Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bk/tv (1tv bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Landskabet
: Formål:
Gennem praktiske øvelser og analytisk arbejde skal eleverne opnå færdigheder i at arbejde med landskabet som tema og motiv.
Der skal arbejdes med romantikken, impressionismen, ekspressionismen og samtidskunstens landskaber.
Litteratur: Temaer i kunstens 2, side 55-59.
Praktiske øvelser med akryl, tegning og fotografi.
Emil Nolde:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/vil-man-forstaa-nolde-maa-man-kende-hans-hjemstavn
Allen Otte:
https://fuglsangkunstmuseum.dk/udstilling/naturligvis-landskabsmalerier-af-allan-otte-2/
Allan Otte:
https://www.youtube.com/watch?v=xRWnBqCFeW4
Superflex Flooded McDonald's (2009): https://channel.louisiana.dk/video/superflex-why-we-flooded-mcdonalds
Pierre Huyghe, Untitled (Human Mask) 2014:
皮埃尔·于热(Pierre Huyghe) – 《无题(人类面具)》(Untitled,Human Mask) - 2014_哔哩哔哩_bilibili
|
Indhold
|
Kernestof:
-
billedkunst 7-17 (2).pdf
-
Rum-analyse.pptx
-
Billedkunst side 27-35.pdf
-
Første modul.pptx
-
Design og ark side 20-21.pdf
-
Farveperspektiv (incl akvarel).pptx
-
Farver.pptx
-
forslag til farveanalyse.pptx
-
komposition.pptx
-
KrydsperspektivHolm.pdf
-
L A Ring linearperspektiv.pdf
-
Linearperspektiv.pptx
-
lys.pptx
-
perspektivtegning.pdf
-
Rumskabende virkemidler.docx
-
Lektie: Læs siderne 55-59 fra bogen 'Temaer i kunsten/2' om romantik og impressionisme (vedhæftet). Hvis vejret tillader det, skal I fotografere landskaber udenfor som dagens praktiske opgave.De mange filer under øvrigt indhold skal I ikke kigge på,
-
temaer i kunsten 2 side 55-67.pdf
-
Landskabsmaleriet barok, romantik, impressionisme.pptx
-
Nolde.pptx
-
Lektie: Læs om Emil Nolde (link) og find en definition på ekspressionistisk kunst på nettet.
-
Vil man forstå Emil Nolde, må man kende hans hjemstavn
-
Lektie: Læs om og se 2 videoer om Allan Otte via de tre links
-
Allan Otte på Fuglsang Kunstmuseum - arbejdsregler
-
allan otte fuglsang museum - Søg Videoer
-
Fuglsang Kunstmuseum | Naturligvis. Landskabsmalerier af Allan Otte
-
Landskab samtidskunst.pptx
-
landskabsanalyseLANDSKABSanalyseLektie: Læs den vedhæftede analysemodel igennem og vælg et billede til din analyseopgave, der skal skrives i modulet. Analysen er en individuel opgave (eller en paropgave) og du/I skal vælge et værk, der har landskabet
-
Analyse af 2-dimensionale billeders brug af virkemidler.doc
-
Lektie: Læs den vedhæftede opgavemanual. Mød op til modulet med en eller flere ideer til, hvad du vil arbejde med.
-
landskabsprojekt.docx
-
3. og sidste modul til landskabsprojektet. Rapportkravene fremgår af projektopgaven:"Ved afslutningen skal du aflevere det færdige produkt samt alle skitser og en kort rapport, hvor du gør rede for dit valg af strategi (hensigt, udtryksform og virkem
-
retteskema landskabsprojekt.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kroppen
Det korte forløb skal give eleverne:
- forståelse for især skulpturens (og andre udtryksformers) virkemidler (gennem både analyse og praktisk arbejde med egne lerskulpturer)
- en kunsthistorisk viden om skildringen af kroppen og kropsidealet (med nedslag i antikken, renæssancen, modernismen og samtidskunsten.
Jonas Wolter, Temaer i kunsten. Grundbog til billedkunst, det ny forlag, 2013, side 53-55, 59-63.
Elgaard og Eriksen, Figuration, Systime 2009, side 73-76.
Kunstnere: Bl.a. Duane Hanson, Marc Quinn, Damien Hirst,
Pipilotti Rist, 'Ever is all over' - og andre værker.
Praktiske øvelser: ½ modul-øvelser med små lerfigurer
2 moduler: miniprojekt (ler, krop)
https://www.youtube.com/watch?v=a56RPZ_cbdc
(pipilotti rist)
Jeppe Hein, Usynlig labyrint.http://www.jeppehein.net/pages/project_id.php?path=works&id=125
http://www.smk.dk/besoeg-museet/nyheder/artikel/ny-udstilling-jeppe-hein-usynlig-labyrint/
https://www.youtube.com/watch?v=q9TXf3ZHyw0
(Lilibeth Cuenca Rasmussen, Absolute Exotic)
John Kørner (maleri)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Portræt
Formål:
Gennem praktiske øvelser og analytisk arbejde skal eleverne opnå færdigheder i at arbejde med portræt/selvportræt.
Der skal arbejdes med selviscenesættelse, realistiske, symbolske og ekspressive portrætter.
Litteratur: Temaer i kunstens 2, side 75-84, 87-89
Praktiske øvelser med akryl, tegning og fotografi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt
Fælles problemstilling:
Hvordan kan man i billedkunst/arkitektur skildre en DRØM?
Holdet har i forbindelse med eksamensprojektet arbejdet med/blevet introduceret til surrealisme, fantasy, samtidskunst og arkitektur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69425963971",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69425963971",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69425963971"
}