: Luk samfundet op. 3. udgaven. Columbus (2017): s. 13-26, 125-147, 159-173
- Emma Holst og Marie Munksgaard: ”Mette Frederiksen præsenterer ny regering over midten: "Hvis Danmark skal forblive det bedste land i verden, har vi brug for reformer"” i Alttinget.dk d. 14. december 2022.
- Mathias Osmundsen: ”Hvorfor er debatten på sociale medier så fuld af had?”, i Videnskab.dk d. 7.03 2019.
- Ib Sørensen: ”Den egentlige opposition til Trump og Musk kan findes i civilsamfundet” i Altinget.dk d. 20. marts 2025
- Folketingets EU-oplysning beskrivelse af EU´s institutioner på https://www.eu.dk/
- Morten Messerschmidt: Europa er blevet taget som gidsel af en supermagt, der uden skrupler misbruger sin magt til egen fordel, Politiken d. 9.01.2025
- Philippa Rošić: ”Martin Lidegaard om 2025: Europa skal blive selvforsynende på alle punkter, hvis vi skal bibeholde vores indflydelse i verdenssamfundet”, I Berlingske.dk d. 24.01.2025
- Dokument om definition af resultatlighed, formel lighed og chancelighed
Antal sider: 70
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839668874",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839668874",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839668874"
}