Holdet 2024 sa/m - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Anders Agersnap
Hold 2024 sa/m (1m sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Individ og samfund
Titel 2 Velfærdsstatens udfordringer
Titel 3 Dansk politik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Individ og samfund

I forløbet vil der være fokus på forholdet mellem individ og samfund med særligt fokus på ændringerne i overgangen fra det traditionelle til det senmoderne samfund. Der arbejdes med socialisering, identitetsdannelse, familietyper samt sociale medier. Teoretikerne Anthony Giddens, Thomas Ziehe, Ulrick Beck og Hartmut Rosa inddrages undervejs.

Vigtige begreber i forløbet
- Socialisering
- Socialiseringsarena
- Normer, sanktioner, sociale roller og social kontrol
- Erving Goffmans begreber: Frontstage, backstage, face, setting, branding, image
- Det traditionelle samfund, Det moderne samfund og Det senmoderne samfund
- Familietyper i forskellige samfund
- Social mobilitet og social arv
- Anthony Giddens begreber: Aftraditionalisering, individualisering, adskillelse af tid og rum, udlejring af sociale relationer, refleksivitet,   
- Thomas Ziehes begreber: Kulturel frisættelse, formbarhed, subjektivisering, ontologisering, potnsering
- Ulrich Becks begreber: Risikosamfundet, institutionaliseret individualisering, valgbiografi
- Hartmut Rosas begreber: Højhastighedssamfundet, acceleration, præstation, fremmedgørelse,
- Pierre Bourdieus begreber: Habitus, kapitaler, felt  

Undervejs ser vi også dele af dokumentarserien "Prinsesser fra Blokken" for at undersøge senmodernitetens rammer for ungdommen i en bestemt social klasse.

Materiale
- Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen: "Luk Samfundet Op!" (3. udgave), Columbus, 2017
S. 30-62, 63-88

- Beyer, Mads og Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: "Samfundsfag C", Systime (iBog), 2022
Afsnit "Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet"

Dokumentar-serie: "Prinsesser fra Blokken", DR, 2016

Kernestof:
Sociologi
- identitetsdannelse og socialisering
- sociale og kulturelle forskelle


Faglige mål:
- formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- undersøge sammenhænge mellem relevante baggrundsvariable og sociale og kulturelle mønstre
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet og til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- formidle faglige sammenhænge på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af faglige begreber
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Velfærdsstatens udfordringer

Forløbet handler om opbygningen af den danske velfærdsstat, herunder modellens udfordringer. Undervejs arbejdes der også med hvordan den danske økonomi fungerer, hvordan man måler en økonomis formåen og hvilke økonomiske politikker der kan anvendes i forskellige situationer.

Centrale begreber:
- Maslows behovspyramide
- Den universelle velfærdsmodel
- Den residuale velfærdsmodel
- Den korporative velfærdsmodel
- De samfundsøkonomiske mål
- Det økonomiske kredsløb
- Finanspolitik
- Pengepolitik
- Strukturpolitik, herunder arbejdsmarkedpolitik, uddannelsespolitik og forskningspolitik
- Den demografiske udfordring
- Borgernes forventningspres
- Pres fra økonomisk globalisering
- Nedskæring- og udvidelsesstrategi
- Konkurrencestaten

Materiale
- Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen: "Luk Samfundet Op!", Columbus, 2017 (3. udgave), s. 174-198 + 201-220

- Beyer, Mads og Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: "Samfundsfag C", Systime (iBog), 2022
Afsnit "Arbejdsmarkedspolitik" og "Flexicurity-modellen"

DR-program: "Økonomi for dummies", afsnit 1

Kernestof
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- undersøge konkrete prioriteringsproblemer i velfærdssamfundet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dansk politik

Forløbet handler om det politiske system i Danmark og mediernes samfundsmæssige rolle. Løbende diskuterer vi hvad der aktuelt kendetegner dansk politik med inddragelse af analyser og meningsmålinger.

Følgende begreber indgår:
- Liberalisme, konservatisme og socialisme
- Eastons model
- Demokrati
- Det parlamentariske system
- Magtens tre-deling
- Partiadfærd: Molin og Kaare Strøm
- Kernevælgere og marginalvælgere
- Interesseorganisationer og græsrodsbevægelser
- Klassepartier og catch all-partier
- Retssystemet
- Medialisering
- Medierne som vagthund
- Klassiske massemedier og sociale medier
- Den politiske dagsorden
- Spin og framing

Materiale
- Brøndum, Peter og Thor Banke Hansen: "Luk Samfundet Op!", Columbus, 2017 (3. udgave), s. 108-124, s.125-142 + 159-173

- Beyer, Mads og Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: "Samfundsfag C", Systime (iBog), 2022
Afsnit "Partiernes adfærd"

Artikler
- NIELS TH. DAHL: "Pia Olsen Dyhr har ramt alle bolde rent i de sidste to år. Men nu trækker der skyer op over SF's historiske projekt", Jyllandsposten, 22. marts 2025
- Mogensen, Lars Trier: "SF’erne går efter at kapre Mette Frederiksens valgtrumf",  Information, 1. marts 2025
- Kehlet, Kalle: "Vanopslaghs plan om at lette skatten med 48 milliarder får Venstre til at tøve", Berlingske, 27. marts 2025   

DR-dokumentar: "Støjbergs stemmer", afsnit 1. Fra 2023

Kernestof:
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng
- Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene

Faglige mål
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at redegøre for aktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
- undersøge aktuelle politiske beslutninger, herunder betydningen af EU og globale forhold
- argumentere for egne synspunkter på et fagligt grundlag og indgå i en faglig dialog.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer