Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Klaus Mikael Sigh
|
Hold
|
2024 bi/m (1m bi, 1m bix)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Sundhed - musiker vs ultraløber
Hvad er sundhed?
Forløbet retter fokus på, hvordan kost og motion præger ens sundhed samt hvilke sammenhænge der er mellem BMI og diabetes.
Der gennemgås således:
- Makronæringsstoffernes opbygning med fokus på kulhydrater og proteiner
- Fordøjelsen af kulhydrater
- Enzymer
- Blodsukkerregulering (insulin, glukagon, AMPK og GLUT4)
Afslutningsvist ser vi på nogle af de udfordringer en ultraløber møder, og herigennem arbejdes der med:
- Transport over cellemembraner
- Aerob vs anaerob energiomsætning
- Mødet med muren
FORSØG
- Sundhedstjek (BMI, Kondital, Fedtprocent og blodtryk)
- Kost - kulhydrater og blodsukker
- Puls og arbejdsintensitet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hvad er sundhed?
-
BMI og risiko for sygdom
-
Beregning af BMI
-
Blodtryk - normalværdier
-
Fedtprocent - normalværdier
-
Udvikling af fedme i DK
-
Kvindelige musikere lever sundere end andre
-
Yubio; sider: 55-60, 62-67, 73-75, 90-103, 110-121, 123-128, 249-251, 253-260, 570-571, 617
Udleveret som pdf
-
Rute til gangtest
-
Kondital og sygdom
-
Team Danmarks energiberegner
-
BEREGN: Hvor mange kalorier forbrænder min træning?
-
Yankie bar
-
Hvad er et hormon?
-
Rapportskabelon - studiemetro
-
Fysisk aktivitet & blodsukker
-
FORSØGSPERSONER med fastende (ingen morgenmad, juice eller andet med kulhydrater)
-
Aerob og anaerob energiomsætning
-
Jagger hits the floor
-
Arbejdsintensitet & iltoptagelse
-
Aerob & anaerob energiomsætning
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Hvad er liv?
Hvad er liv?
I forløbet rettes der fokus på forskellige livsformer og livsstrategier. Hvad skal der til for at noget er liv (energi og formering)?
Fagligt behandles:
Prokaryot vs eukaryot
Bakterier (plasmider, cellevæg og vækst)
Cellemembraner og transport herover
Gærs energiomsætning
Overblik over kønnet og ukønnet formering
Kromosomer og udvikling af en art
Forplantning og produktionen af sædceller
Hormoner og kønshormoner
Hormonforstyrrende stoffer og faldende sædkvalitet
FORSØG
- Isolering af DNA
- Bakterierne omkring os
- Mikroskopering af kindepithel og vandpest
- Gem dine gulerødder - transport over cellemembraner
- Gær og gæring (energiomsætning)
- Kemiluppen og hormonforstyrrende stoffer
- Har jeg ægløsning - tjek af LH hos drenge og piger
Forplantning eller dårlige sæd
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Menneskedyret - udvikling eller udslettelse
I forløbet tager vi udgangspunkt i hvordan menneskets gener har været med til at præge menneskets udvikling.
Vi kommer blandt andet ind på:
- DNA´s opbygning (herunder om nukleotider og baseparringsreglen)
- Homologe kromosomer og kønskromosomer
- Gener
- Genotype vs fænotype
- Homozygot vs heterozygot
- Monogen nedarvning og krydsningsskemaer
- Dominante vs vigende gener
- Proteinsyntesen (overblik over transskriptionen og translationen)
- Mutationer (deletion, substitution og frameshift)
- Arv vs miljø
- qPCR til genetisk analyse - har du et givent gen?
- CRISPR (overordnet)
- Evolution (overblik over mutationer, naturlig selektion og artsdannelse ved geografisk adskillelse)
FORSØG
- PTC og gener
- Isolering af DNA (udført i tidligere forløb)
- Perleforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Ahhh... badesøer
Hvordan blev Teglgårdssøen til en ren badesø?
Vi retter fokus på søen som økosystem, og kommer herunder ind på:
Fotosyntese og respiration
Fødenet/fødekæder og primærproducenter og minimumsloven
Energistrømme
Abiotiske vs biotiske faktorer der påvirker søen
Primær- og sekundær forurening
C- og N- kredsløb (overordnet)
Biomanipulation af søer
FORSØG
- Fotosyntese og respiration
- Undersøgelse af Teglgårdssøen
a. Nygaards algeindeks
b. Næringssalte
c. Klorofyl
d. Sigtedybde (herunder også kompensationsdybde)
e. Temp. (top vs bund)
f. Ilt (top vs bund)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Optakt til eksamen
Repetition af de gennemgåede emner samt introduktion til eksamensformen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67841724165",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67841724165",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67841724165"
}