Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Finn Vesterdal
|
Hold
|
2024 fy/k (1k fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til fysik C
Introduktion til faget. Vi kender kun ca. 4% af Universet (stjerner, planeter, kosmisk støv og gas etc.).
Vi har opbygget Solsystemet fælles og har set samlingens meteorit, som stammer tilbage fra Solsystemets fødsel. Og så har vi set fotos af udvalgte himmellegemer (asteroider som Ceres, Pallas).
Vi har mødt den grundlæggende relation s=v*t mellem afstand, fart og tid.
Store og små tal beskrevet ved præfikser og 10'er-potenser.
Som eksemplarisk eksperiment har vi bestemt massefylde (densitet) for 15 beslægtede cylindre. Og vi har regnet på massen for Hoba-meteoritten.
Litteratur: Cramer Andersen et al.: BasisFysikC, Haases Forlag 2016, s. 15-19, 20-24, 26øv. 29-33midt, 36.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Energi
Energiomdannelse og energikæder. Energibevarelse. Evighedsmaskier.
Grundlæggende energiformer.
Energi og effekt. Klassen har lavet øvelsen TRAPPELØB (m/ journal), hvorved enkeltelevers effekt skulle bestemmes.
Nyttevirkning. Klassen har lavet øvelsen NYTTEVIRKNING ved opvarmning af vand (m/ journal).
Kemisk energi og brændværdi. Klassen har lavet øvelsen BRÆNDVÆRDI AF PARAFFIN (m/ rapport).
Om potentiel og kinetisk energi. Om mekanisk energi og energibevarelse i det frie fald. Vi har set på Felix Baumgartners fald fra 39 km's højde og regnet på energierne.
Kort om elektrisk energi og effekt til brug i opgaver.
Termisk energi. Tilstandsformer. Temperatur.
Litteratur: Cramer Andersen et al.: BasisFysikC, Haases Forlag 2016, s. 59-67, 72-76øv., 81-82midt, 85-86, 109, 111midt-114midt, 117-118midt, 122.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atom- og kernefysik
Stoffets opbygning. Atomkernens opdagelse.
Radioaktivitet. Strålingstyper.
Eleverne har vha. et nuklidkort fulgt de tre tunge radioaktive familiers henfaldskæde.
Vi har talt om Einsteins formel E=mc^2 og brugt den til at forstå Solens udstråling. Vi har desuden talt om, hvordan masse kan omdannes til energi ved fission af uran og har sat det ind i en samfundsmæssig sammenhæng.
Som fællesforsøg har vi dels lavet simulering af radioaktivt henfald (med terninger), dels bestemt halveringstiden for Ba*-137.
Litteratur: Cramer Andersen et al.: BasisFysikC, Haases Forlag 2016, s. 124-125, 126midt-128øv., 130, 151-153, 156-158 (undtagen beta+-henfald), 159-160, 162-164midt, 168midt-169midt, 170midt-171midt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839744246",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839744246",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67839744246"
}