Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Rune Weber
|
Hold
|
2024 sa/z (1z sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Individ og samfund
I forløbet vil der være fokus på forholdet mellem individ og samfund. Der arbejdes der med socialisering, identitetsdannelse, familietyper, samfundstyper samt sociales medier. I forlængelse heraf fokuseres der på udfordringer og konflikter knyttet til kulturelle forskelle, ulighed og fattigdom. Teoretikerne Anthony Giddens, Thomas Ziehe, Ulrick Beck og Pierre Bourdieu inddrages undervejs. Derudover bidrager ideologiske og partipolitiske holdninger til en faglig diskussion af de behandlede samfundsudfordringer.
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Faglige mål:
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs lektien og skriv undervejs noter til følgende begreber:
-
Brøndum og Hansen: "Luk samfundet op". 3. udgave. Columbus (2017); sider: 30-49, 53-67, 74-88, 98-107
-
Barnets socialiseringsarenaer.docx
-
På baggrund af resultatet af spørgeskemaet skal I hver især skrive 10 linjers karakteristik af nutidens unge i 1.z (brug fagbegreber fra lektien). Placer jeres beskrivelse under elevfeedback på modulet.
-
Når I har gennemgået begreberne diskutere I følgende i grupperne
-
Formelle normer En gruppes formelle og evt. nedskrevne krav eller forventninger til et individs adfærd i gruppen. Uformelle normer En gruppes uformelle og uskrevne krav eller forventninger til et individs adfærd i gruppen Internaliseret adfærd Når no
-
Øvelse.docx
-
Læs lektien og skriv undervejs noter om nedenstående begreber og teorier:
-
Øvelse: Identitetsdannelse og etniske minoritetsunge
-
Integration og identitetsvalg.docx
-
Læs lektien og skriv noter til følgende fagbegreber:
-
Matrixøvelse i timen:
-
Tag udgangspunkt i side 56-60 i grundbogen og skriv bagefter 10 til 20 linjer, som opsummerer de sociale mediers betydning for unges identitetsdannelse og trivsel.
-
Lektie: Luk samfundet op p. 63-67.
-
Matrix-arbejde om Giddens fire kendetegn ved det senmoderne:
-
Svend Brinkmann.docx
-
Læs lektien og skriv nogle centrale kendetegn ved Thomas Ziehes og Ulrich Becks beskrivelser af det senmoderne samfund.
-
Opgaveøvelse om senmodernitet.docx
-
Læs lektien og svar undervejs på nedenstående læsespørgsmål:
-
Lav på baggrund af lektien et mindmap over kendetegn ved og udfordringer for nutiden unge. Inddrag pointerne fra sidste modul, herunder citater fra artiklen af Tenna Udesen og Svend Brinkmann samt begreber fra de gennemgåede sociologer (Giddens, Zieh
-
Lektie: Luk samfundet op p. 98-104 (minus tekstboks 4.2) + Læsespørgsmål:
-
Individuelt
-
Gruppearbejde.docx
-
Repeter begreber og teorier fra forløbet om Individ og Samfund. I kan med fordel kigge på jeres besvarelser af læsespørgsmålene og ikke mindst fokusere på de sociologer, som vi har arbejdet med (Giddens, Ziehe, Goffman, Beck og Bourdieu)
-
Læs Luk samfundet op p. 104-107 og svar undervejs på nedenstående spørgsmål:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Velfærdssamfundets udfordringer
I dette forløb vil der bl.a. være fokus på det økonomiske kredsløb, samfundsøkonomiske mål, målkonflikter, økonomisk politik – herunder finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik, velfærdsmodellerne samt den danske velfærdsmodel og dens udfordringer.
Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Kernestof i fokus:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styringsinstrumenter Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Demokratiet i Danmark
I forløbet arbejdes der med
- demokratiidealer
- forskellige former for deltagelse
-forskellige typer af magt
- det politiske system og lovgivningsprocessen samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
- Medierne og deres betydning fro demokratiet
- EU og dets betydning for Danmark
- Ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Kernestof i fokus
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene. �
- kvantitativ og kvalitativ metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839671871",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839671871",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839671871"
}