Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Amalie N. Frydensbjerg Löwe
|
Hold
|
2024 fy/v (1v fy, 1v fyx)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hvad er fysik? Introduktion og densitet
Et kort introducerende forløb, der fungerer som en blød indflyvning i fysikfaget. Eleverne stifter bekendtskab med fagets historie, metoder og terminologi. Desuden beskæftiger eleverne sig med densitet.
Eleverne har fået kendskab til:
Den naturvidenskabelige metode
Teoretisk og anvendt videnskab
Naturlov
Hypotese
Empiri og data
Observation
Eksperiment
Fysisk størrelse, herunder enheder (SI-systemet) og præfikser
Måleusikkerhed, præcision og nøjagtighed
Variabel og variablekontrol
Stofkonstant
Naturkonstant
Densitet
Model og modellering
Eleverne har i dette forløb vekslende læst og præsenteret, regnet og reflekteret, og så har de arbejdet undersøgende med efterfølgende databehandling.
Eksperimentelt arbejde:
Miniforsøg: Bestemmelse af vands densitet vha. regression (databehandling)
Miniforsøg: Bilernes hastighed på Carlsbergvej (journal)
Eksperimentel intuition: Hvor lang tid er 2 min.? (procentvis afvigelse)
Materialer:
Michelsen, Kasper Grosman (2017): En verden af fysik C. Gyldendal. Kap. 1. s. 5-30.
Andersen, Michael Cramer m.fl. (2016): Basisfysik C. Haase Forlag. S. 33, 35 om densitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Eleverne har fået kendskab til:
- Energibevarelse, termodynamikkens 1. hovedsætning
- Energikvalitet, termodynamikkens 2. hovedsætning
- Energikæder og -omsætning
- System
- Potentiel energi
- Kinetisk energi
- Mekanisk energi
- Elektrisk energi, herunder effekt
- Termisk energi
- Kemisk energi, herunder brændværdi
- Strålingsenergi
- Kerneenergi
- Særligt omdannelse mellem elektrisk og termisk samt potentiel og kinetisk
- Specifik varmekapacitet
- Nyttevirkning
- Temperatur, herunder absolut temperatur og absolut nulpunkt
- Tilstandsformer og faseovergange
- Latent energi, specifik smeltevarme og specifik fordampningsvarme
- Bæredygtig udvikling: energiforsyning. Dvs. traditionelle kraftværker, kraftvarmeværker, alternative og vedvarende energikilder, hertil ITER-projektet (DR-udsendelse)
Eleverne har i dette forløb vekslende læst og præsenteret, regnet og reflekteret, og så har de arbejdet undersøgende med efterfølgende databehandling.
Eksperimentelt arbejde
Nyttevirkning af en elkedel, dyppekoger, kogeplade (rapport)
En bolds energiomsætning i hop
Smeltevarme (journal)
Materialer
Michelsen, Kasper Grosman (2017): En verden af fysik C. Gyldendal. Kap. 2. s. 31-84.
Brydensholt, Morten m.fl. (2020): Orbit C. Systime. S.45-53
Andersen, Michael Cramer m.fl. (2016): Basisfysik C. Haase Forlag. S. 87-89, 68 om strålings- og kerneenergi samt energiomdannelsestabel.
Den grønne optur S2E1 fra DR: ”Kan vi bygge solen på jorden?” (https://www.dr.dk/drtv/se/den-groenne-optur_-kan-vi-bygge-solen-paa-jorden_323949)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Rapport om nyttevirkning
|
19-12-2024
|
Test - energi
|
14-01-2025
|
Journal om smeltevarme
|
26-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bølger, lyd og lys
Eleverne har fået kendskab til:
- Tværbølger
- Længdebølger, herunder fortætning og fortynding
- Periode
- Bølgelængde
- Amplitude
- Bølgeligningen
- Frekvens
- Udbredelsesfart
- Interferens, herunder konstruktiv og destruktiv
- Vandbølger
- Lyds bevægelse og hastighed
- Dopplereffekt
- det elektromagnetiske spektrum, herunder synligt lys og det forskellige lys’ egenskaber
- udbredelseshastighed (i vakuum og andre medier)
- lys fra kemiske reaktioner
- refleksion
- brydning
- gitterligningen
- sådan virker øjet
- emissionsspektre fra forskellige grundstoffer
- absorptionsspektre
- farver
Eleverne har i dette forløb vekslende læst og præsenteret, regnet og reflekteret, og så har de arbejdet undersøgende med efterfølgende databehandling.
Eksperimentelt arbejde
Forsøg: Kan vi bestemme lydens hastighed i luft?
Forsøg: Laserlysets bølgelængde, gitterligning
Simulering: PhET: Bølge intro
Simulering: PhET: Bølgeinterferens
Materialer
Michelsen, Kasper Grosman (2017): En verden af fysik C. Gyldendal. Kap. 3. s. 85-142.
Video: RNajbjerg. Youtube.”Diffraktion og interferens.” https://www.youtube.com/watch?v=KYf1G0RKdjo
Video: Testoteket: Laserlys. https://youtu.be/JxI6IluUdno
Video: The Doppler Effect: what does motion do to waves? https://www.youtube.com/watch?v=h4OnBYrbCjY
Video: Big Bang Theory Doppler Effect Montage https://www.youtube.com/watch?v=Tn35SB1_NYI
|
Indhold
|
Kernestof:
-
https://padlet.com/afl10/periodiske_faenomener_1v
-
Læs i En verden af fysik C s. 85-91 og notér min. tre (nye) begreber og definér dem.
-
Læs øvelsesvejledningen hjemme:
-
Intro til bølger med Phet simuleringsværktøj.docx
-
Læs hjemmefra om bølgers fysik og bølgeligningen. Det er side 92-97. I skal ikke løse opgaverne, men til gengæld læse brødtekst, figurer, eksempler og faktabokse ;-)
-
Løs opgave 5 fra sidst: Skriv en kort, sammenhængende tekst, hvor du opsummerer din forståelse af bølgekarakteristika og bølgens adfærd, og hvor du sammenligner de længste, korteste og højeste bølger. Brug begreberne: frekvens (f) , amplitude (A) , b
-
I modulet:
-
Afsnit
-
Vi læser i En verden af fysik C om lyd: s. 108-114.
-
Bølgeinterferens
-
Videoen skal vi se i timen: Diffraktion og interferens
-
Billeder fra bogens sider
-
Laserlysets bølgelængde_1.pdf
-
Laserlys - Testoteket
-
Plan for modulet
-
Læs hjemme om dopplereffekt og resonans (hængeparti, vedhæftet pdf) samt En verden af fysik C s. 116-125. Semilang lektie, s. 122-125 passer til vores forsøg om laserlysets bølgelængde, så det kommer vi til. PRIORITER s. 116-120, hvis du ikke kan nå
-
Læs og fortæl
-
Opgaver til sidst i modulet
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Journal om lydens hastighed
|
24-02-2025
|
Rapport laserlysets bølgelængde
|
28-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Atomfysik
Eleverne har fået kendskab til:
- atomet, dets opbygning og opdagelse
- atommodellens udvikling: billardkuglemodellen, rosinbollemodellen, planetmodellen, skalmodellen (Bohrs atommodel), orbitalmodellen
- elementarpartikel
- elektrisk ladning
- protoner, neutroner, elektroner, nukleoner, fotoner (og fotonenergi)
- Plancks konstant
- det periodiske system, grundstoffer og kemiske forbindelser
- isotoper
- partikelbølgedualiteten
- emissionsspektrum i højere grad end absorptionsspektrum
- spæd introduktion til standardmodellen, kvarker
- de fire fundamentale kræfter (naturkræfter)
Eleverne har i dette forløb vekslende læst og præsenteret, regnet og reflekteret, og så har de arbejdet undersøgende med efterfølgende databehandling.
Eksperimentelt arbejde
Demonstrationsforsøg: Gæt en gas. Spektrallamper og håndspektroskoper
Praktisk øvelse: ”Hvilket grundstof har du?” Øvelse om Bohrs atommodel og fotonenergi
Simulering: PhET: Byg et atom
Materialer
Michelsen, Kasper Grosman (2017): En verden af fysik C. Gyldendal. Kap. 4, s. 143-167.
Kvante Karina. YouTube. Afsnit: ”Standardmodellen! :)” ”Dobbelt-spalte-eksperiment!” ”Sprekskropskrip..ski.. ?” ”Bling og atomer…” ”Ro på – ikke KOLLAPSE :)” ”<3 Min yndlingsfarve <3” ”Hva’ er atomer lavet af?”
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Universet
Eleverne har fået kendskab til:
- Verdensbilleder gennem tiden: variationer af det geo- og heliocentriske
- Aristoteles, Ptolemæus, Kopernikus, Brahe, Kepler og Galilei
- Keplers tre love
- Astronomisk enhed
- Forskellige himmellegemer
- Retrograd bevægelse
- Epicykel
- Solsystemets opbygning (og dannelse)
- Jordens rotation: dag og nat
- Årstider
- sol og måne, herunder formørkelser, bane, ekliptika og faser
- Galakser og Mælkevejen
- det kosmologiske princip
- Hubbles lov og Universets udvidelse
- Big Bang-teorien
- Universets udviklingshistorie
- Rødforskydning (overfladisk)
- Den kosmiske mikrobølgebaggrundsstråling
Eleverne har i dette forløb vekslende læst og præsenteret, regnet og reflekteret, og så har de arbejdet undersøgende med efterfølgende databehandling. Eleverne har desuden lavet en videoaflevering om 1) Keplers love med særlig fokus på Keplers tredje lov og vores eksperiment, 2) månens faser ELLER 3) måne- og solformørkelser.
Eksperimentelt arbejde
Keplers love i praksis (eksperiment 4.2 i bogen). Modellering.
Den nære astronomi i Stellarium (eksperiment 5.2 i Basisfysik C)
Venus’ faser
Universets udvidelse med elastik (Hubbles lov)
Materialer
Michelsen, Kasper Grosman (2017): En verden af fysik C. Gyldendal. Kap. 5. s. 175-214.
Podcast: Naturvidenskaben fortalt forfra, afsnit 5: "En absurd kort historie om, hvordan vi opdagede, at mennesket ikke er verdens navle.” 16 min.
Podcast: ”Hva’så?! forklarer alt: Vores solsystem bliver dannet.” 29 min.
Podcast: ”Hva’så?! forklarer alt: Tyngdekraft og rummet.” 29 min.
Video på YouTube: Hvordan vi ved, at BIG BANG skete.
https://www.youtube.com/watch?v=7bWVKhEV_Ko
ESA’s videoer på YouTube om Paxi, der udforsker Solsystemet med videre.
Video på YouTube: Dancing Uranus
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Astroprøve
|
08-05-2025
|
Video
|
09-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Repetition og eksamensoptakt
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Samlede journaler
|
21-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839742370",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839742370",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839742370"
}