Titel
1
|
Individ og samfund
I forløbet vil der være fokus på forholdet mellem individ og samfund med særligt fokus på ændringerne i overgangen fra det traditionelle til det senmoderne samfund. Der arbejdes med socialisering, identitetsdannelse, familietyper samt sociale medier. Teoretikerne Anthony Giddens, Thomas Ziehe, Ulrick Beck og Hartmut Rosa inddrages undervejs.
Vigtige begreber i forløbet
- Socialisering
- Socialiseringsarena
- Normer, sanktioner, sociale roller og social kontrol
- Erving Goffmans begreber: Frontstage, backstage, face, setting, branding, image
- Det traditionelle samfund, Det moderne samfund og Det senmoderne samfund
- Familietyper i forskellige samfund
- Social mobilitet og social arv
- Anthony Giddens begreber: Aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, refleksivitet,
- Thomas Ziehes begreber: Kulturel frisættelse, formbarhed, subjektivisering, ontologisering, potnsering
- Ulrich Becks begreber: Risikosamfundet, institutionaliseret individualisering, valgbiografi
- Hartmut Rosas begreber: Højhastighedssamfundet, acceleration, præstation, fremmedgørelse,
- Pierre Bourdieus begreber: Habitus, kapitaler, felt
Undervejs ser vi også dele af dokumentarserien "Prinsesser fra Blokken" for at undersøge senmodernitetens rammer for ungdommen i en bestemt social klasse.
Materiale
- Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen: "Luk Samfundet Op!" (3. udgave), Columbus, 2017
S. 30-62, 63-88
- Beyer, Mads og Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: "Samfundsfag C", Systime (iBog), 2022
Afsnit "Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet"
Dokumentar-serie: "Prinsesser fra Blokken", DR, 2016
Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle
Faglige mål:
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
|