Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Anders Bergholdt
|
Hold
|
2024 sa/k (1k sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sociologi: Individ og samfund
I forløbet vil der bl.a. være fokus på socialisering og identitetsdannelse, livsformer, livsstile, levevilkår, familietyper, samfundstyper og social arv. Teoretikerne Giddens, Ziehe, Beck og Bourdieu inddrages I den sidste del af forløbet arbejder vi endvidere med ulighed og fattigdom
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
Faglige mål:
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Pensum:
Grundbog:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: "Luk Samfundet Op": side 30-107 (kap 2, 3 og 4) , 3. udgave Columbus
Andre tekster:
Casper Pilgaard Christensen - "Selfiekulturen truer unges selv", Kristeligt Dagblad, 20/2 2016
Sebastian Abrahamsen - "Sådan går det med fattigdommen i Danmark", (uddrag) Information, 18/4 2017
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomi: Økonomi og velfærd
I dette forløb vil der bl.a. være fokus på det økonomiske kredsløb, samfundsøkonomiske mål, økonomisk politik – herunder finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik,
velfærdsmodellerne samt den danske velfærdsmodel og dens udfordringer.
Kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styringsinstrumenter
Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Pensum:
Grundbog:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: "Luk Samfundet Op": side 174 - 220 (kap 8 og 9) , 3. udgave Columbus
Links:
"Økonomi for dummies" - med Huxi Bach og Karen Thisted, https://www.youtube.com/watch?v=AjpMvcsFsW8
"Danmarks Statistik: Relativ fattigdom og indkomstulighed i 2022"
https://www.statistikbanken.dk/ifor51
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Face, setting, frontstage, backstage, branding og image.pptx
-
Læs den vedhæftede artikel "Selfiekulturen truer unges selv" og svar skriftligt under modulets elevfeedback på de 6 spørgsmål nedenfor. Husk at trykke "gem", når du har svaret. Husk også at medbringe bogen, da vi i dag starter på økonomi
-
Selfiekulturen truer unges selv.pdf
-
Spørgsmål til artiklen "Selfiekulturen truer unges selv"
-
Øvelse - Det økonomiske kredsløb.docx
-
Tjek-på-lektien - Luk Samfundet Op
-
Læs om Det Økonomiske Kredsløb og om konjunkturer side 190 - 194 (indtil afsnit 8.5)
-
Økonomiske mål, Det økonomiske kredsløb og konjunkturer 1k 2025.pptx
-
Økonomisk vækst, konjunkturer og finanspolitik - regneøvelse.docx
-
Læs side 194 til 198 (dvs. afsnit 8.5) om finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik
-
Øvelse finanspolitik - 1k sa 2025.docx
-
Ingen lektier, men husk at medbringe bogen ("Luk samfundet Op")
-
Forstå multiplikatoreffekten på kun 2 min! Klik lige her!
-
Teoriprøven - Luk Samfundet Op
-
Læs om strukturpolitik side 197-200 i Luk Samfundet op. 197-198 har I allerede læst én gang, men det skader ikke at gentage
-
1) Hvilke to strategier findes der indenfor strukturpolitikken
-
Læs afsnit 9.2 om de tre forskellige velfærdsmodeller fra side 205 til side 208 i Luk samfundet op. I virkeligheden er det genlæsning, da I gerne skulle have læst disse sider i grundforløbet også.
-
Øvelse - den demografiske udfordring - 1k 2025.docx
-
Læs afsnit 9.3 om velfærdsstatens udfordringer fra nederst side 208 til øverst side 216 i Luk samfundet op
-
Øvelse 1 - sort arbejde.docx
-
Læs kapitel 9 færdigt fra side 216 til side 220: "Fra velfærdsstat til konkurrencestat"
-
Vi kommer til at læse denne tekst om den ændrede verdenssituation i timen, så det er ikke en lektie! Men hvis man har brug for at læse den før, er den altså her :)
-
KD 11032025 At forsvare sig.pdf
-
Vi laver en lille test (uden hjælpemidler) i dag som afslutning på vores økonomiforløb, så læs gerne op på kap 8 og kap 9 derhjemme
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Politik: Demokrati, valg og medier
I dette forløb arbejder vi med styreformer og det politiske system. Vi skal bl.a. arbejde med demokratiidealer, forskellige former for valg, forskellige typer af magt, det politiske system, lovgivningsprocessen samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund (herunder menneskerettigheder). Derudover også fokus på mediernes rolle og ligestilling mellem køn
Kernestof:
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder
ligestilling mellem kønnene.
Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Pensum:
Grundbog:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: "Luk Samfundet Op": side 125 - 142 (dele af kap 6) samt side 159 - 173 (kap 7) , 3. udgave Columbus
Andre tekster:
"Køn i politisk perspektiv" af Anna Storr-Hansen m.fl. - uddrag fra "Køn og ligestilling" (p. 77-81) , Columbus, 2017
"Menneskerettigheder og retssystem" fra basissamf.dk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839674768",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839674768",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839674768"
}