Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bk/wy (1wy bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Portræt & Iscenesættelse
Vi analyserer forskellige portrætter & taler om iscenesættelse.
Vi laver også vores eget portræt.
Vi taler om begreber som En Face, Profil, 3/4 profil, familieportræt og helfigursportræt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kroppen i Kunsten: Skulptur
Vi kigger på forskellige fremstillinger af kroppe.
Vi ser på forskellige slags materialer som man kan lave tredimensionelle figurer ud af.
Vi analyserer klassiske figurer fra oldtiden og ser på hvordan kroppen er fremstillet og hvilke idealer disse afspejler.
Vi bruger begerber som kontraposto, rum, volumen,dynamisk/statisk
Vi analyserer klassiske, moderne og postmoderne skulpturer
Vi taler også om de forskellige materialer som man former, modellerer, hugger, sliber, polererer osv
Vi laver menneskelignende figurer ud af ler og voks og tegner
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Inde- & uderum: arkitektur
Vi taler om ude-og inderum, form & funktion og hvordan arkitektur adskiller sig fra kunst.
Vi analyserer om klassisk tempelarkitektur, moderne bygninger og postmoderne arkitektur.
Vi laver øvelser hvor vi tegner facader og analyserer forskellige bygninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Samtidskunst: Fokus på Street Art
Vi analyserer samtidskunst og hvad optager nutidens kunstnere.
Vi taler om nye måder som kunsten bruges på feks videokunst, installation, street art osv.
Vi ser på forskellige gadekunstneres værker og lærer om begreber som:
Paste up, yarn bombing, samfundskritik, symbolik og gadekunst som inkluderende.
Vi ser på Banksy og HuskMit Navn og laver vores eget design til Street Art
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksamensprojekt
Det overordnede emne er "Sammenstød" som eleverne kan tolke ret frit.
Der kan være tale om kultur - eller stil sammenstød, eller noget modsætningsfyldt som feks den "gode" krop overfor den "dårlige" krop, live & død ellert noget som "forstyrrer" gadebilledet eller et kunstværk osv.
Eleverne opfordres også til at arbejde "postmoderne" og bruge forskellige materialer sammen og afprøve teknikker.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamen & Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69425971595",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69425971595",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69425971595"
}