Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Emil Kofoed Westh
|
Hold
|
2024 bi/t (1t bi, 1t bix)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Livets mindste bestanddele
Gennem forløbet om Livets mindste bestanddele har eleven stiftet bekendtskab med:
- Pro- og eukaryote celler; herunder cellemembran, cellevæg, cellekerne, mitokondrier, grønkorn, ribosomer, membranproteiner
- Aktiv og passiv transport; herunder diffusion, faciliteret diffusion, osmose
- Mikroorganismer og vækst
- Enzymer
Eksperimentelt:
- Mikroskopi af celler (vandpest og mundhuleceller)
- Osmose i kartoffel
- Gærcellers aktivitet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Biolex, Biologi C-niveau, skabelon.docx
-
Biologi til tiden; sider: 13-15, 123, 142-147
-
Arbejdsark - celletyper.docx
-
Quizlet
-
Læs s. 1-3 i vedlagte pdf: Biologibogen, 2017, systime - Cellemenbran, passiv og aktiv transport.pdf
-
Til modulet:
-
Kartoffel og osmose journal.docx
-
Læs afsnittet om osmose i Biologibogen, 2017, systime - Cellemenbran, passiv og aktiv transport.pdf og brug det til at give en forklaring på resultaterne fra forsøget i går.
-
Øvelse:
-
Arbejdsark:
-
Lektien til dagens modul findes i denne pdf: Enzymer fra Biologi c b.pdf
-
Grupper:
-
Se eller gense video om enzymer: Enzymes Svar herefter på quizzen, for at se om du kan huske de vigtigste pointer.
-
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Arv og genetik
Gennem forløbet om genetik har eleven stiftet bekendtskab med:
- Opbygning af kromosomer og DNA
- Det centrale dogme
- Celledeling; mitose
- Genmutationer (punkt og længde)
- Arvelighed, arvelige sygdomme, dominansforhold
- Krydsningsskemaer og stamtavler
- Gensplejsning
- Evolution og mutationer
- Fylogeni
Eksperimentelt:
- Mikroskopi af celledeling i løgrodsceller
- Hvordan kommer jeres børn til at se ud (monogene egenskaber)
- Gensplejsning (tørøvelse)
- Fylogenetisk stamtræ
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Til modulet:
-
Biologi til tiden; sider: 85, 101-104, 106-109, 112-113, 150-156, 162
-
Egebo, LA et al. (2005): "Biologi til tiden", 2. udgave, Nucleus; sider: 150-151
-
DNA, Chromosomes, Genes, and Traits: An Intro to Heredity
-
DNAs opbygning - 1t.docx
-
Arbejdsark - Mitose og meiose.docx
-
Som lektie til modulet læses denne korte tekst om mitose og dens faser fra Biotechacadamy: Mitose
-
Øvelse: Hvordan kommer jeres børn til at se ud - monogene egenskaber.docx
-
Opgave - Den genetiske kode og mutationer.docx
-
Lektien er todelt til dagens modul:
-
Faste pladser biologi
-
Læs indtil "Sejlcelleanæmi er et eksempel på evolution" på denne hjemmeside: Evolution
-
TimeTree :: The Timescale of Life
-
Lektie er at se følgende video: Proteinsyntese - Transkription
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Hormoner og forplantning
Gennem forløbet om hormoner og forplantning har eleven stiftet bekendtskab med:
- Det mandlige og kvindelige kønsorgan (opbygning og funktion)
- Hormonregulering (positiv og negativ feedback) og hormoners funktion generelt
- Sædcelleproduktion
- Tidlig fosterudvikling
- Præventionsformer
- Udvalgte sexsygdomme
- Hormonforstyrrende stoffer
Eksperimentelt:
- Smittespredning af kønssygdom
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs s. 33-40 i pdf'en: Sex, køn og grænser, kap. 4+6, U. N. Pedersen og S. Mortensen, Nucleus 2023.pdf
-
Biologibogen, Systime, Hormoner.pdf
-
Til modulet:
-
I skal som lektie se de første 7 min af denne video om kvindens menstruationscyklus for at danne jer et overblik: Understanding the Menstrual Cycle
-
Sexsygdomme:
-
Læs s. 53 i pdf'en: Sex, køn og grænser, kap. 4+6, U. N. Pedersen og S. Mortensen, Nucleus 2023.pdf
-
Læs pdf om hormonforstyrrende stoffer: Biologibogen, Systime, Hormonforstyrrende stoffer.pdf
-
Biologi til tiden; sider: 84, 87, 90-91
-
Smittespredning, 1t - Resultatark
-
Lektie: Graviditetshormoner.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Menneskekroppen
Gennem forløbet om menneskekroppen har eleven stiftet bekendtskab med:
- Kostråd og sundhed
- Energibalance
- Opbygningen og funktionen af kulhydrater, fedt og proteiner
- Fordøjelsessystemets opbygning og funktion
- Nedbrydning og optagelse af næringsstoffer
- Enzymatisk fordøjelsesenzymer
- Blodkredsløbets opbygning og funktion (herunder lunger, hjerte og blodkarnet)
- Livsstilssygdomme
Eksperimentelt:
- Beregning af energi i måltid
- Blodsukkerbestemmelse
- Puls og blodtryk
- Danskernes sundhed (statistisk undersøgelse)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi
Gennem forløbet om økologi og biodiversitet har eleven stiftet bekendtskab med:
- Hvad er et økosystem
- Samspillet mellem arter og det omkringliggende miljø
- Konkurrence
- Fødekæder
- Kulstofkredsløbet
- Evolution og tilpasning
- Søen som økosystem
Eksperimentelt:
- Fotosyntese og respiration i vandpest
- Makro-indeks af Teglgårdssøen
- Naturlig selektions øvelse med kaninpopulation
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67841727618",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67841727618",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d67841727618"
}