Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bk/id (1id bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb#0 Grundforløb
GRUNDFORLØB
Billedets virkemidler – formalanalytiske aspekter
Perspektiv/rum
Opgave: naturalistisk tegning af objekt
Opg.: linearperspektiv, gang/trappeparti på skolen
Opg.: farveperspektiv ud fra landskabsfoto
Perspektivanalyse
Andersen/Laursen: Billedkunst, systime 2006: s. 17-27
Komposition
Opg.: Åben/lukket komposition.
OPg.: Farvekomposition ud fra Kandinsky med kvantitetskontast
Kompositionsanalyse
Billedkunst s. 7-15
Farve
Farvelære og farvekontraster (komplementær, kvantitet, lys/mørke, varme/kulde)
Opg.: farveportræt (valgfri farvekontrast og farvestrategi)
Farvepsykologi og farvesymbolik
Billedkunst s. 36-40
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Billedanalyse
Billedanalyseskema udleveret
analyse af selvvalgt, individuelt værk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kronologi
Kronologi
Nedslag i udvalgte kunststrømninger med tilhørende praktiske øvelser
Impressionisme/neoimpressionisme (praktisk opgave: akvarel)
Dahlerup, Signe: ”Fransk impressionisme” (mat. Fra Ordrupgaard) + dokument om impressionisme/neoimpressionisme
Kubisme (praktisk opgave: oliekridtstegning)
Christensen, Vibeka Sperrild: ”Kubismen 1907-20”
Sammenlignende analyse af et impressionistisk og et kubistisk billede
Surrealisme (praktisk opgave: collage)
Dokument om surrealisme + Helene Henriksen ”Surrealisme”, galeo.dk
Sammenlignende analyse af en collage af S. Wheatcroft og egen collage.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Selvportræt
Introduktion til portrættet og ansigtets proportioner
Praktisk opgave: blyantstegning af klassekammerat
Wolter, Jonas: Temaer i Kunsten 2: ”Selvportrættet” p. 75-78
Do: ”Det symbolske selvportræt” p. 81-84
Analyse af et portræt: Frida Kahlo eller Julie Nord
Alemoru, Kemi: “Glenda Lissette’s technicolour portraits bring her dreams and insecurities to life”, 2020 (artikel)
Analyse af et værk af Glenda Lisette
”Selfien som trend” Information 14.12.13
Praktisk opgave: selfie
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Arkitekturfantasi
En arkitekturfantasi i valgfri teknik (tegning, collage, akvarel m.v.)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Installationskunst
Installation
Ark om installationskunst og analyse af samme
Analyse af et samtidsværk
Praktisk opgave: (planlagt) installation, der tematiserer et karakteristisk forhold i samtiden. Valgfri materialer (tegning, collage, fotomanipulation etc.)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt
Tema: LANDSKAB med et twist
Der arbejdes med landskabet som menneskets selekterede blik/vue på naturen, natur- og kulturlandskabet.
I 5-6 af modulerne var kun halvdelen af holdet til stede pga. udveksling, DHO, ekskursioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensintroduktion
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69425973293",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69425973293",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69425973293"
}