Holdet 2024 bk/sy - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024 bk/sy (1sy bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Portrættet
Titel 2 Skulptur
Titel 3 Gengivelse
Titel 4 Eksamensprojekt: Det antropocæne

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Portrættet

Gennemgående fokus er portrættet og selvportrættet.
Gennem praktiske øvelser og analytisk arbejde skal eleverne opnå færdigheder i at arbejde med portræt/selvportræt: Der skal arbejdes med selviscenesættelse, symbolske og ekspressive portrætter. Først arbejdes med selvportrættet og selviscenesættele: Rembrandt og Warhol. Herefter symbolske portrætter: Willumsen, Frida Kahlo, Julie Nord. Herefter ser vi på det ekspressive portræt: Van Gogh og Michael Kvium og analyse af 2-dimensionale billeders brug af virkemidler i et portræt/selvportræt. De praktiske øvelser veksler mellem fotografi, tegning og akrylmaling.
Afsluttende udføres et portræt eller selvportræt ud fra eget valg af person samt
TEORI: Kunstnerisk hensigt og virkemidler og der laves en kort ANALYSE af motivet ud fra kunstneres måde at portrættere på (se PPT fra Louisiana).

KERNESTOF:
Diverse PowerPoints på modulerne
Jonas Wolter: Temaer i kunstens 2, Side 75-78, 81-84, 87-89
Helle Crenzien: Selvportræt, Katalog til Louisianas udstilling, 2012

PORTFOLIO:
Selvportræt som magtfuld (fotografi)
Selvportræt som kunstner (fotografi)
Symbolsk portræt af enten Putin, Christian Eriksen, Dronning Margrethe eller en selvvalgt kendt person (tegning).
Selvvalgt portræt eller selvportræt
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Skulptur

I forløbet tages der udgangspunkt i Thorvaldsens klassicistiske skulpturer og nybruddet i skulpturtraditionen. Der ud fra arbejder vi med skulpturens formalanalyse samtidig med, at vi modellerer forskellige skulpturer i ostevoks. Herefter laves en skriftlig formalanalyse af 4 selvvalgte skulptur uf fra et overordnet formalt element.
Vi analyserer herefter skolens skulpturer på et Skulpturløb på FG og dykker ned i skabelsen af forskellige skulpturer i forskellige materialer. Herefter overtegnes Thorvaldsen-skulpturer ind i en moderne kontekst i stil med Elmgreen & Dragsets fotografiske manipulationer "Eight Sculptures defined by their Accessories" samt den klassiske historie i figurene.
Slutteligt arbejder vi med abstrakte skulpturer i ler ud fra Sonja Ferlov Mancobas univers og i særdeleshed arbejdet med overfladen. Skitsen til projektet udføres ved at bryde motivet op i få former.

KERNESTOF:
Diverse PowerPoints på modulerne
Formalanalyse og billeder fra:
http://tilbygningen.dk/skulpturstudier/skulpturer
Store danske kunstnere: Bertel Thorvaldsen (DR, 2023): https://www.dr.dk/drtv/serie/store-danske-kunstnere_419740
Billeder fra: https://arkivet.thorvaldsensmuseum.dk/artikler/udskriv/eight-sculptures-defined-by-their-accessories#Ganymede_Shorts
Research på de klassiske figurer via: https://kataloget.thorvaldsensmuseum.dk/A873 eller lex.dk
Kort film om Sonja Ferlov Mancoba: https://video.kk.dk/video/67625682/sonja-ferlov-mancoba
Tekst: https://lex.dk/Sonja_Ferlov_Mancoba
Film: Sonja Ferlov Mancoba: En dansk billedhugger i Paris, 1983 (https://www.danmarkpaafilm.dk/film/sonja-ferlov-mancoba-en-dansk-billedhugger-i-paris)

I PORTFOLIO:
Fotografier af forskellige ostevoksskulpturer
Overtegning i moderne kontekst af Thorvaldsen-skulptur på papir
Skitse til lerskulpturen
Skulptur i ler (abstrakt ansigt, menneske eller dyr med særlig overflade)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Gengivelse

Vi taler om, at kunstnere kan have forskellige gengivelsesstrategier herunder mimetisk, realistisk, idealistisk, ekspressiv/ekspressionistisk, surrealistisk, konceptuel og abstrakt.
Vi tegner realistisk og ekspressivt efter eget nærbillede af naturen.
Der arbejdes med at skabe et abstrakt billede af udklip i sort karton.
Gennem arbejde med frottage-teknik og den surrealistiske metode "Cadravre exqius" laves en surrealistisk tegning.
Afslutningsvis arbejdes der med en kort analyse af 4 forskellige gengivelser i sammenligning med egne værker.

KERNESTOF:
Diverse PowerPoints på modulerne
Mart Tiemensma: Gengivelsesstrategier. Modificeret efter kilde, 30.08.2010:  http://www.emu.dk/gym/fag/bk/fagomraader/materiale/gengivelsesstrategier.html
Busk, Katrine Charlotte: Kunstneriske strategier for gengivelse.
Modificeret efter Kilde 04.2025: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=140 (Busk, Katrine Charlotte: Billedkunstbogen, Forlaget Colombus, 2019. iBog; Kapitel 1.2 Kunstneriske strategier)

I PORTFOLIO:
Realistisk tegning af udsnit af naturen/ting
Ekspressiv tegning af udsnit af naturen/ting
Abstrakt billede dannet ud fra udklip i sort karton
Surrealistisk tegning med frottage-teknik
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensprojekt: Det antropocæne

EKSAMENSPROJEKT:
Du skal lave et projekt, som omhandler naturen og mennesket i den antropocæne tidsalder.
Projektet indeholder TAP:
Teori (om det antropocæne og antropocæn kunst)
Analyse (af et værk, som du er blevet inspireret af)
Projektet (som du selv udfører med tryk fra magasiner + videre bearbejdelse efter eget valg)

Vi arbejder med brainstorm og idégenerering til et projekt om mennesket og naturen i den antropocæne tidsalder. Vi ser på en samling af inspirationsbilleder og samler selv billeder, så der derefter tegnes en skitse til et projekt. Herefter læser vi om og ser på kunst i den antropocæne tidsalder. Projektet udføres som Gelli Print med tilføjelser.
Teori: Det antropocæne
Analyse: Af kunst i den antropocæen tidsalder
Projekt: Udført af den enkelte elev

KERNESTOF:
Rikke Hansen: Kunst i den antropocæne tidsalder, 1. september 2015. Kunsten.nu

I PORTFOLIO:
Skitser til projekt
Endeligt projekt udført som Gelli Print med tilføjelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer