Holdet 2024 bk/id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Frederiksborg Gymnasium og hf
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e)
Hold 2024 bk/id (1id bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#0 Grundforløb
Titel 2 Billedanalyse
Titel 3 Kronologi
Titel 4 Selvportræt
Titel 5 Arkitekturfantasi
Titel 6 Installationskunst
Titel 7 Eksamensprojekt
Titel 8 Eksamensintroduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#0 Grundforløb

GRUNDFORLØB
Billedets virkemidler – formalanalytiske aspekter
Perspektiv/rum
Opgave: naturalistisk tegning af objekt
Opg.: linearperspektiv, gang/trappeparti på skolen
Opg.: farveperspektiv ud fra landskabsfoto
Perspektivanalyse
Andersen/Laursen: Billedkunst, systime 2006: s. 17-27

Komposition
Opg.: Åben/lukket komposition.
OPg.: Farvekomposition ud fra Kandinsky med kvantitetskontast
Kompositionsanalyse
Billedkunst s. 7-15

Farve
Farvelære og farvekontraster (komplementær, kvantitet, lys/mørke, varme/kulde)
Opg.: farveportræt (valgfri farvekontrast og farvestrategi)
Farvepsykologi og farvesymbolik
Billedkunst s. 36-40
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Billedanalyse

Billedanalyseskema udleveret
analyse af selvvalgt, individuelt værk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kronologi

Kronologi
Nedslag i udvalgte kunststrømninger med tilhørende praktiske øvelser
Impressionisme/neoimpressionisme (praktisk opgave: akvarel)
Dahlerup, Signe: ”Fransk impressionisme” (mat. Fra Ordrupgaard) + dokument om impressionisme/neoimpressionisme
Kubisme (praktisk opgave: oliekridtstegning)
Christensen, Vibeka Sperrild: ”Kubismen 1907-20”
Sammenlignende analyse af et impressionistisk og et kubistisk billede
Surrealisme (praktisk opgave: collage)
Dokument om surrealisme + Helene Henriksen ”Surrealisme”, galeo.dk
Sammenlignende analyse af en collage af S. Wheatcroft og egen collage.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Selvportræt

Introduktion til portrættet og ansigtets proportioner
Praktisk opgave: blyantstegning af klassekammerat
Wolter, Jonas: Temaer i Kunsten 2: ”Selvportrættet” p. 75-78
Do: ”Det symbolske selvportræt” p. 81-84
Analyse af et portræt: Frida Kahlo eller Julie Nord
Alemoru, Kemi: “Glenda Lissette’s technicolour portraits bring her dreams and insecurities to life”, 2020 (artikel)
Analyse af et værk af Glenda Lisette
”Selfien som trend” Information 14.12.13
Praktisk opgave: selfie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Arkitekturfantasi

En arkitekturfantasi i valgfri teknik (tegning, collage, akvarel m.v.)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Installationskunst

Installation
Ark om installationskunst og analyse af samme
Analyse af et samtidsværk
Praktisk opgave: (planlagt) installation, der tematiserer et karakteristisk forhold i samtiden. Valgfri materialer (tegning, collage, fotomanipulation etc.)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamensprojekt

Tema: LANDSKAB med et twist
Der arbejdes med landskabet som menneskets selekterede blik/vue på naturen, natur- og kulturlandskabet.
I 5-6 af modulerne var kun halvdelen af holdet til stede pga. udveksling, DHO, ekskursioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Eksamensintroduktion

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer