Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Frederiksborg Gymnasium og hf
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 bk/j (1j bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Landskabet
: Formål:
Gennem praktiske øvelser og analytisk arbejde skal eleverne opnå færdigheder i at arbejde med landskabet som tema og motiv.
Der skal arbejdes med romantikken, impressionismen, ekspressionismen og samtidskunstens landskaber.
Litteratur: Temaer i kunstens 2, side 55-59.
Praktiske øvelser med akryl, tegning og fotografi.
Emil Nolde:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/vil-man-forstaa-nolde-maa-man-kende-hans-hjemstavn
Allen Otte:
https://fuglsangkunstmuseum.dk/udstilling/naturligvis-landskabsmalerier-af-allan-otte-2/
Allan Otte:
https://www.youtube.com/watch?v=xRWnBqCFeW4
Superflex Flooded McDonald's (2009): https://channel.louisiana.dk/video/superflex-why-we-flooded-mcdonalds
Pierre Huyghe, Untitled (Human Mask) 2014:
皮埃尔·于热(Pierre Huyghe) – 《无题(人类面具)》(Untitled,Human Mask) - 2014_哔哩哔哩_bilibili
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektie: Læs siderne 55-59 fra bogen 'Temaer i kunsten/2' om romantik og impressionisme. Hvis vejret tillader det, skal I fotografere landskaber udenfor som dagens praktiske opgave.
-
temaer i kunsten 2 side 55-67.pdf
-
Landskabsmaleriet barok, romantik, impressionisme.pptx
-
Billedkunst side 27-35.pdf
-
billedkunst 7-17 (2).pdf
-
Design og ark side 20-21.pdf
-
Farveperspektiv (incl akvarel).pptx
-
Farver.pptx
-
forslag til farveanalyse.pptx
-
komposition.pptx
-
KrydsperspektivHolm.pdf
-
Linearperspektiv.pptx
-
L A Ring linearperspektiv.pdf
-
perspektivtegning.pdf
-
Rum-analyse.pptx
-
Rumskabende virkemidler.docx
-
lys.pptx
-
Lektie: Læs om Emil Nolde (link) og find en definition på ekspressionistisk kunst på nettet.
-
Vil man forstå Emil Nolde, må man kende hans hjemstavn
-
Ekspressionisme, Nolde.pptx
-
Lektie: Læs om og se 2 videoer om Allan Otte via de tre links
-
Allan Otte på Fuglsang Kunstmuseum - arbejdsregler - YouTube
-
allan otte fuglsang museum - Søg Videoer
-
Fuglsang Kunstmuseum | Naturligvis. Landskabsmalerier af Allan Otte
-
Landskab samtidskunst.pptx
-
landskabsanalyseLANDSKABSanalyseLektie: Læs den vedhæftede analysemodel igennem og vælg et billede til din analyseopgave, der skal skrives i modulet. Analysen er en individuel opgave (eller en paropgave) og du/I skal vælge et værk, der har landskabet
-
Analyse af 2-dimensionale billeders brug af virkemidler.doc
-
Lektie: Læs den vedhæftede opgavemanual. Mød op til modulet med en eller flere ideer til, hvad du vil arbejde med.
-
landskabsprojekt.docx
-
2. af 3 moduler til landskabsprojektet
-
3. og sidste modul til landskabsprojektet. Rapportkravene fremgår af projektopgaven:"Ved afslutningen skal du aflevere det færdige produkt samt alle skitser og en kort rapport, hvor du gør rede for dit valg af strategi (hensigt, udtryksform og virkem
-
retteskema landskabsprojekt.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Kroppen
Det korte forløb skal give eleverne:
- forståelse for især skulpturens (og andre udtryksformers) virkemidler (gennem både analyse og praktisk arbejde med egne lerskulpturer)
- en kunsthistorisk viden om skildringen af kroppen og kropsidealet (med nedslag i antikken, renæssancen, modernismen og samtidskunsten.
Jonas Wolter, Temaer i kunsten. Grundbog til billedkunst, det ny forlag, 2013, side 53-55, 59-63.
Elgaard og Eriksen, Figuration, Systime 2009, side 73-76.
Kunstnere: Bl.a. Duane Hanson, Marc Quinn, Damien Hirst,
Pipilotti Rist, 'Ever is all over' - og andre værker.
Praktiske øvelser: ½ modul-øvelser med små lerfigurer
2 moduler: miniprojekt (ler, krop)
https://www.youtube.com/watch?v=a56RPZ_cbdc
(pipilotti rist)
Jeppe Hein, Usynlig labyrint.http://www.jeppehein.net/pages/project_id.php?path=works&id=125
http://www.smk.dk/besoeg-museet/nyheder/artikel/ny-udstilling-jeppe-hein-usynlig-labyrint/
https://www.youtube.com/watch?v=q9TXf3ZHyw0
(Lilibeth Cuenca Rasmussen, Absolute Exotic)
John Kørner (maleri)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Arkitektur
Formål
Forløbet skal give eleverne analytisk og kreativ kompetence i forhold til to afgrænsede aspekter ved arkitektur, nemlig det indvendige rums udformning samt bygningens ydre form.
Designbrief
Du skal udforme et parcelhus på maksimalt 120 kvadratmeter. Der skal være er stort centralt rum (50 kvadratmeter) med køkken, spiseplads, sofagruppe, plads til fælles aktiviteter og udgang til en terrasse.
Huset skal desuden rumme et soveværelse og et bad/toilet.
Du skal udforme en skulpturel, varieret og interessant ydre form på huset
Du skal udforme det store centrale rum, så det er overraskende, varieret og oplevelsesrigt. Du behøver ikke at designe de øvrige rum i detaljer.
Du skal gennemføre og dokumentere en kreativ og undersøgende proces
Du skal skrive en rapport, hvor du beskriver din proces og inddrager inspiration fra professionel arkitektur og bestemmer dit eget arbejde ift stiltræk fra bl.a. modernisme og dekonstruktivisme.
Forløbsplan, arkitektur, 1j februar 2025
1. Designbrief og forløb. Parcelhusets historie. Tegneøvelse med ydre form og tagformer, perspektivtegning.
Lektie: HTTPS://WWW.BOLIUS.DK/FAA-OVERBLIK-OVER-12-TYPISKE-HUSTYPER-18833
Ekstra materiale: https://www.bolius.dk/parcelhusets-arkitektur-og-historie-17537
Bruges i modulet: Tagformer: https://www.bolius.dk/tagformer-paa-huse-fordele-og-ulemper-18852
2. Hvad gør et rum interessant? Tegneøvelse med tværsnit og grundplan. Start på tegning af dit rum
3. Design dit rum (grundplan og tværsnit)
4. Modernisme. Tegneøvelse med vandret og lodret, facade og perspektivtegning.
Lektie: https://www.bolius.dk/den-modernistiske-villa-18826
Ekstra materiale: https://realdania.dk/tema/modernisme
5. Dekonstruktivisme.
Lektie: https://ka.systime.dk/?id=159
Ekstra materiale: https://dac.dk/viden/artikler/dekonstruktion/
6. Analyse - https://www.cfmoller.com/p/-da/Villa-E-i3670.htm
7. Design den ydre form på dit hus. Tegning, målfast
8. Modelbyggeri
9. Modelbyggeri
10. Modelbyggeri
11. Rapportskrivning- l
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensprojekt: Drømme
Fælles problemstilling:
Hvordan kan man i billedkunst/arkitektur skildre en DRØM?
Holdet har i forbindelse med eksamensprojektet arbejdet med/blevet introduceret til surrealisme, fantasy, samtidskunst og arkitektur
Individuel afgrænsning af emnet:
Hadi Nattedrømmen hvor du falder
Anna Et sammensat ansigt med live og død (mareridt)
Benjamin Ander En drengedrøm
Benyamin Merc Overraskelsens mystik
Clara Den mørke drøm
Ecrin Mareridtet
Ludvig En drøm om noget godt
Ida Drømmen om stærke følelser
Kaya Absrakt surrealisme som vej til nattedrømmen
Lisa Rapunsels magiske drøm
Lærke Drømme ud af værelset
Maloua Øjet der viser drømmene
Mille Natte- og dagdrømmen om fremtiden
Oskar Drøm om en mere farverig verden
Thobias Liminal spaces
Valdemar Drømmen om at bo i et varmt land
Vincent Drøm om at være fanget i drømmens bevægelse uden at kunne undvige
Yasmin Forestilling om at kunne drømme i et landskab af uendelig skønhed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69425974309",
"T": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69425974309",
"H": "/lectio/54/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d69425974309"
}