Holdet 2024 sa/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Rune Weber
Hold 2024 sa/z (1z sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Individ og samfund
Titel 2 Velfærdssamfundets udfordringer
Titel 3 Demokratiet i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Individ og samfund

I forløbet vil der være fokus på forholdet mellem individ og samfund. Der arbejdes der med socialisering, identitetsdannelse, familietyper, samfundstyper samt sociales medier. I forlængelse heraf fokuseres der på udfordringer og konflikter knyttet til kulturelle forskelle, ulighed og fattigdom.  Teoretikerne Anthony Giddens, Thomas Ziehe, Ulrick Beck og Pierre Bourdieu inddrages undervejs. Derudover bidrager ideologiske og partipolitiske holdninger til en faglig diskussion af de behandlede samfundsudfordringer.  

Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle

Politik
- politiske partier i Danmark og politiske ideologier



Faglige mål:
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Velfærdssamfundets udfordringer

I dette forløb vil der bl.a. være fokus på det økonomiske kredsløb, samfundsøkonomiske mål, målkonflikter, økonomisk politik – herunder finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik, velfærdsmodellerne samt den danske velfærdsmodel og dens udfordringer.


Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Kernestof i fokus:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styringsinstrumenter Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Demokratiet i Danmark

I forløbet arbejdes der med
- demokratiidealer
- forskellige former for deltagelse
-forskellige typer af magt
- det politiske system og lovgivningsprocessen samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
- Medierne og deres betydning fro demokratiet
- EU og dets betydning for Danmark
- Ligestilling mellem kønnene.

Faglige mål i fokus:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer
og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere
faglige sammenhænge
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.

Kernestof i fokus
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene. �
- kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer