Holdet 2024 sa/k - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Anders Bergholdt
Hold 2024 sa/k (1k sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Sociologi: Individ og samfund
Titel 2 Økonomi: Økonomi og velfærd
Titel 3 Politik: Demokrati, valg og medier

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Sociologi: Individ og samfund

I forløbet vil der bl.a. være fokus på socialisering og identitetsdannelse, livsformer, livsstile, levevilkår, familietyper, samfundstyper og social arv. Teoretikerne Giddens, Ziehe, Beck og Bourdieu inddrages I den sidste del af forløbet arbejder vi endvidere med ulighed og fattigdom

Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle

Faglige mål:
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Pensum:

Grundbog:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: "Luk Samfundet Op": side 30-107 (kap 2, 3 og 4) , 3. udgave Columbus

Andre tekster:
Casper Pilgaard Christensen - "Selfiekulturen truer unges selv", Kristeligt Dagblad, 20/2 2016
Sebastian Abrahamsen - "Sådan går det med fattigdommen i Danmark", (uddrag) Information, 18/4 2017
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Økonomi: Økonomi og velfærd

I dette forløb vil der bl.a. være fokus på det økonomiske kredsløb, samfundsøkonomiske mål, økonomisk politik – herunder finanspolitik, pengepolitik og strukturpolitik,
velfærdsmodellerne samt den danske velfærdsmodel og dens udfordringer.

Kernestof:
Økonomi
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomisk styringsinstrumenter
Metode
- kvantitativ og kvalitativ metode

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle
samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere
samfundsmæssige problemer
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Pensum:

Grundbog:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: "Luk Samfundet Op": side 174 - 220  (kap 8 og 9) , 3. udgave Columbus

Links:
"Økonomi for dummies" - med Huxi Bach og Karen Thisted, https://www.youtube.com/watch?v=AjpMvcsFsW8
"Danmarks Statistik: Relativ fattigdom og indkomstulighed i 2022"
https://www.statistikbanken.dk/ifor51
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Politik: Demokrati, valg og medier

I dette forløb arbejder vi med styreformer og det politiske system. Vi skal bl.a. arbejde med demokratiidealer, forskellige former for valg, forskellige typer af magt, det politiske system, lovgivningsprocessen samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund (herunder menneskerettigheder). Derudover også fokus på mediernes rolle og ligestilling mellem køn

Kernestof:
Politik
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder
ligestilling mellem kønnene.

Faglige mål
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- formulere samfundsfaglige spørgsmål og indsamle, kritisk vurdere og anvende forskellige materialetyper til at dokumentere faglige sammenhænge
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog

Pensum:

Grundbog:
Brøndum, Peter og Hansen, Thor Banke: "Luk Samfundet Op": side 125 - 142  (dele af kap 6) samt side 159 - 173 (kap 7) , 3. udgave Columbus

Andre tekster:
"Køn i politisk perspektiv" af Anna Storr-Hansen m.fl. - uddrag fra "Køn og ligestilling" (p. 77-81) , Columbus, 2017
"Menneskerettigheder og retssystem" fra basissamf.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer